Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Min ECR88 Plus och dess liv och leverne

141 inlägg • Sida 8 av 10
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

prosten (trådstartaren)

#106 » 22:50:39, 08-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev (såklart) en rejäl lösning på "elproblematiken" för rotortilten och annat.
Komplett ny säkringslåda kopplad till relälåda där reläerna används för att styra belysningen där det nu går totalt 5x1.5mm2 + 1x2.5mm2 upp på taket. Det BÖR räcka! :-)

Jag skall återkomma med elschema, bilder och lite info om bra ställen för inköp.

Nu blev det som sagt en totalrenovering och uppgradering av allt i hytten och eftersom jag vet att maskinister gillar bilder så kommer här först lite bilder på ommålning av golvet.

Allt på golvet är utmonterat och rengjort och man ser tydligt "slitmönstret" av undersidan av gummimattan där det funnits grus(damm) under som fungerat som slipmedel:
(luckan är bortmonterad och målas separat)
Bild

Här är det förberett för målning/lackning. Notera den fina maskeringen med kartonger från den nyinköpta "nödtoan" ;-)
Bild

Visst blev det snyggare när det blev nymålat?!
Bild


Här är också AC/fläktpaketet åter inmonterat. Återkommer om det i näst inlägg!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07



prosten (trådstartaren)

#107 » 23:13:41, 08-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har sedan jag köpte maskinen stört mig på att fläkten varit ganska högljud och gav mig därför på att försöka ta reda på vad felet var (om de nu var något fel alls!).

Fläktpaketet sitter under stolen på min maskin:
Bild

Själva fläktpaketet är "en reservdel" hos swecon och ville jag byta det blev det både dyrt och skulle innebära att man fick ta dit någon som fyllde på kylsystemet igen då man hade fått kapa kylrören. Men efter MYCKET krångel så fick jag till slut upp plasten som höll ihop paketet. Här har jag redan plockat bort motorn.
Bild

Jag plockade ut och gjorde rent motorn. Den såg faktiskt helt ok ut! Den saknade dock kullager i lederna, men det var ju "by design".

Bild

Eftersom jag ändå hade plockat sönder allt så bestämmde jag mig till slut ändå för att köpa en ny motor på ebay trots att jag inte hittade något uppenbart fel på den gammla. Innan jag bestämmde mig för ebay motorn hade jag fått (efter 1 veckans tjat!) ett pris på 1500 för en ny motor via RedDot (som tillverkade kylpaketet) och då var det leverans i Oktober!! Ebay motorn (helt ny!) kostade $40 och levererades på 3 dagar (frakten kostade väl ungefär som motorn). Till början såg det faktiskt ut som jag fått en identisk motor:
Bild
Men såg man lite närmare (utan att plocka isär) så såg man att det faktistk var en annan variant:
Bild
Axlarna behövde slipas till för att fläktarna skulle få fäste:
Bild
Men det fungerade och så här blev resultatet:
Bild

....och på sista bilden i föregående inlägg så ser man slutresultatet!
...ljudet går inte att få med här, men den nya motorn var betydligt tystare och drog dessutom mindre ström, med ungefär samma luftflöde. :hurra:

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

diablo99

#108 » 11:11:15, 14-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

mkt trevlig tråd med massor av nyttig information.
Jag följer lite i dina fotspår som du vet och installerar just nu rör & slangar för snabbfäste.
Finns det någon möjlighet att se hur du drog dina slangar på toppen av bommen?
diablo99
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:49:08, 05-08-2014
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR88 plus -08

prosten (trådstartaren)

#109 » 18:25:25, 14-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Självklart! Jag hittade följande foto som jag tog när jag monterat fästvinkel för kontakten till rotortilten. Det fästet sitter fast med samma skruvar som fästet för rören.

Bild


...här ser man det lite tydligare:


Bild


Jag tycker faktiskt att just övergången mellan bom och sticka lämnar en del att önska. Som du ser på min bild så är "rörfästet" (och rören) lite böjda jämfört mot vad det är "orginal". Så blev det eftersom de sticker ut ganska ordentligt och det blev väl de som fick ta smällen när jag någon gång kom åt något....
Men efter min "ofrivilliga bockning" så tycker jag faktiskt att det har blivit lite bättre. De sitter nu LITE mer "ur vägen" och riskerar inte att haka i något framöver lika lätt nu...
Vore jag dig skulle jag försöka mig på en liknande "bockning" under kontrollerade former direkt vid montering.
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

diablo99

#110 » 19:45:59, 14-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar!

Håller med om att man hade kunnat tänka sig en snyggare dragning/övergång.

Det jag undrade om nu var slangarna på bommen, jag drog mina ihop med rören på insidan under infästningen till cylindern uppe på bomen.

:bira: :bira:
diablo99
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:49:08, 05-08-2014
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR88 plus -08

prosten (trådstartaren)

#111 » 20:36:31, 14-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

diablo99 skrev:Tackar!

Håller med om att man hade kunnat tänka sig en snyggare dragning/övergång.

Det jag undrade om nu var slangarna på bommen, jag drog mina ihop med rören på insidan under infästningen till cylindern uppe på bomen.

:bira: :bira:


Aha.. det låter som samma lösning som jag gjorde. Jag hoppas kunna åka förbi i helgen och får se ifall det kan bli ett foto då.
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

88ecr

#112 » 15:56:06, 16-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snygt jobbat! Jag har lagat en tunn isolering under golvmattan och had bort sidokonsolen och la dit även isolering. Har stor inverkan heta sommardagar, strålar mycket värma från ventilpaketet underifrån.

1 person gillar det här inlägget.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

prosten (trådstartaren)

#113 » 00:57:08, 23-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

88ecr: Tack för tippset! Skall fundera på det till sommaren eller nästa gång jag är där och meckar!

diablo99:

Här har du en bild på min "slangdragning" på bommen..... skulle behövas några "clips" till tycker jag, men så ser det ut just nu iaf:


Bild
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

Molnia

#114 » 23:24:03, 23-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag snor din tråd lite för en diskussion kring en 9tonares storlek, har tänkt lite kring om man skulle köpa sig en grävare så vore det trevligt att köpa så pass stor som möjligt men ändå så att den går att dra med min fars traktor (valmet 705) eller saka man tänka om..?
för vilka jobb är en 9a bra, lagom stor?
jobb som det pratas om, skogsdikning och skogsvägar på hyggen, kanske något bygge o trekammarbrunn.. skogsvägarna är ju så stor som möjligt bättre medans dikning i gallrat bestånd är en 9a klumpig. Eller vad tycker ni?
jag har tänkt att en rumplös är ett krav, funderat en del kring en yanmar vio 70 eller 75. men den är ju några ton lättare..
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

prosten (trådstartaren)

#115 » 12:17:39, 02-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte så mycket erfarenhet av andra maskiner och har inte kört med min i "skogen", men delar ändå med mig av mina tankar...

För brunnar och dränering kring hus tror jag en 9:a är perfekt i storlek. Det är väl just transporten som kan vara tala för att man skulle gå på något mindre men då för de flesta verkar alternativet vara något som går att frakta runt på ett BE-släp och då blir det en rejält mindre maskin.
Har kört en 1.8:a och visst kan man faktiskt komma långt med den också, men det är ju en _enorm_ skillnad i tid när du väl börjat arbeta. Sedan klarar du ju betydligt större rötter och stenar med 9:an.

Kan ju bara hålla med om att det nog är bättre "så stor som möjligt" vid skogsvägar, men en 9:a borde klara en hel del jobb hyffsat. Känner en bonde som byggt många mil med en 9:a. Men har du mycket "fullvuxna" rötter som du vill bli av med så är det ju inget som man drar upp enkelt med en 9:a och när stenar bli en bra bit över tonnet så blir det också jobbigt (Tror min klarar att lyfta strax över 2 nära maskinen, men då jobbar man väldigt nära gränsen).

Gallrad skog.... hmmm..... tror bredden är ca. 2.5m på min och jag tycker spontant att man borde ta sig fram ganska bra med det?
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

diablo99

#116 » 22:40:37, 27-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Delar med mig lite av mina tankar med.

För "mindre" maskiner tror jag att man alltid har nytta av varje steg uppåt i storlek om man ska göra större jobb.
Vid vissa stubbar och rötter har jag själv önskat lite mera kraft och motvikt.

Nackdelen är väl att man gör mera åverkan där man går fram men på bredden tror jag inte att det skiljer så mkt på en 7 tonnare, 2,3m bred är en 88:a så 2,5 m för lite manöverutrymme behöver man .

Med en kort rumpa så får man inte vara känslig för att det gungar lite heller.

Så om inte just transporten med traktor är det som avgör så rekommenderar jag en 88:a, har bara positiva erfarenheter av min maskin (88:a plus med stora motvikten)
diablo99
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:49:08, 05-08-2014
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR88 plus -08

prosten (trådstartaren)

#117 » 23:38:26, 27-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde uppdatera denna tråden oftare, framförallt lägga in komplettering/ombyggnad av elsystemet med en extra relä och säkringsbox som jag gjorde tidigare, men det får bli en annan gång...

Här kommer iaf lite bilder på mitt senaste "fynd". Ett par pallgafflar, som är breddningsbara till hela 3m(!). På bilden är de inte breddade fullt ut.

Bild

Kan någon hjälpa mig att identifiera vad det är för gafflar jag köpt?! Tror de kommer från någon truck då grävmaskinsfästet är monterat i efterhand.

Sedan undrar jag om dessa "småbultar" (endast en kvar på bilden) som inte fyller någon funktion i själva verket bara är "skydd" för någon form av fett/smörjhål? Jag misstänker det iaf...?
Bild



Tyvärr visade det sig efter några minuters provkörning att ena fästet släppte (troligen för att det blev för hög belastning på det när "breddningen" kärvaded (pga rost?). På bilden ser man "öglan" som tidigar satt på hydralstången samt hydralstången som nu saknar sin ögla... :( :
Bild

...närbild på hydralstången. Det verkar som den hade en gänga längst ut som gick av. :(
Bild

och när fästet släppte så uppstod ett vridmomement som knäckte fästet till kuggstången:
Bild

....och dessutom visade det sig att den andra kuggstången (som hade kvar fästet) hade lite formen av en banan, kanske var det så från början och det var det som gjorde att det uppstod spänningar som gjorde att fästet släppte??!

Bild
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

diablo99

#118 » 23:42:55, 27-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevligt med nya saker.

Själv är jag lite sugen på en hammare jag.
och en rototilt så klart men, lite dyrt just nu
diablo99
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:49:08, 05-08-2014
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR88 plus -08

prosten (trådstartaren)

#119 » 23:49:32, 27-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag iaf lämnat in allt till en smed som ska:
* Räta ut ena kuggstången
* Tillverka ett nytt fäste till den andra och svetsa på det (och ta bort det trasiga)
* Svetsa på öglan på hydralstången (var gängad tidigare, men det borde väl inte spela någon roll?)
* Räta ut själva fästet..

...sedan blir det rock'n roll igen! ;) Ibland blir den "billiga begangnade lösningen" inte så billig som man tänkt sig.... :klia:

Behöver dock lösa monteringen (svetsningen!) av fästet på plats. Blir j-la dyrt att ta ut "min smed" för att göra jobb på plats. Någon i närheten av Spånga/Sollentuna/Jakobsberg som kan erbjuda en billig svetstjänst, gärna på kvällstid?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

Molnia

#120 » 21:54:08, 28-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag tror att du kommer ha mkt glädje över det pallstället, trotts detta missöde ni i början. :thummar:
vilket redskap! tror att man kan använda det till mer än man först tänker..
och ja, du skriver för sällan i denna tråden.. :lmao:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: kniifen och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se