Stridis2 skrev:I verkstadsmanualen till min maskin står det uttryckligen hur långt cc-avstånd det max får vara mellan pinnarna i kedjan innan denna ska betraktas som utsliten, samt även något mått på när drivhjulen är utslitna. Borde finnas liknande uppgifter för din maskin.
För löphjulet går gränsen för åtgärd enligt VHB vid under 60mm bredd på toppen eller över 40mm på sidorna. Förutom att lagren skurit har vi knappt 45mm på toppen och 46 resp. 41mm på sidorna, så att det är lika bra att köpa ett komplett sådant är utom all tvivel.
För drivkransen går förslitningsgränsen vid 4mm bortnött material jämfört med när en ny. Eftersom jag inte har någon ny att jämföra med är det svårt att bedöma. Det andra förslitningsmåttet är bredden på kransen, och där finns det lite kvar innan vi är framme vid förslitningsvarnaren.
För själva bandet går förslitningsgränsen när det ursprungliga länkavståndet på 171,45mm går över 175,75mm. Vi ligger på ganska precis 175mm. Någon länk har svårt för att vilja räta ut sig när den ska gå rakt efter att ha vänt på något av hjulen. VHB föreslår att man byter bultar och bussningar för att avhjälpa ev. problem. Höjden på kedjan ligger närmare ursprungsvärdet på 94,5mm än förslitningsgränsen på 88.
Plattorna är dags att byta när höjden minskat till under 15mm jämfört med ursprungliga 25. Vi ligger på runt 18. Nya sådana har jag inte tänkt mig.
Det är främst nötningen av drivkransen och uttänjningen av bandet så att vi börjar närma oss hur mycket man kan spänna ut det jag bekymrar mig för, och borde göra något åt nu när det ändå är avplockat.