Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

En till EW150C

39 inlägg • Sida 2 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

ErikPetersson

06:40:36, 15-04-2024

...om jag skall ha Engcon RT:n att funkar på denna:
Slänten driver rotationenbdirekt, tilt och grip är kopplade över sandcoblock och styrs av knappar.
På maskinen Engconen sitter på nu väljs ritning och fart med flödespedal och funktion väljs med knappar, kan bara körsven funktion åt gången.

Det borde vara vara att ansluta slänt hydrauliken och sedan dra fram ström signalerna till stickan så borde det väl fungerande fint? Skoplåset får jag dubbelkolla hur man gör med, men tror det är kopplat lika på Sandvik som jag har nu, dvs man skiftar slangarna framme på stickan när man skall hänga av RT.
Klart man av och till kör utan skor, ibland behövs det ju stövlar.



ErikPetersson

13:23:58, 15-04-2024

Fann nyss ett av oljeläckagen, servodelen av svirvveln som läcker..



Bild




Bild




Så den får åka upp och få nya oringar :)
Klart man av och till kör utan skor, ibland behövs det ju stövlar.

2 personer gillar det här inlägget.

Scania bonden

20:01:10, 15-04-2024

På våra lite äldre maskiner, dom vi helst umgås med så brukar det ju vara med en Blinning. Ja ni vet en sån där liten grej som man sätter i R/T:s elkoppling som vänder om funktionen från något reglage, pedal, rulle, knapp eller något.
Så att du helt enkelt inte kan släppa maskinfästet å få skopa + rotor hängandes i slangarna.
en liten vit 4 kantig sockelplint, eller va man ska kalla det.
Brukar sitta ute på stickan på V sida.
Senast redigerad av Scania bonden 20:08:54, 15-04-2024, redigerad totalt 1 gång.
Axel W

1 person gillar det här inlägget.

ErikPetersson

20:08:31, 15-04-2024

Jag hade det så på en Neuson, enkelt och bra så det inte kan bli fel.
På min andra 150C måste man koppla om två slangar till skoplåset framme på stickan för att skifta vilket lås som skall öppna. Lite omständligare men väldigt säkert. Att tappa rotorn i slangarna med planerskopa på prövade en som hjälpte mig att köra 230:n. Den är lite slö på skoplåset och istället för att vänta i fem sek eller bryta fullt in skakade han på det hela i ett försök att få skopan att släppa, istället lossnade RT:n då han tryckt in fel knappar. Det gick åt två slangar och ny elkontakt.
Klart man av och till kör utan skor, ibland behövs det ju stövlar.

2 personer gillar det här inlägget.

ErikPetersson

21:01:44, 15-04-2024

.....jag tror det är exakt samma låssystem på denna med Sandcon som på den andra 150:n
Klart man av och till kör utan skor, ibland behövs det ju stövlar.

Scania bonden

21:21:15, 15-04-2024

Då är du ju hemma...
Axel W

1 person gillar det här inlägget.

ErikPetersson

21:35:06, 15-04-2024

Ja jag kikade runt lite mera på hur det var kopplat idag och kom fram till att jag borde vara det :)

Frågan är vad jag gör med dem två ventilerna som blir "över" efter Sandcon.
Vore ju skönt att riva väck allt, samtidigt är det kanske bra att ha uttag för två extra funktioner ute på stickan (alltså fyra extra slangar vilket ger två funktioner som går att köra i bägge riktningarna oberoende av varandra)
Men frågan är vad fasen man skall ha dem till och när :)
Klart man av och till kör utan skor, ibland behövs det ju stövlar.

Scania bonden

22:27:26, 15-04-2024

har du en ok flöde å en rejäl retur typ 1" flöde och 1,1/2 retur kan du ha en sorterskopa eller en ganska rejäl hammare . iaf en 2 tonnare
Axel W

ErikPetersson

02:46:42, 16-04-2024

Ja exakt så har jag på slänten, den är den som är tänkta att styra rotorn med. Nu tänker jag att jag ändå inte kör hammare eller siktskopa med RT på då har jag ändå inte nytta av två extra funktioner :)
Klart man av och till kör utan skor, ibland behövs det ju stövlar.

Stridis2

06:37:39, 16-04-2024

Skulle kanske vara kul att kunna köra en liten sopvals för att sopa fram kablar istället för att handgräva?
Titta på RF-systems hemsida så ser du många och ovanliga redskap. :)

Skickat från min Motorola Defy via Tapatalk
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

ErikPetersson

07:40:32, 16-04-2024

Ja eller en klygskruvv att dela sönder stubbar med. Det är mindre ledningar som går fram via Sandcovebtilerna men något smått som en sop eller skruv (som ju inte behöver rotera särskilt snabbt) orkar den kanske driva. Samtidigt blir allt som dras med slangar utanför rototilten lurigt, lätt att vrida av slangarna:)
Klart man av och till kör utan skor, ibland behövs det ju stövlar.

ErikPetersson

19:38:52, 16-04-2024

MatteN, 5995+m kostade ljuddämparen så inte så blodigt.
Klart man av och till kör utan skor, ibland behövs det ju stövlar.

2 personer gillar det här inlägget.

MatteN

17:35:26, 17-04-2024

ErikPetersson skrev:MatteN, 5995+m kostade ljuddämparen så inte så blodigt.


Nä det va ju ett bra pris :thumme:
Det blir va du gör det till.

ErikPetersson

08:58:40, 18-04-2024

Dämparen står fortfarande på golvet men började med denna igår:


Bild




Bild




Bild




Bild




Bild


Dem nedre Oringarna var fina i ytan men lite hårda och rättså fyrkantiga så dem har väl inte tätat sitt bästa på en stund kan jag misstänka. Sedan har det lite rostmärken i tätnigsytan för o-ringen mellan "klumpen" och flänsen som sitter med fyra skruvar.efter en ganska lång stund med slipduk kändes inget med naglen och det finns nog en god chans det blir tätt.

Eventuellt har någon bytt dessa oringar tidigare. Den "klumpen" där alla servoslangar går in i gick att vicka lite fram och tillbaka. Ser man noga på bilderna så sitter det ett hundben över flänsen som "klumpen" går ned i. När jag tog bort det hela hade detta ben större skruvhål än för M8 och det passar perfekt mot en sidan på klumpen. Det kan alltså inte ha någon annan uppgift än att låsa klumpen så den inte roterar.
Denna flänsen med fyra skruvar är såklart mycket enklare att dra åt innan man satt dit klumpen och gissar att det är det som skett. Att den vickat fram och tillbaka lite istället för att stå stilla har väl knappast förlängt livet på o-ringen.
Nu hoppas jag bara att den undre har klart sig......


Bild på hundbenet


Bild


I värsta fall är det inte jordens undergång att ta isär detta igen, även om det finns enklare jobb.
Klart man av och till kör utan skor, ibland behövs det ju stövlar.

5 personer gillar det här inlägget.

ErikPetersson

14:01:22, 18-04-2024

Det var lögn i H-te att få den att sitta stilla, visade sig att den glappat upp sig aldrig så lite i ytan som låg emot hundbenet.
Slipade ett otroligt grunt "V" i ytan som låg mot klumpen och då satt den tillslut still.


Ihop igen, förhoppningsvis sista bilden här på svirveln på ett tag.

Bild




Jag har tömt tanken inför denna operation, det var bara ca 60-70 liter som kom ut så vart inte så omfattande.
Litar inte riktigt på min tankspriddhet....

Bild




Var lika bra att kolla filter också
Var dags att byta men inte så illa...

Bild




Sedan återfanns dessa två o-ringar bland filtrena, jag har en gissning om vart dem kanske kan komma ifrån.

Bild



Sedan kunde jag inte låta bli att inspektera tanken också så "hinken" filtrena sitter i åkte ur. Allt såg bra ut därinne men nu får jag åka iväg och köpa lite mera o-ringar :)
Klart man av och till kör utan skor, ibland behövs det ju stövlar.

1 person gillar det här inlägget.