Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

PROBLEM går ej!

23 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

christofero (trådstartaren)

#1 » 11:03:50, 14-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håll på att gräva när jag tillslut inte kunde trotsa diselmätaren längre. Tillslut började den pipa konstant att diseln va slut då jag stängde av maskinien. Efter jag har tankat så startar maskinen men när jag släpper startnyckeln dör den igen. Startat den igen och igen och den går när jag kör på startmotorn men direkt när jag släpper nyckeln så dör den. Har försökt att lufta den både på diselfiltret och spridarna men exakt samma sak efteråt. Gör jag fel när jag luftar den kanske? Eller är det nåt som gått sönder. Verkar märkligt att det skulle häda samtidigt som ett troligt diselstopp.
/Christofer
christofero
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:53:38, 30-06-2006



ja-bond77

#2 » 13:48:00, 14-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet ingenting om maskinen men följande slår mig: Om maskinen startar och går bra medans du håller på startnyckeln i startläge borde du väl inte behöva lufta nåt mer? Felet kanske är elektroniskt? Nånting i axeln bränsletankgivare - elektronik - bränslestoppgivare(kan det finnas nån sån grej?) - stoppsolenoid har kanske gått i baklås, antingen mjukvaran eller hårdvaran... :smile:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

dbss

#3 » 16:40:12, 14-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en minilastare med kubota motor där gick solenoiden på insprutningspumpen sönder.
Den hadde två spolar i sig en för att hålla och en för att dra den som skulle hålla gick sönder och jag fick precis det felet som du beskriver.
När du körde med starten gick motorn men när du släpte nyckelen stannade den.
Men det kan ju säkert vara nått annat också, vad vet jag men du kan ju kolla solenoiden med en ohm mätare.
Mvh Dag
Den som tycker att det är ok att slå på en skruvmejsel kan ju försöka skuva med en huggmejsel.
-98 Komatsu Pc 70 Fr = Yanmar Vio 70
Volvo 4300
Rottne Rapid
Ford 7000
Schäffer 222
Användarvisningsbild
dbss
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:54, 03-04-2006
Ort: Osby

christofero (trådstartaren)

#4 » 20:42:32, 14-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

dbss skrev:Jag har en minilastare med kubota motor där gick solenoiden på insprutningspumpen sönder.
Den hadde två spolar i sig en för att hålla och en för att dra den som skulle hålla gick sönder och jag fick precis det felet som du beskriver.
När du körde med starten gick motorn men när du släpte nyckelen stannade den.
Men det kan ju säkert vara nått annat också, vad vet jag men du kan ju kolla solenoiden med en ohm mätare.
Mvh Dag


Tackar för dessa tips. Ska se om jag kan hitta nån solenoid. Borde rimligtvis befinna sig i närheten av insprutningspunpen antar jag. Kollar med ohm mätare imorgon och återkopplar till er med resultat. Alt kanske jag ska ringa Swecon och beställa en helt enkelt. Borde inte kosta så många kronor.

/Christofer
christofero
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:53:38, 30-06-2006

Robban_C

#5 » 20:57:51, 14-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

På EC35 med Mitsubishimotor sitter solenoiden på v sida av pumpen (mot svänghjulet). Det är den enda elmojen på hela pumpen. Antagligen är det likadant på din också.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Tomasb

#6 » 20:59:50, 14-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla även tändlåsets funktion. Det kan vara det som gett upp så det bara ger ström till solenoiden i startläget.
Användarvisningsbild
Tomasb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:39:10, 10-04-2005
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

christofero (trådstartaren)

#7 » 21:22:58, 14-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:På EC35 med Mitsubishimotor sitter solenoiden på v sida av pumpen (mot svänghjulet). Det är den enda elmojen på hela pumpen. Antagligen är det likadant på din också.


Ja precis. Tror att jag såg nåt där på vänstersidan om pumpen. En cylinderformad grej med kabel i. Är en 4cyl perkins i min maskin men det kanske är liknande.

TomasB.

Det borde jag kunna mäta på solenoiden om det är så att tändlåsets funktion är trasig eller. Den ska antageligen ha ström hela tiden alt ingen ström alls. Alltså samma funktion vid start som när maskinen är igång om jag har fattat det rätt.

/C
christofero
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:53:38, 30-06-2006

Robban_C

#8 » 19:07:16, 15-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har tydligen hittat solenoiden.
Och ja, så mäter man om t-låset ger ström.
Kan möjligen vara så att strömmen kommer via en dator som på maskin men mäta kan du i alla fall. :thumme:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

nixs

#9 » 19:28:24, 15-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det 2, 3 eller 4 trådar på solenoiden? Kommer inte ihåg om det var en tvåstegsmagnet som det stod ovan eller inte på dem men om det är det så har du en lindning som du magnetiserar när du slår på tändningen som skall hålla kvar stoppen i läge när den dragits ut. Men ensam orkar den inte dra till sig stoppen utan du måste skicka signal till den andra lindningen med så den drar till sig reglaget. Alltså två olika lindningar som har funktionerna, hålla kvar och manövrera.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

christofero (trådstartaren)

#10 » 19:42:08, 15-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ringde Swecon idag dom hade nån teori om att det kunde vara dåligt med spänning på batteriet. Tydligen var solenoiden på dessa maskiner väldigt spänningskänsliga. Men jag har haft batteriet på laddning i 12 tim och det verkar vara bra med kräm i det.

Mätte på solenoiden idag när jag kom hem. När jag vrider nyckel tändningsläge ingen ström, vrider jag till startläge ström, släpper nyckel efter den har startat ingen ström. Så jag tog en kabel ifrån plus på batteriet och kopplade rakt på solenoiden. Vips då funkar maskinen.
Slutsats solenoiden får ingen ström när man släpper nyckeln ifrån startläge.

Orsak? Tändningslåset som inte funkar? Några andra ideer?

/Christofer
christofero
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:53:38, 30-06-2006

Robban_C

#11 » 19:50:30, 15-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du mäta direkt på tändningslåset?

En annan möjlighet är ju att sno ström från matarpumpen (om du har nån sån).
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

christofero (trådstartaren)

#12 » 20:00:14, 15-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Kan du mäta direkt på tändningslåset?

En annan möjlighet är ju att sno ström från matarpumpen (om du har nån sån).


Mäta direkt på tändningslåset? Ja tänkta plocka ned högerpanelen imorgon så kan jag göra det. Då borde jag få reda på om det är låset som krånglar menar du?

Sno strömmen ifrån matarpumpen? Som en workaround? Eller kan man dra mer slutsatser av det?

/C
christofero
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:53:38, 30-06-2006

christofero (trådstartaren)

#13 » 20:02:08, 15-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Är det 2, 3 eller 4 trådar på solenoiden? Kommer inte ihåg om det var en tvåstegsmagnet som det stod ovan eller inte på dem men om det är det så har du en lindning som du magnetiserar när du slår på tändningen som skall hålla kvar stoppen i läge när den dragits ut. Men ensam orkar den inte dra till sig stoppen utan du måste skicka signal till den andra lindningen med så den drar till sig reglaget. Alltså två olika lindningar som har funktionerna, hålla kvar och manövrera.


Verkar bara vara 1st tråd som går in i solenoiden.

/C
christofero
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:53:38, 30-06-2006

Robban_C

#14 » 20:33:32, 15-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

totte Pel-Job skrev:Mäta direkt på tändningslåset? Ja tänkta plocka ned högerpanelen imorgon så kan jag göra det. Då borde jag få reda på om det är låset som krånglar menar du?

Sno strömmen ifrån matarpumpen? Som en workaround? Eller kan man dra mer slutsatser av det?

/C
Genom att mäta på t-låset så kan du ju kanske få en idé om det är låset eller nåt i kablaget (inte så troligt) som krånglar. Eller om det rent av är före låset.
Sitter det nån dator i din maskin? Nyare EC35/45 har ju en "beryktad" dator som kan ge alla möjliga intressanta fel. Den styr allt i maskinen.
Har du nån display i höger sida som visar varvtal, serienr med mer?

Japp, bara workaround. Kanske inte så seriöst men det kan ju vara som en temporär lagning. Tyvärr brukar temporära lagningar som fungerar bra ha en tendens att bli permanenta. :grin:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

christofero (trådstartaren)

#15 » 21:30:33, 15-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:
totte Pel-Job skrev:Mäta direkt på tändningslåset? Ja tänkta plocka ned högerpanelen imorgon så kan jag göra det. Då borde jag få reda på om det är låset som krånglar menar du?

Sno strömmen ifrån matarpumpen? Som en workaround? Eller kan man dra mer slutsatser av det?

/C
Genom att mäta på t-låset så kan du ju kanske få en idé om det är låset eller nåt i kablaget (inte så troligt) som krånglar. Eller om det rent av är före låset.
Sitter det nån dator i din maskin? Nyare EC35/45 har ju en "beryktad" dator som kan ge alla möjliga intressanta fel. Den styr allt i maskinen.
Har du nån display i höger sida som visar varvtal, serienr med mer?

Japp, bara workaround. Kanske inte så seriöst men det kan ju vara som en temporär lagning. Tyvärr brukar temporära lagningar som fungerar bra ha en tendens att bli permanenta. :grin:


Ja precis. Japp "dator" på högersidan även kallad Puma tror jag.
Får testa att mäta på tändningslåset och se vad jag kan få för värden.

/C
christofero
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:53:38, 30-06-2006


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: André S och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se