Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

JCB7B rullande renovering

9 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Dennis (trådstartaren)

#1 » 16:17:17, 14-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er nu är jcb´n hemma.de är bytt till wire reglage ,öppningsbar frammruta och frammdraget till slänt hydraulik, de har varit skrotgrip på den en gång så de har funnits en extra ventil för att kunna växla mellan grip& rotor men den verkar va bort plockad(har inte kollat så noga ännu).Den har inte gått särskilt mycke ute på grävjobb utan har vart i privat drift ,känner till 4 tidigare ägare varav en bilskrot där den gått med grip ja har börjat grejja lite smått, plockat av grenröret för reparation de var rakt av & utom allt hopp men biten mot motorn va ok så blästring och lite svets kommér att göra gott. har prov grävt lite granna & de finns väl en del att önska angående kraften i maskinen ,tycker den är lite trög/slö men vi får ta de som de kommer,jag är ju som jag tidigare sagt nybörjare och vill ha all hjälp jag kan få ,behöver handböcker ,all literatur är intressant . hoppas på svar & lite flyt. kommer att uppdatera allt efter som mvh Dennis Bild
Dennis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:11:02, 05-11-2006
Ort: bohuslän
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb 7b, Volvo Fh12, Mf 135



Holger

#2 » 10:56:11, 15-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Dennis,

wow, det var en ovanlig maskin, eller?
Lycka till med renoveringen!
Ska bli spännande att få se framstegen.

Hälsningar
Holger
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Dennis (trådstartaren)

#3 » 11:16:18, 15-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Holger . ja hur vanlig /ovanlig den är kan jag inte säjja men det är nr 2 som jag är å tittar på ,det är besvärligt att få tag på littertatur i allafall , Har fått kontakt med Nick & jeremy och fått en massa tips där ,har också hittat en riktig JCB guru i Sverige & av han har jag fått reda på att maskinen är tillverkad -70 å han hadde även en verkstads handbok på svenska som ja ska få låna,tar väl några dar med posten sedan får vi se. jag ska gräva först å främst men allt efter som tid å ork finns ska maskinen renoveras å ja uppdaterar allt eftersom. tack för 2 helt utmärkta forum(Maskinisten & CMN)..mvh Dennis
Senast redigerad av Dennis 20:12:52, 18-10-2007, redigerad totalt 1 gång.
Dennis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:11:02, 05-11-2006
Ort: bohuslän
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb 7b, Volvo Fh12, Mf 135

Holger

#4 » 11:45:57, 15-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du tipsat JCB gurun om denna sajt? Vore en fin resurs här! ;-)
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Dennis (trådstartaren)

#5 » 11:51:07, 15-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, de har jag inte men jag skall så göra.. mvh Dennis
Dennis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:11:02, 05-11-2006
Ort: bohuslän
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb 7b, Volvo Fh12, Mf 135

Holger

#6 » 11:53:29, 15-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

:buga:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Dennis (trådstartaren)

#7 » 23:06:11, 18-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er Maskinister. Min gamla jcb 7b som skulle renoveras kommer nog att säljas som skrot istället :sad: då inte tiden eller orken finns. Jag är ensam med 3 ungar och har alldeles för många projekt :???: tyvärr. jag har ju sett att det i alla fall finns en till med samma maskin så är de något som behövs / saknas så passa på innan de är försent jag har ju också två mega tjocka pärmar med plastlaminerad verkstadshandbok. hur gör man ? orkar nog inte/har inte tiden att skära ner den själv, finns de någon privat/ företag som är intresserad att köpa maskinen för skrotvärde ? vad är skrotvärdet /priset just nu ? maskinen väger 17,5ton vad kan man tänkas få för en sån som skrot? jcb finns i Bohuslän . tacksam för tips. Med vänlig hälsning Dennis :bira:
Dennis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:11:02, 05-11-2006
Ort: bohuslän
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb 7b, Volvo Fh12, Mf 135

kronoborg

#8 » 23:03:52, 24-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Såg att du skulle ev sälja maskinen har en ungefär likadan års 66 som motorn skurit på. Sitter de en Ford 6 i den du har eller är de något annat fabrikat på den?
Mvh/Robert
kronoborg
1 inlägg
 
Blev medlem: 22:51:56, 24-08-2014
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb 7 Bm 620

Dennis (trådstartaren)

#9 » 23:11:52, 24-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på dej . Ja maskinen är faktiskt redan såld. Han som köpte den hade en jcb 7 också. Nä i 7b satt de perkins 6.354 , men i ännu äldre jcb 7 tror jag fanns både med Ford å perkins maskin. Med vänlig hälsning, Dennis
Dennis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:11:02, 05-11-2006
Ort: bohuslän
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb 7b, Volvo Fh12, Mf 135


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Jope och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se