Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Nyinförskaffad EW 150 C

302 inlägg • Sida 3 av 21
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

ErikPetersson (trådstartaren)

#31 » 01:07:01, 13-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom igårkväll hem ifrån minisemester så idag har jag donat och kört :thummar:
Det var lite för mycket motorolja, och lite lågt med kylvätska och efter att varit inom biltema fanns både oljesug och glykol. Sör ur ca 1,5 liter så hamnade oljan på bra nivå, och fyllde på ett par liter glykol. Sen tog jag en noggrannare kik på betterierna för att kolla så allt stod rätt till. Där var en hel del ärg under polskorna, kablarna som gick mellan skorna såg ganska nya ut och man någon hade gjort en redigt snygg installation. Ruckade lite i kablarna och de satt löst! Väldigt fint och prydligt gjort men värdelös funktion :smile: Tog bort alla skor och stålbortsatde och vaselinsprejade. Satte en bit extra kabel i klämmorna så blev det bättre kontakt.

Startade och började efter en lite stund köra så smått, för att se ifall felet med bomlyften återkom så jag kunde se vad det var som spökade. Efter ca en kvart ville inte boomen upp. Vippade brytaren för ändlägesdämpning fram och tillbaka-Löst! Bommen åkte upp. :thumme:

Sen provgärvde jag hela eftermidagen, och tycker den på det stora hela vekar funka fint. Rototilten är ganska sliten så den skulle behöva lite körlek innan den slår rosett på sig själv.
Hur kopplar man förresten av rototilten normalt sett? Jag kikade på hur slangarna gick till låset. Till skoplås gick ett rör på var sida stickan fram till ett fördeliningsblock. 2 snabbkopplingar och 2 fasta kopplingar från blocket. En snabbkoppling och en fast koppling till rototilt, samt likadant till vanliga snabblåset. Det måste väl vara meningen det skall vara 2 snabbkopplingar till rototilten?? Vad är det som hindrar rototilten från att trillar av istället för skopan vid en sådan koppling?
Mycket märkligt ser det ut.
Tyvärr inga bilder då jag blev helt hypnotiserad/faschinerad av räckvidd, kraft och fart och fastnade i hytten till långt efter det hade blivt mörkt, men lovar bättring under morgondagen.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B



Anton

#32 » 09:38:42, 13-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att få bort snabbfästet måste man skifta servoslangarna till låset?
Finns en snabbkoppling ledig på högersida?

Kolla motoroljenivån igen. Möjligtvis fyller den på med hydraulolja.
Hoppas Du har med detta hittad bomfelet.

/Anton!!
Senast redigerad av Anton 09:39:19, 13-03-2013, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

ErikPetersson (trådstartaren)

#33 » 11:27:01, 13-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där var inget kul å läsa, men väldigt bra att du påpekade det, det hade stigit ca 1cm under 5-6 timmars lösning igår. Vad göra? Kan man köra hem den? Dyrt och svårt att fixa? Man känner sig lite lurad då säljaren borde känt till detta. Tog kort på kopplingarna till rotorn men kan inte lägga in från telefonen, får återkomma om det i kväll. Jag skall nog kolla lite noggrannard på det med bomlyften men det funkar nu och har inga verktyg här ute. :-( tråkigt att den läcker över hydraulolja.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

Martin.Eriksson

#34 » 12:40:54, 13-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

det är väl servopumpen till styrningen som brukar läka över olja? eller servopumpen för hydraulsystemet.. Hör med älmeboda, en sån pump är nog inte allt för dyr och inte så jätte svår o byta heller skulle ja tro..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Anton

#35 » 13:22:00, 13-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

EW150 har en duppelpump. Servo och styrning i en.
Det kan ju var dieselolja med?? Känns kanske på lukten??(Matarpumpen, insprutningspumpen)
Men oftast är det hydraulolja. Man kan byta packningen vid utgående axeln.

/Anton!!
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

ErikPetersson (trådstartaren)

#36 » 13:36:24, 13-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för info, det luktar inte diesel tycker jag, och den borde varit tunnare då. Jag har tappat ut 3 liter totalt så var det diesel tycker jag det borde gå att lukta. Ringde älmeboda men de har lunchstängt en kvart till. Tänkte jag skulle ta mig en kik på magnetventilen till bomhöj sålänge.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

ErikPetersson (trådstartaren)

#37 » 15:45:36, 13-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir en ny pump för 8k.

Älmeboda rek ej byte av tätning för de menade att lagerlägena ofta var slut oxå
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

Anton

#38 » 16:05:38, 13-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det stämmer. Har hört talas om.

/Anton!!
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

ErikPetersson (trådstartaren)

#39 » 20:03:19, 13-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

For upp till Älmeboda och fick en ny pump. Passade på att köpa ny filter till hela maskinen. Bra service att få tag på en ny pump direkt.
Den var rätt trögstyrd så ordinari pump var säkert sliten så det är inte fel med en ny. Tackar Anton så mkt för påpekandet i morse, tack vare det fick jag ju tag i en lösning snabbt. :thummar:

Nu skall jag suga ur så mkt olja det bara går, sen hälla på motorolja till lagom nivå och köra hem den till där det finns verktyg. Sen skall pumpen bytas och såklart även motoroljan och hydrauloljan med om jag hinner.

Kikade lite mera på ändlägesdämpningen idag. För det första så var metallbiten som skall aktivera dämpningen ca 3 cm utanför givaren, så den justerade vi in. Sen bak och kollade på hirchmankontakten. Den såg ok ut. (De två plåtarna som skall skilja motorrummet ifrån ventilpaketet låg bara på plats och var vända åt fel håll) Inge oxid eller så i den. Det verkar som den magnetspolen till ändlägesdämpningen är dargen hela tiden. Kollade med en liten fickkompass så möjligt den reagerade på spolen brevid. Ingen multimeter idag. Den bromsar nu iallafall bommen när den når givaren till ändlägesdämpningen. Får väl kolla upp det lite mera seriöst innan man gissar vidare. Den lyfter bommen men känns som sliden kärvar i början, ofta får man dra lite extra för att få den att reagera och då blir det ett litet ryck uppåt.
Edit: Skrev "flytläge" i ovanstående text, men det skall stå "dämpningen", nu ändrat

Jag tog lite kort på hur det är kopplat på till rototilt och skoplås idag, där borde lättare kunna ses något konkret.


Såhär ser det ut där låsoljan delar upp sig. De slangar markerade med engcons färger gult och svart går till snurran, de andra två till snabbfästet.
Rödmarkerade är rören ifrån maskin. Obs att slangen till snurran närmast/på höger sida är den som inte har snabbkoppling.

Bild






En till bild på hur slangarna går, valde att markera slangar o rör till vanliga skoplåset med grönt. Rör på vänster sida och slang på höger, sett ifrån förarhytten.

Bild





Lite mera hur det ser ut, lite nya slangar skulle inte skada.


Bild


Edit:kikade framme vid rotorn idag när en annan lossade låset. Bara det undre RT låset som rörde sig, som det skall vara med RT på. Försökte känna på slangarna ifall snabblåset fick något tryck men är väl för lågt tryck.







Får in med lite bilder från vad maskin gjort oxå. En gammal grund till en lada som jag grävt bort.
Ser kanske illa ut men det var oarmerad gammal skitbetong och hade jag vetat hur jag fick av rototilten så hade den åkt bort.



Bild









Bild











Bild
Senast redigerad av ErikPetersson 22:45:59, 13-03-2013, redigerad totalt 2 gånger.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

w_larsson

#40 » 21:21:56, 13-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att det kärvar upplever jag på min också, framförallt i svängen, men även på bomsänk, ibland dänger jag skopan i backen så man undrar vad man sysslar med :grin:

Jag har inbillat mej att problemet sitter i sliderna under spakarna, ska plocka isär och shimsa inom det närmsta!

Va priset på pumpen 8 + moms?
Användarvisningsbild
w_larsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:14:48, 24-02-2008
Ort: Höör
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: EW150C

ErikPetersson (trådstartaren)

#41 » 21:28:14, 13-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan säkert vara en justeringssak, kul å höra att man inte är ensam om å uppleva det så, även om det vore kuligae om varken du eller jag upplevde det så alls :mrgreen:

Hoppas du får fason på det med shimsning, skall bli interessant å höra om hur det går.


Den kostade 13+m sen fick man 5+m i retur för sin gamla pump.
Jag tog den på faktura sen har jag 2 veckor på mig å lämna tillbaka den gamla pumpen.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

w_larsson

#42 » 21:35:02, 13-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur många timmar har den gått?
Användarvisningsbild
w_larsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:14:48, 24-02-2008
Ort: Höör
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: EW150C

Anton

#43 » 21:39:07, 13-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara ett tips om snabbfästet. Ibland måste man köra skopcylindern i ändläge för att få högre tryck på låscylindern(P3)
Bara på servotryck öppnas låset inte. Men det vet ni kanske redan??

Ett tips vid servo-styrpump byte. Knacka inte ditt drevet på den nya pumpen. Pumpen havarerar om en vecka efter slag på drevet.
/Anton!!
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

ErikPetersson (trådstartaren)

#44 » 21:53:14, 13-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur många timmar har den gått?


12900 någonting. Vissa saker verkar vara i väldigt bra skick fortfarande och en del gejjer lite mera slitna.



Bara ett tips om snabbfästet. Ibland måste man köra skopcylindern i ändläge för att få högre tryck på låscylindern(P3)
Bara på servotryck öppnas låset inte. Men det vet ni kanske redan??


Nej jag vet tyvärr inte mycket om varken snabbfäste eller rototilt :grin:
Låset till rototilten öppna sig bara man trycker ned knapparna, ev ruckar lite lätt på skopan, och stänger likaså. Åtminstonne har den gjort det hitils. Men tackar för tipset om skopcylindern. Ruckar man på skopan skickar man ju lite tryckstötar till låset iochförsig.
Jag kan inte begripa vad det är för sorts block som fördelar olja därframme på bommen. Är det bara en förgrening så borde man ju låsa upp både RT och vanligt snabblås samtidigt och det vore mindre bra.


Ett tips vid servo-styrpump byte. Knacka inte ditt drevet på den nya pumpen. Pumpen havarerar om en vecka efter slag på drevet.
/Anton!!


Denna kom med drev redan monterat och klart. Hoppas det är samma storlek annars får jag byta. Men skall akta mig för att banka. :thumme:
Senast redigerad av ErikPetersson 21:54:02, 13-03-2013, redigerad totalt 1 gång.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

Martin.Eriksson

#45 » 22:32:28, 13-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slangen för å låsa upp låset på maskin sitter antagligen på blindkoppling elle nått skulle ja tro. sen slangen för å låsa sitter på blocket så man kör på tryck på både maskin o snurrans lås så dom hålls låsta..
På min förra snurra var de så, då satt man låset på maskin i en snabbkoppling breve som var pluggad, bara så den hade nånstans att sitta, sen satt man snurran i den kopplingen som var opluggad. då kan man inte ta av snurran men de är alltid tryck i båda för att låsa...
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se