Kom igårkväll hem ifrån minisemester så idag har jag donat och kört
Det var lite för mycket motorolja, och lite lågt med kylvätska och efter att varit inom biltema fanns både oljesug och glykol. Sör ur ca 1,5 liter så hamnade oljan på bra nivå, och fyllde på ett par liter glykol. Sen tog jag en noggrannare kik på betterierna för att kolla så allt stod rätt till. Där var en hel del ärg under polskorna, kablarna som gick mellan skorna såg ganska nya ut och man någon hade gjort en redigt snygg installation. Ruckade lite i kablarna och de satt löst! Väldigt fint och prydligt gjort men värdelös funktion Tog bort alla skor och stålbortsatde och vaselinsprejade. Satte en bit extra kabel i klämmorna så blev det bättre kontakt.
Startade och började efter en lite stund köra så smått, för att se ifall felet med bomlyften återkom så jag kunde se vad det var som spökade. Efter ca en kvart ville inte boomen upp. Vippade brytaren för ändlägesdämpning fram och tillbaka-Löst! Bommen åkte upp.
Sen provgärvde jag hela eftermidagen, och tycker den på det stora hela vekar funka fint. Rototilten är ganska sliten så den skulle behöva lite körlek innan den slår rosett på sig själv.
Hur kopplar man förresten av rototilten normalt sett? Jag kikade på hur slangarna gick till låset. Till skoplås gick ett rör på var sida stickan fram till ett fördeliningsblock. 2 snabbkopplingar och 2 fasta kopplingar från blocket. En snabbkoppling och en fast koppling till rototilt, samt likadant till vanliga snabblåset. Det måste väl vara meningen det skall vara 2 snabbkopplingar till rototilten?? Vad är det som hindrar rototilten från att trillar av istället för skopan vid en sådan koppling?
Mycket märkligt ser det ut.
Tyvärr inga bilder då jag blev helt hypnotiserad/faschinerad av räckvidd, kraft och fart och fastnade i hytten till långt efter det hade blivt mörkt, men lovar bättring under morgondagen.