Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Nyinförskaffad EW 150 C

302 inlägg • Sida 4 av 21
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Martin.Eriksson

#46 » 22:39:40, 13-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjorde en liten paitbild på de hela.
de svarta är rören på stickan
röda är snabbkopplingar
gula krysset är alltså den pluggade kopplingen.
grönt är till lås på maskin,
blått lås på snurra.
då får man alltså välja vilken av slangarna som ska sitta i den opluggade
dom på högra sidan kan sitta i jämnt..
vet inte om du blev nå klokare dock :grin:

Bild
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6



tracker

#47 » 22:40:24, 13-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slangen närmast i fotot, sitter den direktinfäst eller?
Misstänker att det ska sitta en snabbkoppling där också
På min hydrema så här dom en pluggad snabbkoppling, en dummy så att säga, så när jag monterar på rototilten så flyttar jag maskinens slang till dummyn och rotorns slang till tryckkopplingen medans returen alltid är inkopplad.
Så jag misstänker att där maskinens slang sitter nu är alltså pluggad
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

ErikPetersson (trådstartaren)

#48 » 23:03:43, 13-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjorde en liten paitbild på de hela.
de svarta är rören på stickan
röda är snabbkopplingar
gula krysset är alltså den pluggade kopplingen.
grönt är till lås på maskin,
blått lås på snurra.
då får man alltså välja vilken av slangarna som ska sitta i den opluggade
dom på högra sidan kan sitta i jämnt..
vet inte om du blev nå klokare dock


Jo nog blev jag klokare, tackar för bilden. Jag spann vidare och ritade med dina symboler hur det ser ut nu på min:
Din till vänster å gämföra med.



Bild



Det verkar heltokigt kopplat på min. Jag var ute efter å förstå hur det var tänkt men tror nu inte det är tänkt över huvud taget.


Tracker det stämmer att den är direktinfäst, måste vara galet då det ej går att koppla av RT:N då.

Jag får kika på det och ändra om för det kan inte vara rätt.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

tracker

#49 » 23:07:36, 13-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förmodligen så här kopplingen läckt och den slangen har blivit stelopererad, du måste hitta samma koppling som den bredvid, hona +hane och montera dit
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

ErikPetersson (trådstartaren)

#50 » 23:13:53, 13-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förmodligen så här kopplingen läckt och den slangen har blivit stelopererad, du måste hitta samma koppling som den bredvid, hona +hane och montera dit


Ja så enkelt kan det ju vara. Den skarven ser nyare ut än de andra. Skall in o hälsa på på Hydroscand och se vad de kan tänkas ha. :thumme:
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

ErikPetersson (trådstartaren)

#51 » 20:14:17, 14-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Maskine hemkörd idag och även hydraulolja införskaffad inför byte.

Allt gick fint hem, den går att springa om i uppförsbackar och tror jag gav en och annan bilist högt blodtryck idag men var det rakt pinnade den på ok. Tog ca 2 timmar å knata 3 mil inkl ett tankstopp på ca 10 min. Väl hemma så tog jag en noggrannare kik på den bla undertill, och uppdagade då läckage ifrån ena bakhjulet.
Edit: Höger Bakhjul det handlar om.

Bild









Kikade sedan på utsidan av hjulet och det var på god väg att åka av!!



Bild






Det var ju megaoflyt att hjulet skulle lossna på vägen hem! Också oansvarit av mig själv att försumma att kolla detta innan jag for men hade inte en tanke på det dessvärre.
Antar att detta har ett samband med läckaget. Någon som varit med om liknade och vet vad som brukar ske? Det lär ju inte bara vara att skruva ihop igen och se glad ut.
Skulle vara interessant å veta vad man kan förvänta sig innanför den lösa fälgen. Är glad att inte hjulet for av iallafall för det hade inte varit skoj.




Lite färdbilder oxå.


Bild








Bild








Hemma

Bild
Senast redigerad av ErikPetersson 20:15:15, 14-03-2013, redigerad totalt 1 gång.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

Anton

#52 » 20:50:37, 14-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan var så att förspänningen i hjullagret har släppt. det ligger en stor oring i navreduktionen som tätar utåt.
En annan möjlighet är att i och med hjulbultana har lossnad har också navred. trumman lossnad och läcker 80-90 olja utåt. Har Du kollad nivån i navet?
Den 3tje möjligheten är att det är en bromscylinder läckage.
/Anton!!
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

w_larsson

#53 » 20:57:51, 14-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oljan kommer antingen från axeln eller bromscylindern, detta har inget samband med att muttrarna lösnat, jag skulle gissa att tidigare ägare nyligen haft av hjulet för att kolla vad som läcker, och sen inte dragit muttrarna tillräckligt!

Kanske kan prova att lägga i grävbromsen, med maskinen igång, och sen kolla om det börjar läcka, i såfall är det bromscylindern!

Sånthär är alltid så tråkigt när man köpt nåt "nytt", hittar lite sådana trista fel på min också efterhand!
Men det brukar väl ofta vara så att sakerna säljs när det börjar bli dyrt/tråkigt att reparera!
Användarvisningsbild
w_larsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:14:48, 24-02-2008
Ort: Höör
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: EW150C

ErikPetersson (trådstartaren)

#54 » 20:58:16, 14-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren Anton jag har inte hunnit kolla någonting för var tvungen att fara iväg men nu vet jag vad jag skall kolla efter. Får väl palla upp och ta bort hjulet o kika hur det ser ut innanför.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

w_larsson

#55 » 20:59:23, 14-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu va jag inte snabb nog!

Jag tror att läckan har funnits betydligt längre än vad muttrarna varit lösa, med tanke på hur grisig fälgen är!
Senast redigerad av w_larsson 21:04:45, 14-03-2013, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
w_larsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:14:48, 24-02-2008
Ort: Höör
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: EW150C

ErikPetersson (trådstartaren)

#56 » 21:20:13, 14-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren du med w_larsson, du skrev nog när jag svarade så missade det.

Denna teorin
jag skulle gissa att tidigare ägare nyligen haft av hjulet för att kolla vad som läcker, och sen inte dragit muttrarna tillräckligt!

verkar ju väldigt rimligt. Det vekar som någon som har ett väldigt avslappnat förhållande till nogrannhet har varit och skruvat i denna maskinen.

Det ser ju oxå ut som den läckt tidigare på fälgen som du säger.


Sånthär är alltid så tråkigt när man köpt nåt "nytt", hittar lite sådana trista fel på min också efterhand!
Men det brukar väl ofta vara så att sakerna säljs när det börjar bli dyrt/tråkigt att reparera!


Ja det är ju inte så man slår frivolter av glädje. Tycker det kunde nämnt att det var en mindre läcka ifrån något hjul tycker man, så hade jag kanske haft bättre koll på bultarna (Detta är ju dock eg. mitt eget fel då man skall hålla koll på dem)
En tröst är ju att det är en bra maskin av ett bra märke och det känns lönt å lägga lite tid och pengar på den. Sen finns det ju mycket hjälp att få med de problemen som dyker upp.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

w_larsson

#57 » 21:29:23, 14-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

ErikPetersson skrev:En tröst är ju att det är en bra maskin av ett bra märke och det känns lönt å lägga lite tid och pengar på den. Sen finns det ju mycket hjälp att få med de problemen som dyker upp.


Håller fullständigt med!

Hade en Hydrema innan, kändes som man var ensam i världen om alla problem!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
w_larsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:14:48, 24-02-2008
Ort: Höör
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: EW150C

Fredrik_

#58 » 21:41:51, 14-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Surt! :uupps: :sad:

Hade det varit på en lastbil eller -släp skulle det vara byte av både fälgar och nav, då det varken kommer sitta fast eller centrera längre..
Åtminstone fälgarna ska du nog försöka leta efter bättre.
Skadorna innanför märks ju när du river vidare..
Surt som sagt!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

ErikPetersson (trådstartaren)

#59 » 22:04:08, 14-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade det varit på en lastbil eller -släp skulle det vara byte av både fälgar och nav, då det varken kommer sitta fast eller centrera längre..


Kanske det får bli så, vill det skall vara repat riktigt. Får se hur illa det är nästa gång jag är på plats :sad:

Är det någon som har en fälg för mycket så skulle jag kunna vara spekulant..
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

Anton

#60 » 22:09:38, 14-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

w_larsson skrev:Oljan kommer antingen från axeln eller bromscylindern, detta har inget samband med att muttrarna lösnat, jag skulle gissa att tidigare ägare nyligen haft av hjulet för att kolla vad som läcker, och sen inte dragit muttrarna tillräckligt!

Kanske kan prova att lägga i grävbromsen, med maskinen igång, och sen kolla om det börjar läcka, i såfall är det bromscylindern!

Sånthär är alltid så tråkigt när man köpt nåt "nytt", hittar lite sådana trista fel på min också efterhand!
Men det brukar väl ofta vara så att sakerna säljs när det börjar bli dyrt/tråkigt att reparera!


:smile: Måste lägga in mitt "veto" här. :smile: Navreduktionens huv hålls på plats samtidigt med 2 insex också med hjulmuttrarna. Lossa muttrarna och insexen kan läckage uppstå.
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Alrik, mabh, tronde, V8Druid och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se