Ny
axel på plats igår morse och allt frid och fröjd med det
Upptäckte för ett tag sedan att axeln som låser parkeringsbromsen var väldigt glapp, skaffade nya beg. delar men inte varit läge att byta förrens nu.
Så när ändå axeln var borta byttes trumma, backar och underliggande platta med
bromsarm och axel. De gamla beläggen var inte jätteslitna men allt var inbäddat i en massa fett, så vart nog inte så bra bromsverkan där. Inget ställe man skall översmörja på. Har varit lite förvånad över att, sålänge jag haft maskin, man stänger av maskin så snurrar hjulen fritt, vilket inte känns som det är som det skall.
Armen som medföljde den nya plattan var tyvärr krökt så fick ta den gamla armen, men fick dit den på samma vis som den krökta satt på splinesen.
Monterade ihop allt men vid provkörning kom jag inte ur fläcken.
Vet ej om jag har fel
inställning på bromsarmen, kikar in instruktionsboken men där är luddigt skrivet, det framgår tex inte om maskin skall vara igång eller avstängd när man justerar bromsar.
I nuläget funkar det såhär: Maskin avstängd, hydraylcylinder till bromsar är indragen/i minusläger. Man startar maskin,
cyl går i + läger. Man lägger i
parkeringsbroms, cyl går i minusläge, samt låser färdbromsar och pendel. lägger man ur parkeringsbromsen släpper den färdbromsar och pendel och cyl går i plusläge.
Som det är justerat nu bromsar parkeringsbromsen när cyl går i plusläge, och tvärtom. Vet inte ifall jag har feljusterade bromsar eller om bormscylindern är felkopplad nån gång, och det inte blivit någon verkan förut då allt var infettat.
Skulle vara bra å veta hur det är tänkt att fungera från någon som vet.
Sålänge är parkerningsbromsen urkopplad och upphängd så cyl kan röra sig fritt utan att påverka bromsen.
Lite delar över efter gårdagens pill.
Sen är vartalsgivaren rengjord och kontakter bakom panelen kollade och allt såg bra ut. Misstänker att en kabeln gått av bak vid motorn för har haft en brusten
kabel o motorrummet förr och de är rätt torra och hårda så får mäta lite och se vart det felar.
Kollade mera på oljeläcket igår med, på motorns frmasida/mot hytten sitter den något som sticker ut ovanför startmotorn som det läckte ifrån så skall kika närmare på det och försöka utröna om det går att få tätt.
Lite hafsigt meck igår men väldigt dåligt med tid att kolla nogrannare på grejjerna då tyvärr.
Klart man av och till kör utan skor, ibland behövs det ju stövlar.