Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Allmän reparationstråd för centralsmörjningar tips och trix.

16 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Torpöbo (trådstartaren)

#1 » 13:16:59, 02-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller på att felsöker på ett centralsmörjningssystem modell lincoln på en grävmaskin.

Har konstaterat att det inte kommer fett fram till första blocket och att det läcker ur överströmmaren vilket jag ska plocka ner nu efter fikat.

Det finns lite skrivet om centralmörjningsystem på forumet vad jag har kunna söka mig till så därför startar jag en reparationstråd för centralsmörjingsystem. Skriv gärna ner era tips o trix.

En liten fråga är om jag vågar nödsmörja systemet genom ventilen innan första blocket med vanligt bonnafett som är lite trögare än centralsmörjningsfettet eller om det stoppar upp hela systemet??
Finns det nått att tänka på vid nödsmörjning?
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C



Jevlar

#2 » 14:39:08, 02-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skaffa en tub med lösare fett annars.

Gör en adapter så du kan gänga på en fettnippel istället för ingående slang på fördelningsblocken för ofta räcker det att tvinga lite med fettsprutan så släpper det som kärvar eller blockerar för man får högre tryck med sprutan.
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

stefansmark

#3 » 15:24:59, 02-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

På första blocket i lincolnsystemet som sitter på min ex215 har jag en indikatorpinne som rör sig i ett hål.
När du har pressat igenom lite fett är det bara att prova igen och se om pinnen rör sig. På min maskin åker den sakta in och ut när pumpen går.


Twin/groeneveld? systemet som sitter i mina två L120's blir jag däremot inte klok på, mycket enklare med lincoln.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

AntonNormark

#4 » 16:36:27, 02-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

hade problem med att mitt system inte skickade fett till första blocket annat än att jag såg att det kunde pulsera ibland med matarslangen lös intill blocket, så i brist på andra råd så tog jag ut pumpelementet och rengjorde detta grundligt, backventilen som ska stänga vid varje pumcykel stängde inte helt, vilket ledde till att den drog tillbaka smörjfettet när den gjorde omtag och således inte fick något tryck, enkelt åtgärdat dock.

Men trycker den ut via övertrycksventilen så låter det ju som blockage i någon ledning.. Mitt tips är att börja lossa matarslang vid första blocket och sedan köra enheten, pumpar den ut fettet där obehindrat så kan man prova lossa någon utgång på blocket... Är det en fördelningsventil så får du räkna med att den itne skjuter ut fett där vid varje pumpcykel, utan återkommande med intervall, alt 2, lossa vidarematningen som bör skicka igenom en skvätt vid varje cykel.

Skulle den skicka vidare fettet, så gå vidare i kedjan enligt samma princip, om inte, demontera blocket och undersök skyttelventilen som ska fördela fettet och se om något kan ha blockerat denna, grundlig rengöring med diesel bör göras oavsett, sedan blåser man ur alla rester, och efter man är nöjd, tomkör blocket så det fylls med fett och kontrollera funktion..

Nu är jag inte på något sätt kunnig på dessa system, men detta brukar göra susen för mig, det är inte mer raketvetenskap än att man kan klura sig igenom det hela..

Edit: Bör tilläggas att det finns nyare och äldre system, detta avsåg ett modernt system med jämn fördelning tack vare skyttelventiler som fördelar fettet beroende på pump-impulserna, så den fördelar fett till alla punkter oavsett motstånd exempelvis, äldre block kunde prioritera lite galet ifall en slang brast eller ett smörjställe var glappt.. Men principen på min felsökning är ungefär densamma.

//Anton
Senast redigerad av AntonNormark 16:38:48, 02-03-2013, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
AntonNormark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:17, 06-11-2006
Ort: Skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: L60F

Torpöbo (trådstartaren)

#5 » 17:12:43, 02-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är smörjningen provisoriskt lagad.

Började med att lossa slangen på väg in i första blocket, men det läckte lika mycket i övertrycksventilen.
Kom då fram till att det troliga felet låg hos övertrycksventilen.

Monterade bort och isär övertrycksventilen som består av en del skruvad i en hylsa. I härligheten så sitter den en styck kula, en fjäder och en liten skimms. Efter rengöring så såg jag ett tydlig slitage i botten på hylsen som fjädern bottnar emot vilket jag tror var felet. Hittade en minimal bricka till en hårdisk som jag plockat isär som fick fungera som ett ytterligare skimms sedan monterade jag ihop och tillbaka allt igen.

Funkade vid provkörning, dock kan jag ha ställt om öppningstrycket på ventilen vilket jag inte har möjlighet att kontrollera så det blir att beställa en ny för säkerhets skull så att man inte spräcker pumpblocket.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

nixs

#6 » 17:38:40, 02-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte unikt att överströmmaren går sönder. Om det löper ut fett i överströmmaren så följer man matarledningen och kontrollerar om det kommer fett punkt för punkt tills man hittar stoppet. Där det är blockerat kommer det att komma en jäkla klick med fett när du lossar på nippeln. Slangarna kan delaminera inuti med och blockera.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Torpöbo (trådstartaren)

#7 » 11:58:41, 04-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det slutade som sagt med att jag monterade isär överströmmaren då den var den konstaterade felande länken. Lade i ett skims under fjädern och monterade ihop det hela igen och det funkar.

Jag har ju ingen aning om att den fungerar som den ska o släpper över fett vid rätt tryck vid stop. Har någon nån bra ide på hur man kan ställa in överströmningsventilen så den öppnar vid rätt tryck?
Har en lite tanke om att skruva ut ställskruven och prova mig fram till den släpper och när den gör de skruva in den en lite bit så att den precis inte släpper sen hålla koll på det hela. Risken nu är att jag har sruvat ihop fjädern fullt så att det inte kommer ut nått fett alls i den.

Har någon nått tips??
Senast redigerad av Torpöbo 12:16:07, 04-03-2013, redigerad totalt 1 gång.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

Kaarvaks

#8 » 21:57:30, 05-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei,

Her er en instruksjonsbok på Norsk, sikkerhetsventilen skal åpne mellom 250 og 350 bar, og kan testes med et manometer (side 17)
Link til bok
Kaarvaks
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:39:32, 09-12-2011
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kobelco Sk210LC . 2003 modell.
Engcon rotortilt 2005.
Amatør

Åsa-Nisse

#9 » 09:40:02, 06-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Torpöbo.Du skrev att du tänkte trycka i lite "bonnafett" som är trögare än centraalsmörjningsfettet. Lincoln klarar att jobba med vanliga EP2 fett ned till -20. Det är en av fördelarna med Lincoln. Likaså det fenomenet du hittat nu med att överströmmaren läcker när det blir fel i systemet. Det händer var än felet sitter och hade du haft ett Groeweld system eller Betamax så hade fettet gått förbi det blockerade punkten och det är inte säker du märkt det. De ska indikera med en felkod, men den funkar sisådär har jag märkt.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Torpöbo (trådstartaren)

#10 » 10:50:34, 06-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla tips! Nu satt ju felet i själva överströmningsventilen vilket jag såg genom att innre friktionen i slangen till första smörjpunken blev för stor. Ventilen strömmade överutan att det knapptkom nåttfett till första blocket.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

Holger

#11 » 11:44:56, 06-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Fredrik_

#12 » 18:49:36, 06-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

:wave:
(Centralsmörjningar sitter ju överallt! ALLA typer av fordon och maskiner nästan :thumme:

Kanske skulle läggas i något annat forum för större tillgänglighet/synbarhet?
Kanske 'gömms' lite under grävmaskinerna..)
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

nixs

#13 » 18:52:05, 06-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bekamax och Vogel har liknande progressiva smörjsystem. Fungerar precis som Lincoln.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Mike59

#14 » 16:12:27, 04-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade en komplett felsökningsguide för Groeneveld. Kom ej ihåg hur man laddade upp en pdf-fil.
Nån moderator kanske kan hjälpa.
Mike59
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:07:27, 09-07-2010
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Sunward SWE70B, Liugong 915E, Scania R480, Volvo L50D,
MF4335, MF35, Hägglunds GS250, Stahlwerk CUT120. Bjm350

Holger

#15 » 16:15:28, 04-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klicka på BESVARA, längst ner under meddelanderutan finns en flik "Ladda upp ett dokument".
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se