Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Bussningar till yanmar b37v

7 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Luckydices (trådstartaren)

#1 » 19:03:15, 27-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Maskinister!

Börjar bli dags att kika på lite bussningar till min yanmar b37v.
Har surfat runt lite men vet inte riktigt vart man skall vända sig.
Är det någon som har koll på vart man skall kolla efter detta och vilket
material man skall ha i bussningarna. Är ju trevligt om det blir rätt första gången :thummar:

MvH Erik
Luckydices
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:28:08, 14-09-2011
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar b37v
Cadillac 1955



BGullb

#2 » 21:36:52, 27-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej själv du.

Bussningar tror jag du köper hos importören Wiklund Trading http://www.wiklundtrading.se/yanmar.aspx .
Men du har säker glapp även i öronen till bulten. Bäst men kanske inte billigast är att använda en EXPANDER-bult http://www.expandersystem.com/cadex/Pro ... rrency=sek .
Bulten tar bort glappet med koniska brickor/hylsor med upptill 4mm slitage i öronen.
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab

Luckydices (trådstartaren)

#3 » 21:53:08, 27-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar :)
Jag får ta kontakt med dem! Ja visst finns nog glapp i vissa öron med,och där antar jag att expander är det som gäller.
Luckydices
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:28:08, 14-09-2011
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar b37v
Cadillac 1955

EE

#4 » 22:58:26, 27-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åtminstone till min Kubota passar stålbussningar ur SKF:s sortiment. Mät upp noggrant (vilket kan vara svårt om det är slitet) och besök t ex Momentum. ÅF för japanska maskiner är duktiga på att ta betalt för något som egentligen är relativt billiga metriska standardkomponenter. Om materialet runt om bussningen är slitet behövs expander (dvs glapp finns mellan bussningen och godset i maskinen), vilket www.ledlager.se kan hjälpa dig med.

Kör hårt och låt inte importörens priser knäcka dig!

:cool:
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

Luckydices (trådstartaren)

#5 » 23:08:31, 27-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok. Lite därför jag la ut frågan här. Vet bara när jag kollade runt efter underrullar till den. N-mek (återförsäljare åt wiklund/yanmar) här bara några kilometer bort ville ha någonstans runt 1600 styck, Frillesås bil och traktor strax under halva priset om jag inte minns fel! Är nog ett tag kvar innan jag kommer ta tag i detta, men är intressant att veta vart man skall leta!
Luckydices
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:28:08, 14-09-2011
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar b37v
Cadillac 1955

EE

#6 » 23:20:47, 27-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Luckydices skrev:Ok. Lite därför jag la ut frågan här. Vet bara när jag kollade runt efter underrullar till den. N-mek (återförsäljare åt wiklund/yanmar) här bara några kilometer bort ville ha någonstans runt 1600 styck, Frillesås bil och traktor strax under halva priset om jag inte minns fel! Är nog ett tag kvar innan jag kommer ta tag i detta, men är intressant att veta vart man skall leta!
ute

Om man är ute efter att betala minsta möjliga utan hänsyn till krångel med momsredovisning, leveranstid etc så är import från USA det bästa. Kolla ebay.com så inser man att den svenska återförsäljaren har en god marginal på sina priser. Underrullar är en typisk komponent som går att hitta på ebay.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

Luckydices (trådstartaren)

#7 » 23:34:58, 28-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja redovisning behöver jag inte krångla med. Här får allt tas ur egen ficka. Glodde över maskinen lite idag och de leder som är värst åtgångna som man kan se med ögat är bominfästningen, bomsvängcylinder/svängpelaren och misstänker även en del glapp i själva svängpelaren. Men tips om inköpsställen tags emot tacksamt :)
Luckydices
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:28:08, 14-09-2011
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar b37v
Cadillac 1955


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: hartagga och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se