Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

ATLAS 1304 renovering!

311 inlägg • Sida 16 av 21
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Hansborg (trådstartaren)

#226 » 21:52:19, 24-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Påklaini skrev:Akta fartkameran!

Tycker det går undan för tillfället!


Jaa... det finns en viss fara när det går undan.. :razz:
Fick på topparna laddade med tenntråd, sedan var hylsan till vinkelmätarn borta.... det är nämligen trångt i skruvhålen så vanlig hylsa ryms inte ner..

Men i kväll dök den upp, så ett vridprov kunde utföras!

Lite bilder från gårdagens flyt! :mrgreen:
Bild

Som jag skrev tidigare, topparna är färdigt schimsade för montering.
Bild


Tennet på plats 1.6mm
Bild


På med topparna.
Bild


Här börjar demonteringen!
Fotograf å pennhållare på plats! :razz:
Bild


Tittut i en strut! :dancing_geek:
Bild


Fina pipår
Bild


Å..ååå... Detta mått skall vara mellan 0.9-1.0mm :sad:
Bild


Repris.
Bild


Så här står det i VBH
Bild


Det här blev resultatet, jag utgick ifrån medeltalet 0.95mm...
Nu ser det ut som 2.4 mm bricka inte finns?? isåfall blir det ett 3 schims under cyl 3 och 1.9mm bricka
Bricka = cylinderpackningen ifall det var nån som undrade.
Bild

Jag får nog tacka Dimmo för all uppbackning... i med å motgång! :thummar: :thummar: :thummar:

Å så blir det väl en veckas time out nu igen! :razz:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500



dimorep

#227 » 16:34:26, 25-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack själv, bara kul att kunna hjälpa någon annan (helt utan att behöva lämna soffan..)! :bira:

Hade blivit VÄLDIGT förvånad som spaltmåttet hade blivit rätt direkt, speciellt när så många påverkande detaljer har ändrats. Jag har ivf aldrig träffat rätt (på samtliga cyl) vid första försöket....

Men hur har du mätat blytråden?
Rätt sätt är att mäta båda ändarna och sen ta "medeltalet" av vad de två ger. Sen brukar jag använda mig av en lite klenare tråd och istället tvinna den till en "tvåpart". Lite lättare att komprimera den (dra runt veven) då den inte blir "homogen" + att det ger större komprimeringsmån.

Att där blir mycket shims är givet, med tanke på att både foderlägena i blocket och topparna har bearbetats ganska mycket (på topparna syns det pga att det plana "tätningsplanet" når ända in till sätena).

Kollat så att topplocksbultarna är ok (inte blivit förlånga eller rostskadade)?

Glöm inte att "linjera upp" topparna innan den slutliga fastdragningen av de, annars lär inte grenrörspackningarna bli långlivade... :wink:

Kör på! :thumme:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Hansborg (trådstartaren)

#228 » 18:53:48, 25-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Tack själv, bara kul att kunna hjälpa någon annan (helt utan att behöva lämna soffan..)! :bira:

Hade blivit VÄLDIGT förvånad som spaltmåttet hade blivit rätt direkt, speciellt när så många påverkande detaljer har ändrats. Jag har ivf aldrig träffat rätt (på samtliga cyl) vid första försöket....

Men hur har du mätat blytråden?
Rätt sätt är att mäta båda ändarna och sen ta "medeltalet" av vad de två ger. Sen brukar jag använda mig av en lite klenare tråd och istället tvinna den till en "tvåpart". Lite lättare att komprimera den (dra runt veven) då den inte blir "homogen" + att det ger större komprimeringsmån.

Att där blir mycket shims är givet, med tanke på att både foderlägena i blocket och topparna har bearbetats ganska mycket (på topparna syns det pga att det plana "tätningsplanet" når ända in till sätena).

Kollat så att topplocksbultarna är ok (inte blivit förlånga eller rostskadade)?

Glöm inte att "linjera upp" topparna innan den slutliga fastdragningen av de, annars lär inte grenrörspackningarna bli långlivade... :wink:

Kör på! :thumme:


Joo.. de va nåt sånt jag börja tänka med.. :svettas:
Blytråden är en mjuk lödtenn 1.6mm inehållande pulver. = väldigt mjuk.
Mätningen är på det tunnaste stället.

Något mått på sylinderbultarna hittar jag inte? Sotiga var dom iallafall! :razz:


Det här var pennhållarens ide' :idee3:
Bild
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

dimorep

#229 » 19:47:18, 26-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stämmer bra att du inte kan hitta några måttuppg. ang topplocksbultarna i den VHB:n till 912/913 som ligger i Downloads. För de uppgifterna finns bara med i den betydligt tjockare boken -competence level III (och på Maskinisten)... :wink:

Finns två typer / längder på topplocksbultar till de:

211 (+/- 0.5)mm får max bli 212.5 mm
Och till de med Schmitz toppar 217 (+/- 0.5)mm max 218.5 mm

Lite :off_topic: . Har också meckat med Atlasgrävare (två stycken) idag, men inget motorrelaterat. :grin:

Ännu mera :off_topic: ... "Tomatbilden" som du visade för ett tag sen, är det från årets odling/skörd?
Om isf, hur mycket energi (till uppvärmning och ljus) går det åt att driva fram tomater så tidigt på året uppe hos er? :svettas:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Hansborg (trådstartaren)

#230 » 15:04:10, 27-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Stämmer bra att du inte kan hitta några måttuppg. ang topplocksbultarna i den VHB:n till 912/913 som ligger i Downloads. För de uppgifterna finns bara med i den betydligt tjockare boken -competence level III (och på Maskinisten)... :wink:

Då är det ju tur att man har Maskininsten! :thummar:
Finns två typer / längder på topplocksbultar till de:

211 (+/- 0.5)mm får max bli 212.5 mm
Och till de med Schmitz toppar 217 (+/- 0.5)mm max 218.5 mm




Nu krånglar Biltemamåttet, varför det blev en nödlösning igen! :razz:
Bild


Det ser ut som bultarna klarar måttet, efteråt fick jag igång biltema som då visade 211.60 "stickprov" :svettas:
Bild

Lite . Har också meckat med Atlasgrävare (två stycken) idag, men inget motorrelaterat.
Prima att jag inte är ensam mocklare! Härikring har det tilkommit en 1304 bandare, varför om jag håller mig framme kanske man slipper till med lite konsultuppdrag... :mrgreen: :mrgreen:
Ännu mera ... "Tomatbilden" som du visade för ett tag sen, är det från årets odling/skörd?

Bilden är nog riktigt "upp to date"! Första försäljningsdag var 10/4. Plantering 7 februari :huh: :huh: :huh:

:off_topic:
Om isf, hur mycket energi (till uppvärmning och ljus) går det åt att driva fram tomater så tidigt på året uppe hos er?

Jag förstår att den här frågan är intressant, men också en fråga jag inte vill svara på här... :big_eyes:
Därför att jag bor i den kallaste ändan av Unionen, och är den som står itur att falla av pinnen! ( å många är dom som vill peta på den pinnen...) För att uttrycka sig enkelt! :razz:
Men jag kan säga såhär, det går fortfarande nästan lika mycket energi som på vintern...
Det kommer sig av att plantorna är "större" mera vattenproduktion (fukt) som skall vädras ut... mindre väggkondens.....
En kall vinterdag med sol = ingen energiförbruknig
Det jävligaste är mulet på dagen, månljust på natten! :djaevul: :djaevul:

Att vänta på delar är tydliken inget bekymmer här! :vissla:
Börjar bli trångt i verkstan nu...
Bild
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Hansborg (trådstartaren)

#231 » 19:46:37, 02-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tur att vi inte har trängselskatt här i Närpes! :razz:

Blev att riva fläkten ikväll, medans spikmaskinen strävsamt manglar på!
Det blir nog mest spring fram & tillbaks, men va f :djaevul:

Det gick väl bra så här långt,
Bild


Sådana vyer ser ju ut att ramla isär, efter lillsläggan. :slag: (Här menas gå sönder utifall det finns Särläsare!) :grin:
Bild


Det jävliga är att man inte vet skert hu det är uppbyggt innuti... I VHB'n ser det väldigt enkelt ut med blanka delar. :lmao:
Bild


Den där mitten axeln var nog lite mylad, för den ville inte igenom lagret.
Inget vidare lager heller... :mrgreen:
Bild

edit:

Miklat ihop delarna, tappen var visst mylad i ena ändan!
Bild


Börjar bli rigtigt roligt me dessa vinkeldragningar. :thummar:
Bild

Mindre roligt med shimshistorien...
I lördags hämtades de nya sylinderpackningarna. Då kom jag på att jag borde kontrollmäta nedre schimset från pirat tätningsatsen som jag köpte där i början av denna historia... :laes_detta:
Det skall ju användas under cylinder 3, 0,5mm + 1,9mm =2,4mm :grin:


Bild


Jo men visst alltså!!
Bara å Hänga i Julgran!! :aaargh: :aaargh: :aaargh:
Senast redigerad av Hansborg 20:48:48, 05-05-2013, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

dimorep

#232 » 21:25:24, 05-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tur att vi inte har trängselskatt här i Närpes!
Ni borde väl mera ha motsatsen till det -glesbygdsstöd... :lmao:

Den som inte mäter upp ALLT från början, får oftast beställa grejor minst en gång extra (-eller hur H.B..?)! :laes_detta:

Efter att ha använt momentnyckel med inb. vinklmätare så är det nästan otänkbart att vara utan en sådan när man meckar med de motorena. :mrgreen:

:off_topic: Ang energiförbrukningsfrågan du inte ville svara på, helt OK. :thumme:
Men om jag omformar frågan... -Hur mycket energi kalkylerar man med att det ska gå åt enligt norm (alltså inte för DIG utan för "snittodlaren")?
Växthusodling ingick inte i utb. när jag läste till driftsledare.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

161A

#233 » 21:54:36, 05-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:
Tur att vi inte har trängselskatt här i Närpes!
Ni borde väl mera ha motsatsen till det -glesbygdsstöd... :lmao:


I Hansborgs verkstad och backyard så kan trängselskatt vara motiverad, om det inte hänt något drastiskt sen jag var där :mrgreen:
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

Hansborg (trådstartaren)

#234 » 22:05:40, 11-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dimmo skrev:

Citat:
Tur att vi inte har trängselskatt här i Närpes!
Ni borde väl mera ha motsatsen till det -glesbygdsstöd...

Absolut, desutom behövs det Återanvändningsstöd! :lmao:

Den som inte mäter upp ALLT från början, får oftast beställa grejor minst en gång extra (-eller hur H.B..?)!

Jepp! Försökte få det att framgå, men var kanske otydlig. :razz:
Efter att ha använt momentnyckel med inb. vinklmätare så är det nästan otänkbart att vara utan en sådan när man meckar med de motorena.

Ahh... :idee3: ett verktygsstöd skulle sitta fint! :lmao2:
Ang energiförbrukningsfrågan du inte ville svara på, helt OK.
Men om jag omformar frågan... -Hur mycket energi kalkylerar man med att det ska gå åt enligt norm (alltså inte för DIG utan för "snittodlaren")?
Växthusodling ingick inte i utb. när jag läste till driftsledare.

Jajaa..jaa ja ska berätta! :razz:
Jag är väl nog mera en lokalpatriot som tänker mera på näringen än mig själv! :???: varför jag tar mitt egna växthus energiåtgång. Vilket är från tiden tidigare med tungolja 180ct förbrukning 45L/m2/år.
Numera med träbränslecentralen + verkstad, liten stuga, + förlängd höst, å inte snålar... de 2 senaste åren mät med energimätare 750Mwh/år, då räknar jag med Växthus 1320m2 + pannr/verkstad 250m2 + liten stuga (45m2*2) = 1650m2 = 0,45Mwh/m2/år :thumme:


161A skrev:

I Hansborgs verkstad och backyard så kan trängselskatt vara motiverad, om det inte hänt något drastiskt sen jag var där

Det har väl svällt lite här å där! :razz:
Håppeligen skall det börja hända saker på Backyarden i Sommar, tillåmed städning står på agendan! :mrgreen:

Kanske jag skall skriva en rad om bilderna med :djaevul:
Schimset kom idag, varför arbetet kan återupptas! 3st här under alltså! :svettas:
Bild

Uppriktning av cylinderlock, den som följer verkstadsboken känner igen riktjärnet! :big_eyes:
Bild

Det blev mycke vinklande här... Printade ner ett system så jag inte skulle vingla bort mig själv.
Lyckades givetvis göra ändå... Tror jag skrivit följden på låcket fel iallafall.. känns så?? :klia: Vänsterhäntdilemma! :insomnia:
Bild


Här blir det samma typ av manschett justering som tidigare....
Bild


Bild


Skruvarna till motorvärmaren tänkte jag svetsa fast från insidan. :thumme:
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

161A

#235 » 22:25:59, 11-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:Håppeligen skall det börja hända saker på Backyarden i Sommar, tillåmed städning står på agendan! :mrgreen:


Men då hinner du ju inte hälsa på här hos mig i sommar :mrgreen:
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

Hansborg (trådstartaren)

#236 » 20:37:25, 12-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

161A skrev:
Hansborg skrev:Håppeligen skall det börja hända saker på Backyarden i Sommar, tillåmed städning står på agendan! :mrgreen:


Men då hinner du ju inte hälsa på här hos mig i sommar :mrgreen:


Ser dåligt ut med det för tillfället! :sad:
Regeringen vill till London, en bekant som flyttat dit... :uupps: själv vill jag ha Fallskärm! :levitera: :skratta3:
Vi får se.. :svettas:
:back_to:


Nu glömde jag att dra fast kilremshjulet medans det var öppet under veven....visserligen var bara mellanplåten fastkletad.. :???:
Bild


Men jag tänkte som så, jag måste göra det med stil den här gången! :cool:
Bild

Den röda pilen visar indexeringsmärket, delningsmaskinen heter mutter denna gång! :lmao: smart vaa... ? :grin:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Hansborg (trådstartaren)

#237 » 21:23:54, 14-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mer än så här vågade / kunde jag inte dra.... :klia:
50Nm + 210grader står det i boken (vänster)

:svettas:


Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

dimorep

#238 » 10:18:46, 15-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den bulten är så pass hård att dra, att man är helt säker på att något kommer att gå åt h-lvete... :???:
Dock viktigt att du för rätt spänning på bultförbandet då remskivan inte har någon annan låsning in mot veven som "bär upp" / för över kraften + att den väger en hel del i sig själv.

Brukar använda mig av ett 1.5 m förlängningsrör på draget och med hjälp av lite kroppsvikt (väger in på "tresiffrigt") så har jag alltid lyckats att dra den till rätt läge.

Du rensade väl gängerna i veven + en rejäl "urbåsning" innan montering + annoljade gängerna / bultskallens anl.yta innan montering?
Om inte så förstår jag varför du inte lyckades dra den till rätt gradantal...
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

nixs

#239 » 21:12:26, 16-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

4 meter rör om så behövs! :smile:
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Hansborg (trådstartaren)

#240 » 21:39:03, 16-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir väl å försöka med nya tag, vårbruket kom emellan nu...
Fick känslan att själva 3/4" skaftet skulle brista, 90cm med rör var det....blir 103.5kpm :razz:
Mera space på golvet skulle även behövas, så inte inredningen skadas! :djaevul: utifall man stiger upp nå mer... :lmao: ähhh det där borde man inte :lmao: åt!

Lyckats slarva bort en kupolbricka till stötstångs skyddet med, djupdykning i sopkonteinern utan resultat.....
Beställa en sån blir ju bara less på tanken.... :desperado:
Det borde väl gå att svarva till en ny skulle jag tro??

4 meter låter mycket, men det kanske gör att man hålls på benen om det brister :thumme: :mrgreen:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se