dimorep skrev:Måste bara döda din glädje över ditt egenhändigt gjorda (och säkert mer än väl, fullt fungerande) verktyg lite...
Första gången jag ser någon som använder just den "överarbetade modellen" finns nämligen ett annat betydligt enklare "org.verktyg" som fungerar minst lika bra!
Består av en bit plattjärn som bockats till ett U med motsvarande urtag / "gafflar" i ändarna. Och fungerar genom att sätta fast U:et i ett skruvstycke (som mothåll), och sen bara lite snett trycka in stötstångs röret i det tills fjädern komprimerats så pass att den går in mellan järnbitarna, vinkla in röret och fjädern låses i inspännt läge.
Ta lös "enheten" från skruvstycket, placera i läge på motorn, dra ut U:et och fjäder/skålbricka/tätning "hoppar i läge".
Kan väl inte bli mycket enklare, eller det var inte det du ville höra såhär efteråt..?
jörgen.ottosson skrev:vilket jobb! ( själv hade jag nog fuskat och svarvat brickan direkt i stället för att verktyg..... ...eller ska du göra många?)
dimorep skrev:Hur lyckas du med allt..?
Var det när du skulle spänna fast vipparmsbryggan (med 28 Nm) som gängerna gav sig nere i toppen?
Bultarna ska vara lätt anoljade, lika så anl.ytan på mutter.
28Nm +3Nm betyder mellan 28 och 31 Nm på "Deutzspråk", i vissa VHB:er står "+ momentet" med lite mindre text.
Ventilkåpspackningarna är självhäftande och ska fästas mot kåpan (och vara "flytande" ner mot toppen), inget extra lim behövs. Bara en riktigt ren anl.yta på kåpan.
Hittarp skrev:Ser inte riktigt var det blev gängpaj men under min tid på Scania monterades alla pinnbultar med halva nominella momentet för aktuell gänga.
Dvs. M8 med nominellt 24 Nm monterades om det var en pinnbult med 12Nm....
Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt
Användare som besöker denna kategori: ErikPetersson, Skylark Cab och 7 gäster