Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Hjulgrävare vs Larvgrävare

3 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

norton (trådstartaren)

#1 » 22:07:31, 22-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur står sig en hjulis mot en larvis igentligen? Får man punka eller kör fast ofta?

Anl till min undran är att jag var med och rev en bro på Pampaslänken nyligen. När dom stora maskinerna gick fram var vägen avstängd och körplåtar utlagda så inga prb. Sedan när jag kom och skulle städa och småriva med mindre maskiner fick vi inte nudda asfalten. Vi hade en Hitachi 650 och en Komatsu 228. Riktigt irriterande var det att sitta med 228 på ena sidan och 650 på andra och se hur mkt enklare det varit om 228 kunnat köra i mellan, den maskinen hade full utr med bla grip, släntskop och crasher. 650 hade bara hammare och tandskopa. Idealet hade varit en 21 tons hjulgrävare alltså. Som det var nu hoppade maskinerna groda med maskintransport från ena sidan till andra, kändes ju löjligt att vänta på en för att åka 20 meter.
Användarvisningsbild
norton
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:07:26, 20-02-2006
Ort: Stockholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



Martin.Eriksson

#2 » 22:13:40, 22-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fattar inte frågan riktigt men är de hårt underlag så går väl en hjulare lika bra.. punkteringar finns ju lösningar mot. fylla med tätningsmedel osv..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

stefansmark

#3 » 22:19:18, 22-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

På asfalt har jag svårt att se några problem med fastkörningar med hjulgrävaren.
Däremot är hjulgrävaren inte lika stadig som en bandmaskin, jag har bara gjort några mindre rivningar med hjulmaskin och jag tyckte inte om det.
Ska man sedan jonglera med en tung pulvriserare, hammare eller vad det nu är så krävs det en rutinerad hjulmaskinist för att ordna upp det. Själv får jag för mig att jag håller på att välta så fort jag tar i lite med en hjulgrävare, men det är jag det..
Åandrasidan så kanske en något lägre kapacitet vägs upp av att slippa vänta på trailer dagarna i ända, det beror helt på arbetet.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se