Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Fiberförening

27 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

bert

#16 » 23:26:49, 23-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur många skulle ni kunna bli i eran förening är det långt i mellan EE iom du pratar om dom summorna?Det håller på och skulle bli nåt liknande där farsan bor med och där pratas det inte om mer än ungefär halva summan
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar



Mats i Myrhult

#17 » 08:48:17, 24-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några få kommer att få bra täckning med 4G på landsbygden, de flesta inte. Vår fiberförening har avtal, garanti att fibern ska klara 1Gbit/s när det hela blir klart till årsskiftet. Då ligger begränsningen i de flesta fall i abonnentens egen utrustning.
Det ser väldigt olika ut hur föreningarna har löst sin byggnation. Det ser även olika ut i kommuner och län hur rollerna fördelas. Några grundregler:
    Det ska skrivas markavtal med alla markägare där slangen går fram. Detta är nödvändigt för ansvarsfördelning, för ledningsrätt och framtida frågor som ägarbyte på nätet.
    PTS har (äntligen) sammanställt tydliga regler för hur fibern ska förläggas.
    Föreningen ska förhandla med en (flera) kommunikationsoperatörer om hur tjänsteutbudet ska se och priser. Ofta kan det bli bättre pris för abonnenten än vad man har idag.
    Fråga, fråga, fråga
    Dokumentera, dokumentera, dokumentera.
    Sälj, sälj, sälj. Det blir alltid billigare ju fler som blir inkopplade på samma nät.
    Bland de första föreningarna fanns det några som grävde själva. Det har blivit svårare med nya krav. Det är extremt svårt att komma sams om privat grävning i stora föreningar och förmodligen riktigt dyrt för dem som ställer upp och gräver.
    Den som gräver ska lämna flera års funktionsgaranti på anläggningen. Inte så kul för den som gräver själv.
    Vår förening begär 25000 och det är nog lite mer än medel.
    En viktig fråga är hur man gör med momsen.

Bifogar PTS bild på räckvidd för 4G.

Bild
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

magloman

#18 » 09:43:31, 24-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mobilt bredband är helt odugligt! Så den diskussionen kan vi ta i en annan tråd!

Fiber har ingen begränsning, det är utrustningen i ändarna som begränsar. Vilken går att byta utan o gräva.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

EE

#19 » 10:02:39, 24-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bert:
Inget prisförslag finns för närvarande men markförhållandena är betydligt besvärligare än medel så min gissning är att priset hamnar högt.

Mats:
Att fibern garanterar en kapacitet på 1 Gbit/s är inget konstigt för det datamediet. Jag skulle vilja se priset för ett abbonnemang där 1 Gbit/s levereras mot internet. Det jag menar är att den anslutningen är inte prismässigt realistisk för en vanlig abbonnent detta då man med 8 Mbit/s klarar av att streama HD-material.

Jag har 8,5 km fri sikt mot masten, så mina uppmätta 76 Mbit stämmer inte alls med bilden ovan. För mig presterar det betydligt bättre!
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

Mats i Myrhult

#20 » 10:26:49, 24-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har fri sikt och 2-3 km, men för vara glad för för 2-4 Mbit/s. Det du får ut från en mast är dessutom alltid kollektivt. Det vill säga, du delar den kapaciteten med andra . Är ni tio som är ute samtidigt får ni en tiondel var.
Fibern är det enda säkra.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Robert T

#21 » 02:19:52, 25-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

EE skrev:
Jag har 8,5 km fri sikt mot masten, så mina uppmätta 76 Mbit stämmer inte alls med bilden ovan. För mig presterar det betydligt bättre!


Vad ska du med 76Mbit till när du ändå inte för använda det? För ligger du och maxar det en liten stund så är du snart uppe i din maximala datamängd.
Mig veterligen finns det inget privatabbonemang som har mer än 100GB data per månad? Jag har själv bara HSDPA+ och 100GB räcker inte på långa vägar för mig. Sitter just nu och är "spärrad" på mitt abbonemang till månadsskiftet.
Anledningen till att jag har mobilt bredband är att jag inte ens kan få ADSL här.
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

EE

#22 » 10:53:52, 25-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robert T skrev:
EE skrev:
Jag har 8,5 km fri sikt mot masten, så mina uppmätta 76 Mbit stämmer inte alls med bilden ovan. För mig presterar det betydligt bättre!


Vad ska du med 76Mbit till när du ändå inte för använda det? För ligger du och maxar det en liten stund så är du snart uppe i din maximala datamängd.
Mig veterligen finns det inget privatabbonemang som har mer än 100GB data per månad? Jag har själv bara HSDPA+ och 100GB räcker inte på långa vägar för mig. Sitter just nu och är "spärrad" på mitt abbonemang till månadsskiftet.
Anledningen till att jag har mobilt bredband är att jag inte ens kan få ADSL här.


Jag har det obegränsade telenorabbonnemanget enligt länken:
http://www.mobilabredband.se/forum/topi ... r-bbb.html

I praktiken har jag aldrig kommit upp i 100 GB/mån, så någon trafikbegränsning har aldrig behövt appliceras. Ser på streamad video dagligen, har helt slutat med torrents.
Men visst håller jag med om att allt annat än obegränsad trafik är en nackdel för användaren. Jag vill dock påpeka att för användare utan "filmhamstringsintresse" kommer 60 GB som dagens abbonnemang innebär räcka långt.

Håller helt med om att fiber är bra, ville bara ge min bild av hur nöjd man kan bli med kommersiella tjänster utan stora engångskostnader. Det är mycket möjligt att jag i framtiden väljer fiber om det offererade priset känns attraktivt. Anser dock att många tenderar att resonera orationellt just när det gäller fiberinstallation.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

Towil

#23 » 11:26:47, 25-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

100GB räcker ju inte ens en vecka.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

magloman

#24 » 19:43:22, 25-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil skrev:100GB räcker ju inte ens en vecka.


+1

:skratta3: :thumme:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Vilskepersson

#25 » 22:39:55, 25-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick fiber för några veckor sedan och är nöjd med det. Hade ADSL innan och det fungerade också bra. Det intressanta uppstår i ett område när en stor andel hushåll skaffar fiber och telefon och internet genom det.
Underlaget för att underhålla och uppdatera ADSL telestationen minskar då ännu mer, läggs stationen ner helt och hållet så försvinner ADSL möjligheten.
Att använda 4G eller 3G är inget alternativ här. 3G har funnits i många år och inte ens det fungerar ok 1,5 mil från Falköping.4G lär väl komma hit när solen slocknar.

Det känns i alla fall väldigt bra att fibern är i huset.
Användarvisningsbild
Vilskepersson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:46:28, 08-08-2010
Ort: Falköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Universal 445 -77
Pel-Job ls 502- 93
Valmet 605

Kungsis

#26 » 22:56:05, 25-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:med 500 hushåll och 500 meter i medelavstånd hadlar det om så mycket pengar för att få bidraget att det handlar om en regelrätt EU-upphandling. Då gäller det att du har ett avtal med en huvudentreprenör redan när denne lämnar in offerten. Dessutom är det alltid känsligt om du själv ska ha fiber. Villkoren för bidraget är att pengarna inte få gå till eget arbete eller gynna egna intressen.
Det som får gynna det egna intresset är att man blir uppkopplad.


Nja, det du pratar om är ju själva huvudledningen. Indragningen fram till husen får ju de flesta fixa på egen hand och där är det ju fritt fram att ta lite grävarbeten. Men det hindrar ju iof inte att man har lite kontakt med "huvudentreprenören". Skulle tro att det underlättar.

M.v.h
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

Mats i Myrhult

#27 » 08:24:00, 26-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kungsis skrev:
Mats i Myrhult skrev:med 500 hushåll och 500 meter i medelavstånd hadlar det om så mycket pengar för att få bidraget att det handlar om en regelrätt EU-upphandling. Då gäller det att du har ett avtal med en huvudentreprenör redan när denne lämnar in offerten. Dessutom är det alltid känsligt om du själv ska ha fiber. Villkoren för bidraget är att pengarna inte få gå till eget arbete eller gynna egna intressen.
Det som får gynna det egna intresset är att man blir uppkopplad.


Nja, det du pratar om är ju själva huvudledningen. Indragningen fram till husen får ju de flesta fixa på egen hand och där är det ju fritt fram att ta lite grävarbeten. Men det hindrar ju iof inte att man har lite kontakt med "huvudentreprenören". Skulle tro att det underlättar.

M.v.h
Kungsis


Det där ser väldigt olika ut i landet. I vår fiberförening gräver föreningen ända fram till husgrund hos dem som vill ha fiber. De som inte gått med nu blir för all framtid utan, (egenkostnaden blir för hög). Här finns ingen huvudledning planerad för senare anslutning.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: André S, o21 och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se