Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Fiberförening

27 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

BGullb (trådstartaren)

#1 » 10:54:46, 23-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej i sommarvärmen.

Vi är har startat upp en fiberkabelförening med ca 500 fastigheter som är berörda.

Jag har en entreprenadfirma och hoppas att få "några" timmars atbete när grävningen drar igång.
Med en 5-tonnare kan jag väl inte inrikta mig på stamnätet utan i speciella fall, utan från väg till hus blir väl det jag får syssla med.

Mina tankar är om man kan plöja ner kabelslangen med en 5-tonnare eller maskinen är för liten. Förstår att det beror på markförhållanderna men med ordentlig förplöjning, är der möjligt då?
Inbillar mig att det blir mindre skador i trädgårdarna med plöjning och minder för mig och fastighetsägaren att återställa.

Grävning med smalskopa är ju förstås ett alternativ men borde ta längre tid och kostnaden för fastigheten bli högre.

Kostnaden ja. Meterpris eller timdeb? Vad kör ni på?
Vad borde meterpriser ligga på för grävning resp plöjning?
Vet att det skiljer i landet men vad kan vara rimligt?

Totalentreprenaden kommer ut på anbud och jag tänkte vara med som underentrenör.

Jag har inte sysslat med kabelläggning i så här stor skala utan bara mindre projekt utan "bara" grävt för servis-, tele-, vatten- och avloppsledningar in till hus och mellan hus på fastigheter.

Har ni några råd, tips, priser,utrustning mm att dela med er av vore jag tacksam.
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab



Rexco

#2 » 11:47:44, 23-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

5t maskin funkar kortare sträckor och utmärkt på villatomter. Du kommer få göra 3 överfarter på några ställen där maskinen inte kommer orka nå avsett djup direkt. Men det är inga problem bara det inte blir för långa sträckor. 100m går rätt bra osv. Sedan skulle ja rekomendera att en smed tillverkar en kabelplog åt dig. Då det som finns på marknaden igentligen är avsett för större maskiner. Du behöver ju inte dra ner något större en max 32 slang och tomterna brukar det inte bli mer än 15-25. Märkband med söktrådar (det sämsta skräpet som någonsin uppfunnits) ska dras med slangen så den rullen är bra om den går att fästa på plogen. Annars får ni va 2 och knyta fast bandet i slangen och 1 ser till så den följer med slangen hela tiden och inte går av. Rekomenderar att dra fast de i slangen oavsett metod.

Se bara till att du packar extra noga så fåran sätter sig. Annars drar tjälen upp slangen till ytläge på några vintrar. Extra viktigt om det visar sig vara seg lera. En plog som går att dra med stropp eller vinsch kan också vara högst användbar där det inte går att komma åt med maskin.

Lycka till :)
Rexco
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 16-03-2008

BGullb (trådstartaren)

#3 » 12:34:45, 23-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för input Rexco.

En tjälkrok kan väl fungera som förrivare och sen en kabelplog med 2 kanaler då.

Tänkte en modell som RF-system har.
Läggarrör KPL01 http://www.rf-system.se/product_list.jsp?productID=9
Förplog KPF6 http://www.rf-system.se/product_list.jsp?productID=70

Kan det vara nåt?
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab

jörgen.ottosson

#4 » 15:17:05, 23-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad handlar det om för sträckor ("från väg till hus") ... :klia: ...blir det inte grävning i båda ändar? (vid hus och vid väg/brunn) Om det är kortsträcka är det väl lite lönt att "rigga" för plöjning där i mellan?

Bara "amatörfunderingar" har ingen erfarenhet av plöjning med liten maskin.....
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

BGullb (trådstartaren)

#5 » 16:50:07, 23-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Vad handlar det om för sträckor ("från väg till hus") ... :klia: ...blir det inte grävning i båda ändar? (vid hus och vid väg/brunn) Om det är kortsträcka är det väl lite lönt att "rigga" för plöjning där i mellan?

Bara "amatörfunderingar" har ingen erfarenhet av plöjning med liten maskin.....


Hej Jörgen.

Jag har heller ingen erfarenhet av kabelplöjning. Det är därför som jag startade denna tråden.
Du har rätt i att det är grävning i båda ändarna men markförhållandena kanske gör att plöjning är billigast. Återstår att se.

På tomten handlar det troligen om 10-50m men sedan kan det ju bli längre sträckor om det är bara ett hus på en mindre väg. Vi pratar landsbygd i norra Skåne med många små grusvägar ut i skogen till gårdar och torp.

Enligt en föreläsare/projekteringsfirma räknar man med ett gemomsnittligt grävanstånd från anslutningspunkt till abonnent till 500m i Skåne.

Med mjuka sanka marker på sina ställen är kanske en liten grävare och plöjning att föredra. När det är mycket stenigt vill det till större maskiner och grävning.

Mycket av detta visar sig när projekteringen är klar.

Ingen som har några hintar om prisbilden?
Vilket djup lägger man fiberkabel på?
Behöver man kabelsanda om man gräver?

Många frågor är det och fler kommer att dyka upp, som magistern sa.
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab

corre

#6 » 17:20:02, 23-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi hade en smidig bogserad plog på ett scouterläger -11, gjord för läggning av 32mm slang i gräsytor.
Den drogs av en traktor, men kunde lika enkelt drags av en winch eller grävare med stropp.
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 5544_n.jpg
Minns inte tillverkare på rak hand nu, det var nog en smidesfirma.
Ställbar plog i höjd, och den gick på en kraftig hjulställning.
Plogen var lik de som sitter på grävmaskiner, ledad slangledare och plogspets.

Kanske tänkvärt i mindre trädgårdar, enkel etablering med en maskin utanför trädgården och sen bogsera den i vägslänt och åkerkant om det behövs.
corre
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:24:17, 10-03-2009
Ort: Stockholm
Maskintyp: Ej angivet

Gustavors

#7 » 17:49:33, 23-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åhå, scoutlägret i Rinkaby, minsann!

Plogen är en Vinch-plog, Avsedd för att lägga kablar och rör i trädgårdar (Motsv.)
Vi har en på jobbet, vill minnas att fabrikatet är Sahlins?

Rekommenderar den dock bara i trädgårdar då det är svårt att få till djupet i lite hårdare mark.

I trädgårdar kan man nöja sig med 35 cm. men annars skall du ner på minst 55 cm djup.
Dock är problemet att få med markeringsbandet i den lilla plogen (det med utsättningsledningen i)

MVH
Håkan
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320

Rexco

#8 » 18:33:48, 23-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varsågod!

Där ser man, visste inte att RF hade så små plogar i sitt sortiment :thummar: En kabeplog är ju en investering, den kan man ha mycket nytta av. Som förplog funkar en tjälkrok men se till så den är vässad i skäret och inte platt som dom brukar vara från fabrik. En av plogarna vi hade va just en modifierad tjälkrok. Men e det mycket krökar och svängar är en förplog med svängbar rörläggare att föredra :)

Skulle nog skippa meterpriset då det är svårt (nästan omöjligt) att konkurera med en så liten maskin. Ja hade nog försökt räkna fram ett fast pris med reservation för sten och rötter. Timpris funkar ju givetvis med, men ja tror att fast pris ger bättre utdelning om du har många kunder i ett begränsat område :thumme:
Rexco
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 16-03-2008

corre

#9 » 18:39:54, 23-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gustavors skrev:Åhå, scoutlägret i Rinkaby, minsann!

Plogen är en Vinch-plog, Avsedd för att lägga kablar och rör i trädgårdar (Motsv.)
Vi har en på jobbet, vill minnas att fabrikatet är Sahlins?

Rekommenderar den dock bara i trädgårdar då det är svårt att få till djupet i lite hårdare mark.

I trädgårdar kan man nöja sig med 35 cm. men annars skall du ner på minst 55 cm djup.
Dock är problemet att få med markeringsbandet i den lilla plogen (det med utsättningsledningen i)

MVH
Håkan


Sahlins stämmer bra!
http://www.sahlins.com/se/produkter.php ... 727&gid=90
corre
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:24:17, 10-03-2009
Ort: Stockholm
Maskintyp: Ej angivet

Mats i Myrhult

#10 » 19:22:53, 23-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

med 500 hushåll och 500 meter i medelavstånd hadlar det om så mycket pengar för att få bidraget att det handlar om en regelrätt EU-upphandling. Då gäller det att du har ett avtal med en huvudentreprenör redan när denne lämnar in offerten. Dessutom är det alltid känsligt om du själv ska ha fiber. Villkoren för bidraget är att pengarna inte få gå till eget arbete eller gynna egna intressen.
Det som får gynna det egna intresset är att man blir uppkopplad.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Sven2000

#11 » 20:58:25, 23-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag lånar tråden lite med en annan fråga angående fiber. Vi kommer få fiber snart och de kommer att gräva förbi röret med elledningen till huset, så jag undrar om det finns några restriktioner för att dra röret till fiberledningen i samma rör?
Jag vet att kablarna inte kommer påverka varanda men om det finns en regel som säger att jag inte får dra de i samma hölje så kommer jag inte bli förvånad.
Sven2000
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:03:16, 27-11-2010
Ort: Kronoberg

corre

#12 » 21:01:51, 23-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan bli tråkigt för fiben om de byter elkablen i framtiden, plus att det är svårt att byta fibern om den pajjar ifall man byter ytterrör mitt i utan rätt skarvar som slätar till ändarna.
corre
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:24:17, 10-03-2009
Ort: Stockholm
Maskintyp: Ej angivet

Rexco

#13 » 21:34:31, 23-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sven2000 skrev:Jag lånar tråden lite med en annan fråga angående fiber. Vi kommer få fiber snart och de kommer att gräva förbi röret med elledningen till huset, så jag undrar om det finns några restriktioner för att dra röret till fiberledningen i samma rör?
Jag vet att kablarna inte kommer påverka varanda men om det finns en regel som säger att jag inte får dra de i samma hölje så kommer jag inte bli förvånad.


Detta är inte så självklart som man kan tro. Det finns en uppsjö av olika slang och kabelkanalisationer. Sedan finns det elkabel med microkanalisation i kärnan. Den sisstnämda är mycket udda och finns nog bara på enstaka platser i landet. Men man kan ju slänga med ett extra rör i samma schakt som elkabeln så att de går att dra i en fiberkanalisation vid senare tillfälle :thumme:
Rexco
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 16-03-2008

Gustavors

#14 » 22:01:48, 23-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sven2000 skrev:Jag lånar tråden lite med en annan fråga angående fiber. Vi kommer få fiber snart och de kommer att gräva förbi röret med elledningen till huset, så jag undrar om det finns några restriktioner för att dra röret till fiberledningen i samma rör?
Jag vet att kablarna inte kommer påverka varanda men om det finns en regel som säger att jag inte får dra de i samma hölje så kommer jag inte bli förvånad.


Det är bara en fråga om plats! men tillåtet är det eftersom fibern ligger i ett eget rör (eg. kanalisation)'

Jag har varit med om att dra både elkabel (4G10) och optoslang 16 mm i samma SRN 50. Men det är icke att rekomendera. Microkanalisation kan kanske funka bättre. Har du ett SRE-P 75 eller Motsv. som rör för elkabeln går det ännu bättre.

Har du vanlig gul slang (utan slät insida) så är det bara att glömma då den slangen är ondskans hantlangare! :aaargh:

MVH
Håkan
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320

EE

#15 » 22:56:06, 23-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inget att tillföra vad gäller trådstartarens frågor, men är intresserad av ämnet som sådant då fibergrävning är på tapeten även här.
Hur lägger man upp detta när fibern finns på plats? Tänker på underhåll, reparationer etc? Är det föreningen som lägger ut detta på entreprenör eller klarar en vanlig förening med kreti och pleti av att själva hantera eventuella problem? Så länge man inte skadar fibern så lär det ju vara driftsäkert...
Vad händer om kommunen (som sköter vägarna) skadar föreningens kabel? Kabelslang längs kommunala byavägar lär ju vara ett gissel, vore jag entreprenör åt kommunen skulle jag debitera extra för dikesarbete etc kring en tjälskadad norrlandsväg med renoveringsbehov där fiberslang finns nergravd lite här och var.

I nuläget har jag bredband och telefoni via 4G. Detta ger enligt bredbandkollen som mest 76 Mbit nedströms och mitt avtal är väldigt frikostigt avseende datamängd. Som jag ser det är mervärdet med fiber väldigt litet då det troligen kommer att kosta 30-40 tusen för installation utan att egentligen överträffa min nuvarande leverantörs prestanda och innebära ungefär samma månadskostnad. Tjänster motsvarande kabeltv finns redan via parabol, så det är inte heller nåt argument... Och varför skulle jag som fastighetsägare egentligen vilja lägga ut de pengar som det handlar om när månadskostnaden inte är lägre än vad som erbjuds via kommersiella trådlösa alternativ?

Jag är fullt införstådd med att fiber är väldigt tillförlitligt, men faktum är att 4G i de fall det finns tillgängligt också kan anses vara tillförlitligt (egen erfarenhet). För 4G handlar det enbart om en fast månadskostnad samt i vissa fall ett par antenner, inte en jättesumma samt omfattande grävarbete runt knuten. Men visst jag skulle gärna byta mitt 4G mot fiber om det inte innebar en relativt stor summa i månadskostnad samt ett fortlöpande engagemang i en förening vars existens enbart kommer att belasta grannsämjan sett över flera decennier.

Nu tycker ni säkert att jag svartmålar :grin:
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: BM.1240 och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se