Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Hög tomgång på deutz motor BF4L913

14 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Diggger (trådstartaren)

#1 » 15:19:30, 27-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
en liten fråga om hög tomgång.
Motorn har stått i förråd och mognat lite men nu var det dags att väcka den till liv.
Startade på tok för enkelt:-) Hann knappt kika på hur oljetrycket höjdes, än mindre lufta bränslesystemet.
Den small igång efter några fåtal varv.
Allt verkar ok. Den går jämnt och fint utan allt för mycket oljud. Oljetryck ca 4 bar vid 1600 varv och varmkörd (med skitig olja).
Köpte motorn begagnad för ca 6-7 år sen, med säljarens löfte att den skulle vara körbar.
(Oljebyte skall göras inom kort.)

Men till frågan, tomgången är för hög ca 1000 rpm och låter sig inte justeras ner. OM jag nu är på rätt skruv.
Har skruvat på den översta till vänster (som saknar skyddshatt) efter att ha googlat lite.
Dock kan jag bara höja tomgången. Inte få den lägre än 1000 rpm.
Vad göra härnäst?
Alla tips mottages varmt.
Mvh Stefan

Bild
Diggger
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:06, 06-09-2005
Ort: Sörmland



Turbodiesel

#2 » 22:16:10, 27-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan behöva backa ut den nedre skruven en aning, den har en fjäder som motverkar/höjer tomgången lite för att hindra att motorn stannar vid avsläpp.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Diggger (trådstartaren)

#3 » 09:08:59, 28-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man tackar! Skall provjustera på den. Återkommer.
Mvh Stefan
Diggger
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:06, 06-09-2005
Ort: Sörmland

Diggger (trådstartaren)

#4 » 14:42:47, 28-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Provat med den nedre skruven. Klar framgång!
Tomgången sjönk betydligt. Tack för bra hjälp framåt.
Känns som man skall justera på dessa två skruvar parallellt för att få till det.
Lite trixigt. Men har nu en rimlig tomgång runt ca 800 rpm.
Oljan bytt också. Känns som motorn är helt i ordning.

Motorn skall ersätta en 913 motor utan turbo i min grävmaskin. (O&K MH4)
Finns det någon nackdel att installera en lite för stark motor månntro?
/Stefan
Diggger
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:06, 06-09-2005
Ort: Sörmland

dimorep

#5 » 16:31:35, 28-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Generellt tomg.varvtal för de motorerna är 650 - 700 rpm (och maxvarv 2500), dock kan varvtalen vara "fabriksjusterade" mellan dessa, beroende på applikation.
Orange motor, kan den möjligtvis komma ifrån en Fahr tröska (de brukar ha förhöjdt tomg.varvtal)?

Blir säkert bra med den motorn i en grävare, brukar inte skilja så många hk mellan F och BF motorerna. Kolla bara så att där blir tillr. med utrymme runt turbon och att det inte blir för varmt runt motorn. Samt att den får tillr. med både insugs och kyl -luft till sig.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Diggger (trådstartaren)

#6 » 19:38:54, 28-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toppenbra synpunkter och tips dimo!
Minns inte vad han sade att den suttit i. Kan mycket väl varit en tröska.

Nästa steg är att växla motor med andra ord. Får säkert tillfälle att återkomma med frågor.
En liten fråga direkt faktiskt :-)
Var skall original lyftkrokar skruvas?
Hittat några lämpliga hål, men skum gänga? M15?
/Stefan
Diggger
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:06, 06-09-2005
Ort: Sörmland

dimorep

#7 » 20:42:28, 28-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde vara vanlig std M16x2 gänga i "lyfthålen", iofs aldrig kollat för jag har alltid använt samma (förlängda) gängtapp och färdiga lyftdon. :klia:

Här ser du ivf var de två hålen är placerade på blocket:
Hansborg @ [Grävmaskiner] ATLAS 1304 renovering!
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Diggger (trådstartaren)

#8 » 23:11:25, 28-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp. Stämmer korrekt med M16 och 2 mm stigning.
Blir en tur imorgon för att handla lämplig del och lyfta med.
Återkommer med hur det går. Kanske läge o starta en ny tråd om bytet.
/Stefan
Diggger
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:06, 06-09-2005
Ort: Sörmland

Turbodiesel

#9 » 23:26:58, 28-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känns som man skall justera på dessa två skruvar parallellt för att få till det.


Backa ut den nedre tills den inte påverkar tomgången alls, justera den övre (tomgångsskruven) till ett varvtal 20-50 rpm lägre än önskat, skruva in den nedre tills tomgången höjs igen (20-50 rpm)


Vill den stanna eller får orolig tomgång får du finjustera i önskad riktning.


Det är inte säkert att regulatorn går med på för stor justering (mot original), de inre komponenterna väljs med tanke på önskad karaktär.


Kanske finns ett mer passande justeringförfarande för denna motor i någon Deutz VHB, för de som har tillgång till en sådan :snow:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Diggger (trådstartaren)

#10 » 13:55:48, 29-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kikat lite på vad som behöver lossas och flyttas över från gamla till nya motorn.
När jag kom till de två pumparna (servopump och nåt annat...) som sitter på kraftuttaget på motorn blev jag lite fundersam på hur de sitter fast och hur man lossar dem.
Kan ta en bild för att visa hur det ser ut senare idag.
Pumparna är någon sorts kugghjulspump, som moduler som sitter på varann.
Kan man ta demontera dessa pumpar från motorn utan att lossa oljedningarna?

Mvh Stefan
Diggger
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:06, 06-09-2005
Ort: Sörmland

dimorep

#11 » 17:04:33, 29-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du kan demontera hyd.pumparna från motorn utan att lossa oljeansl. beror helt på hur mycket plats där är runt de och hur mycket "flex" det är i dess slangar.

Vanligtvis är kugghjulspumparna infästa med två skruvar i trans.kåpan (som löper rakt igenom hela pumppaketet från bakgavelen). Sitter fyra bultskallar där och det är de två som sitter översta - underst (diagonalt) som håller fast pumpen/pumparna. Har för mig att drevet sitter fast på ingående pumpaxel och kan följa med ut på de.

Finns en bra VHB till 912/913 motorerna i Downloads här på forumet, men vet inte om yttre komponenter som pumpdrivning är med i den.


Turbodiesel skrev:Kanske finns ett mer passande justeringförfarande för denna motor i någon Deutz VHB, för de som har tillgång till en sådan :snow:

Vill minnas att jag också har (fin)justerat tomg.varvtalet på motorer med den typen av insp.pump på det sättet (efter tips från någon som "kan det").. :thumme:

Deutz har valt att inte ha med något ang insp.pumpar eller justering av de i sina VHB (om det inte är de modellerna som har pumpelementen inbyggda i motorblocket), utan refererar bara till "jobb för en dieselverkstad"...
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Hansborg

#12 » 19:56:05, 29-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick inte loss min pump, för att kuggjhulet kom inte med ut.. nu finns det förvisso en lucka för ändamålet.
På min maskin var det inget problem, med att ta loss slangarna!

Fram med kameran nu, för nu är jag nyfiken på pumparna! :mrgreen:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Turbodiesel

#13 » 23:06:30, 29-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:
Turbodiesel skrev:Kanske finns ett mer passande justeringförfarande för denna motor i någon Deutz VHB, för de som har tillgång till en sådan :snow:

Vill minnas att jag också har (fin)justerat tomg.varvtalet på motorer med den typen av insp.pump på det sättet (efter tips från någon som "kan det").. :thumme:

Deutz har valt att inte ha med något ang insp.pumpar eller justering av de i sina VHB (om det inte är de modellerna som har pumpelementen inbyggda i motorblocket), utan refererar bara till "jobb för en dieselverkstad"...


:bira:

Tur att pumpen är vanlig så man kommer ihåg lite mellan varven.

Ett tips till TS är att grundligt kika igenom Hansborgs tråd om hans Atlas, där har du många svar & mycket att titta på..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Diggger (trådstartaren)

#14 » 23:34:24, 29-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla goda råd så här långt.
Skall se om det går att få ner tomgången ytterligare. Mer tid för meck i morgon.

Har varit ute och krupit under maskinen och tagit en bild för att stilla Hansborgs nyfikenhet.
Allt är ordentligt inoljat så det inte skall rosta :-)

Jodå, har läst och läst igen i Hansborgs tråd om Atlasen.
Där finns en väldig massa godbitar. Enormt tacksam för allt som dokumenterats och kommenterats.
Har hjälpt mig framåt en massa redan.

Ni får kika på pumpbilden och gärna komma med synpunkter.
Mvh Stefan

Bild
Diggger
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:06, 06-09-2005
Ort: Sörmland


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se