Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Första inlägget / Äldre Yanmar B50V minigrävare

5 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

LageB (trådstartaren)

#1 » 15:10:23, 07-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla,

Mitt första inlägg här. Hittade detta trevliga forum när jag sökte information inför köp av min första minigrävare. Jag är ev. intresserad av ett objekt, en äldre minigrävare- Yanmar med modellbeteckningen "B50V" årsmodell runt '2000, men B50V-modellen verkar inte vara så vanlig i Sverige. Jag undrar om det är någon på detta forum som vet något om maskinen? gärna jämfört med t.ex Volvo EC55 (som är lite större). Hur är B50 att äga/köra? - Något speciellt som man ska titta extra noga på vid köpet?

Alla synpunkter uppskattas storligen.

mvh
LageB
LageB
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:04, 07-08-2013
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio75
ATV+Tippvagn
Microgrävare Powerfab



EE

#2 » 22:33:49, 07-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan inget om Yanmar specifikt, mer än att det är en japansk kvalitetsmaskin. Exakt vad som gäller för det objekt som du är intresserad av vet jag inte (timmar, eventuella glapp, servicestatus, allmänt skick etc).
Yanmar är små på svenska marknaden så tillgången på reservdelar på hemmaplan är troligen begränsad men visst finns det delar. Men för en välskött maskin så anser jag absolut inte att märket avskräcker från köp!

Och så gammalt är väl inte 14 år?

Det du skall titta extra på vid köpet är glapp i leder på grävaggregatet (sånt måste förr eller senare åtgärdas och kostar pengar), undervagnens skick (rullar är dyra i pluralis) samt allmänskicket på maskinen. Den bör även ha S40 snabbfäste då detta sedan länge är standard i Sverige. Följer det med komplett skopuppsättning är det inget jätteproblem med annat skopfäste i min mening, mer än att du måste lära dig köra med "konstiga" skopor som används i utlandet.

Bild skulle göra det hela mer intressant!
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

LageB (trådstartaren)

#3 » 08:22:39, 08-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack EE :smile:

Med lite risk så skickar jag direktlänken från Blocket. Se http://www.blocket.se/goteborg/Yanmar_b ... w=3&last=1
Den är hemma-omlackad av nuvarande ägare i vintras, årsm 2001 och ska ha gått 3900tim. Eftersom jag köper som privatperson så är det en fördel att priset redan är ink moms (ej avdagbar moms)

Jag har en generell fråga angående momsen eftersom jag ska titta på en annan maskin ikväll, en EC55B och då från ett företag som säljer X + xMoms.
Om jag nu köper som privatperson ink moms naturligtvis - och om jag något år senare vill sälja maskinen. Om då ett momsregistrerat företag köper maskinen, vad händer med momsen? Om detta företag sedan skulle återförsälja samma maskin, vad blir kostnadsbasen då, typ (X + xMoms) + yMoms ?+ -eller? (om ni nu kan förstå vad jag menar..?

mvh
LageB
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:04, 07-08-2013
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio75
ATV+Tippvagn
Microgrävare Powerfab

norton

#4 » 11:27:20, 08-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du köper en maskin som privatperson ink moms så är den momsdödad. Ingen kan dra av momsen efter det. Ex 100.000 ex moms blir 125.000 ink. Vill du sedan sälja så får du svårt att hitta ett företag eller bonde med reggad firma att betala mer än vad den skulle kosta ex moms. Momsen blir din förlust. Det kan tom vara så att en momsdödad maskin är ointressant även om du "drar av" momsen, just för att ett företag vill ha med momsen i redovisningen osv. Mindre belopp gör nog ingenting men 100.000 och däröver, hmmm. Den där Yanmaren skulle kosta 130.000 ex moms om den inte var momsdödad. En inte helt oväsentlig summa. Om du köper en + moms så har du 6 månader på dig att regga en firma om du vill dra av.
Användarvisningsbild
norton
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:07:26, 20-02-2006
Ort: Stockholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

LageB (trådstartaren)

#5 » 12:27:57, 08-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tydligt och klart svar norton -Tack!
Det var också som jag trodde - tyvärr.

mvh
LageB
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:04, 07-08-2013
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio75
ATV+Tippvagn
Microgrävare Powerfab


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se