Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Bygga om till flytläge på minigrävare?

10 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i grävmaskiner

r0ffe4u2 (trådstartaren)

#1 » 21:07:46, 23-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla kluriga Maskinister! :buga:

Jag har läst runt lite om flytlägeskonvertingar men inte hittat något entydigt svar och hoppas ni kluriga "kan-allt-om-allt-och-ingenting"-läsare kan komma fram till ett enhälligt alternativ jag kan bygga efter..?!?! :help:

På min gamla LM218 traktor så öppnar man bara en ventil/kran som öppnar nedre sidan av lyftcylindrarna till tanken. Sen måste man hålla spaken i sänkläge hela tiden, en enkel och simpel men känns lite opraktisk i minigrävaren och hur blir det med flöde i resten av funktioner osv.... (man kan även byta ut kranen mot en elektrisk ventil och styra den med knapp)

Jag har även läst om varianten där man kopplar ihop plus/minus sidorna på lyftcylindrarna men vissa tror att det kan ge en "ballongeffekt" då ena sida har mindre oljevolym.... Men vad händer om man "öppnar" upp kretsen och kopplar denna lösning till tanken, kan det bli luftfickor i cylindrarna om rörelsen blir för stor?

Kan inte ni Maskinist-Orakel ge förslag på en lösning som innefattar en knappstyrd ventil och enkelt ger mig flytläge på bommen, och gärna skisser och länkar till lämpliga ventiler mm? :klia:
r0ffe4u2
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:28:29, 10-12-2009
Ort: Kåge, Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 218
VW LT-31
Medlegrävare MG-6



ja-bond77

#2 » 21:34:04, 23-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ditt exempel funkar mycket bra. Bara med den skillnaden att det inte ska kopplas in i tanken utan på returledningen, före returfiltret. Detta ger några bars tryck på cylinderns båda sidor och eventuell kavitation uteblir så gott som helt(beror på hur snabba bomrörelser man gör om det hinner mata in olja eller ej).

Men vill du faktiskt ha dubbelverkande flytläge på minigrävaren? Till nån speciell tillämpning? Annars det här man sysslar med på Åkermangrävare är väl enbart bommens sänksida som kopplas mot returtrycket... På den grävaren får man då snabbare utrörelse på sticka och skopa då dessa får tryckolja helt för sig själva. Antar jag. Kan inte dom grävarna...

Dubbelverkande flyt får du med en 6/2 ventil som kopplas mot cylindern och växlar mellan ventilbord och tankledning. Enkelverkande flytfunktion får du sannolikt billigast med samma ventil(delvis pluggad), tror inte 3/2 är värst mycket billigare... :klia:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

63an

#3 » 22:09:16, 23-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant de där om 218 är lyft/sänkaventilen fri retur om man spärrar den då i sänkläge? Så måste den fungera annars är det inget flytläge! Är ju enkelt att prova med en spärr från dörren till spaken att låsa rörelsen i sänk! Har vart uppe i nån annan tråd å då sa nån att den har ingen riktigt flytläge...nån som kan ventilpaketet jyst??? :klia:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

r0ffe4u2 (trådstartaren)

#4 » 23:11:23, 23-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Ditt exempel funkar mycket bra. Bara med den skillnaden att det inte ska kopplas in i tanken utan på returledningen, före returfiltret. Detta ger några bars tryck på cylinderns båda sidor och eventuell kavitation uteblir så gott som helt(beror på hur snabba bomrörelser man gör om det hinner mata in olja eller ej).

Men vill du faktiskt ha dubbelverkande flytläge på minigrävaren? Till nån speciell tillämpning? Annars det här man sysslar med på Åkermangrävare är väl enbart bommens sänksida som kopplas mot returtrycket... På den grävaren får man då snabbare utrörelse på sticka och skopa då dessa får tryckolja helt för sig själva. Antar jag. Kan inte dom grävarna...

Dubbelverkande flyt får du med en 6/2 ventil som kopplas mot cylindern och växlar mellan ventilbord och tankledning. Enkelverkande flytfunktion får du sannolikt billigast med samma ventil(delvis pluggad), tror inte 3/2 är värst mycket billigare... :klia:


Vad var det jag sa, här finns svar på allt man kan komma på att fråga..! :buga:
Jag vill egentligen bara få flytläge för att det känns enklare för mig som "trottoarbonde" när jag ska planera med minigrävaren och inte sitter i en maskin 40h/vecka och känner mig som "ett med maskinen" hela tiden...! :klia:
Om jag väljer att göra den enkelverkande, måste jag inte då hålla bommen i "ner-läge" hela tiden, som på min 218...? Det känns lite som ett mer krångligt sätt att köra, och det känns som att oljan flödar runt i onödan....?!?! Men jag har förmodligen missförstått hur det fungerar... :screwy:
r0ffe4u2
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:28:29, 10-12-2009
Ort: Kåge, Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 218
VW LT-31
Medlegrävare MG-6

jörgen.ottosson

#5 » 23:14:46, 23-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

flytläge kan du inte använda till att planera, möjligen om du ska skarpa ren bärghälla.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

ja-bond77

#6 » 05:37:16, 24-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, förstår hur du tänker... :) Men skulle nog ändå avråda då det istället ställer högre krav på att man har skopan rätt vinklad så den inte flyter ovanpå eller gräver ner sig för djupt. Ett alternativt sätt att planera för en nybörjare är att bara sätta ner skopan och larva sig fram. Kanske lite enklare att styra skopvinkeln med en sån metod....

Tanken med mitt enkelverkande förslag var att man får flytläge vid indrag av stickan ända till lodläget, vilket kanske skulle räcka? Samt att man kan ha funktionen inkopplad konstant. Råkar man aktivera dv flytläge i luften dampar bommen i backen. Ingen höjdare... Vill du ha dv flyt med ev kopplad ventil räcker det ju ändå med att hålla ner bommen innanför stickans lodlinje, och i det läget brukar det vara rätt bra fart på stickan ändå så bara bra att man avleder lite flöde till bomsänk funderar jag...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

r0ffe4u2 (trådstartaren)

#7 » 10:54:31, 24-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmmm... :klia: Jag tror du har rätt ja-bond77, när jag tänker efter och sätter mig in i situationen så stämmer dina synpunkter...!
Det får bli den enkelverkande varianten! :shake_hands:

Tusen tack för synpunkterna och åsikterna, det är alltid skönt att hitta ett stadigt bollplank att bolla dumma frågor emot! :grin:

/Roffe

1 person gillar det här inlägget.
r0ffe4u2
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:28:29, 10-12-2009
Ort: Kåge, Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 218
VW LT-31
Medlegrävare MG-6

kimmen

#8 » 11:26:42, 24-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

När du löst problemet så berätta hur du gjorde. Jag själv saknar den funktionen min nagano 2.5
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

r0ffe4u2 (trådstartaren)

#9 » 13:23:38, 24-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Självklart, tänkte börja på en gång men med det här vädret så säger resten av familjen stopp och vill till vattenfyllda områden...! ;-)
r0ffe4u2
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:28:29, 10-12-2009
Ort: Kåge, Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 218
VW LT-31
Medlegrävare MG-6

joelericsson

#10 » 21:35:55, 24-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror personligen inte att du kommer bli lyckligare av att få flytläge på grävaren. Enda anledningen till att ha det på grävmaskin i mina ögon är att spara flöde till andra funktioner som behöver det. Och det låter inte som det är problemet? Försök att ha skopbotten plan i förhållande till marken när du planerat så blir det lättare att få det slätt som ovan chaufför.

1 person gillar det här inlägget.
joelericsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:28, 18-09-2008
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se