Hej alla kluriga Maskinister!
Jag har läst runt lite om flytlägeskonvertingar men inte hittat något entydigt svar och hoppas ni kluriga "kan-allt-om-allt-och-ingenting"-läsare kan komma fram till ett enhälligt alternativ jag kan bygga efter..?!?!
På min gamla LM218 traktor så öppnar man bara en ventil/kran som öppnar nedre sidan av lyftcylindrarna till tanken. Sen måste man hålla spaken i sänkläge hela tiden, en enkel och simpel men känns lite opraktisk i minigrävaren och hur blir det med flöde i resten av funktioner osv.... (man kan även byta ut kranen mot en elektrisk ventil och styra den med knapp)
Jag har även läst om varianten där man kopplar ihop plus/minus sidorna på lyftcylindrarna men vissa tror att det kan ge en "ballongeffekt" då ena sida har mindre oljevolym.... Men vad händer om man "öppnar" upp kretsen och kopplar denna lösning till tanken, kan det bli luftfickor i cylindrarna om rörelsen blir för stor?
Kan inte ni Maskinist-Orakel ge förslag på en lösning som innefattar en knappstyrd ventil och enkelt ger mig flytläge på bommen, och gärna skisser och länkar till lämpliga ventiler mm?