Det värsta på "saltmaskinerna" brukar vara hytten, den är uppbyggd av flera lager pressad plåt där saltet brukar sökt sig in med en smått otrolig inträngningsförmåga. Så oavsett hur man rengör på utsidan och grundar och lackerar brukar det rätt snart söka sig ut rost ur skarvar och spalter i hyttkonstruktionen. I vart fall på lastmaskinerna brukar det inte gå att rädda hytten när rosten en gång fått
fäste i de inre plåtarna.
Allt övrigt är bara att rengöra väl och grunda ordentligt innan lack så är det inget problem. Men hytten äts upp inifrån om rosten fått fäste och det är det inte mycket att göra åt när inte ens en professionell underredsbehandlare lyckas lösa problemet trots 50-60 borrhål och sprutning av hålrummen i hytten. Hytten på den "saltskadade" lastmaskin vi ställde i ordning fick bytas efter 4-5 år och då inte bara för att den såg för jäklig ut utan också för att den var så anfrätt så den inte var säker om maskinen skulle råka ut för något.
Så innan du lackar hytten försök få den rostskyddssprutad så gott det går utan borrningsanvisningar, men det blir absolut i vart fall bättre. På lastmaskinshytten hade det lugnat ner sig där behandlingen kommit rätt men det härjade fritt där det missades. Han som bytte hytten kapade upp och kollade på de mest utsatta ställena och det visade sig att när det var flera lager med plåt så hade behandlingen missat på en del ställen och där hade det pyrt på obehindrat.