Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Renovera Volvo BM 6300

374 inlägg • Sida 5 av 25
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

pelleplutt (trådstartaren)

#61 » 20:29:08, 17-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror ni det är värt det? Troligen inte, men s*tan vad man lär sig. Vad är det för "normal" skick på en 6300 -90? Vad har ni för erfarenheter? Vad kommer jag hitta när jag passerat motorn på min resa akterut?
pelleplutt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:41:59, 19-03-2008
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 ehc



qqq

#62 » 23:07:32, 17-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

pelleplutt skrev:Tror ni det är värt det? Troligen inte, men s*tan vad man lär sig. Vad är det för "normal" skick på en 6300 -90? Vad har ni för erfarenheter? Vad kommer jag hitta när jag passerat motorn på min resa akterut?

Meningen med livet...?! :idee3:

1 person gillar det här inlägget.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

pelleplutt (trådstartaren)

#63 » 12:22:08, 19-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hålet i huven, hur stort skall det vara? Under "takpåten" på huven är det ett hål som jag antar är till för att ventilera ut värme. Hur stort skall detta hål vara? Misstänker starkt att någon gjort det aningen större. Ska det ens vara något hål där?


Bild
Senast redigerad av pelleplutt 10:06:05, 20-04-2014, redigerad totalt 1 gång.
pelleplutt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:41:59, 19-03-2008
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 ehc

Grankvist

#64 » 21:16:43, 19-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

pelleplutt skrev:Tror ni det är värt det? Troligen inte, men s*tan vad man lär sig. Vad är det för "normal" skick på en 6300 -90? Vad har ni för erfarenheter? Vad kommer jag hitta när jag passerat motorn på min resa akterut?

Hur mycket rost handlar det om ? Dom stora problemen blir om slangkopplingarna sitter fastrostade i ventilpaket +skarvkopplingar i elsystemet som börjar ge konstiga symtom

1 person gillar det här inlägget.
Grankvist
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:14:44, 17-08-2013
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: 6300

pelleplutt (trådstartaren)

#65 » 11:29:47, 20-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är mest rost längst fram och under maskinen. Handlar om att ta bort, på med primer och lack. Annars fungerar faktiskt allt elektroniskt vad jag kan komma på, alla leder ok förutom cylindrarna till styrningen. När man väl plockat ner maskinens plåtar så är det ju faktiskt inte så många delar på den som man kan tro.
pelleplutt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:41:59, 19-03-2008
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 ehc

pelleplutt (trådstartaren)

#66 » 23:36:38, 25-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då var VME märket lackat och på plats. Dags att ta kväller, imorgon måhända att lysen kommer på plats.

Bild

3 personer gillar det här inlägget.
pelleplutt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:41:59, 19-03-2008
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 ehc

LeifAndersson

#67 » 00:03:59, 26-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det värsta på "saltmaskinerna" brukar vara hytten, den är uppbyggd av flera lager pressad plåt där saltet brukar sökt sig in med en smått otrolig inträngningsförmåga. Så oavsett hur man rengör på utsidan och grundar och lackerar brukar det rätt snart söka sig ut rost ur skarvar och spalter i hyttkonstruktionen. I vart fall på lastmaskinerna brukar det inte gå att rädda hytten när rosten en gång fått fäste i de inre plåtarna. :sad: Allt övrigt är bara att rengöra väl och grunda ordentligt innan lack så är det inget problem. Men hytten äts upp inifrån om rosten fått fäste och det är det inte mycket att göra åt när inte ens en professionell underredsbehandlare lyckas lösa problemet trots 50-60 borrhål och sprutning av hålrummen i hytten. Hytten på den "saltskadade" lastmaskin vi ställde i ordning fick bytas efter 4-5 år och då inte bara för att den såg för jäklig ut utan också för att den var så anfrätt så den inte var säker om maskinen skulle råka ut för något. :sad:
Så innan du lackar hytten försök få den rostskyddssprutad så gott det går utan borrningsanvisningar, men det blir absolut i vart fall bättre. På lastmaskinshytten hade det lugnat ner sig där behandlingen kommit rätt men det härjade fritt där det missades. Han som bytte hytten kapade upp och kollade på de mest utsatta ställena och det visade sig att när det var flera lager med plåt så hade behandlingen missat på en del ställen och där hade det pyrt på obehindrat. :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

pelleplutt (trådstartaren)

#68 » 00:08:10, 26-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kommer ju snart till hytten, golvet och taket blir nytt. Vet du om det är flera lager i väggarna med ? Där är den inte så rostig, iallafall inte på utsidan eller insidan. Gjorde en extra inspektion på hytten, vad jag kan se så har det rostat på de ställen det inte varit lackat ordentligt, tex vid ett 12 Vdc uttag har man borrat tre hål för montering där har rosten tagit fäste. Hytten är uppfäst i 4 tjocka plåtar som alla är intakta. Jag är positiv! eller kanske naiv, svårt att säga..
Senast redigerad av pelleplutt 22:42:14, 26-04-2014, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
pelleplutt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:41:59, 19-03-2008
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 ehc

pelleplutt (trådstartaren)

#69 » 22:38:31, 26-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då åkte framskärmarna bort, förvånande enkelt att demontera. Faktiskt inte i så dåligt skick heller, blir någon lagning innan priming och lackning. Däcken åker väck i sommar nån gång.

Bild

Perfekt att komma åt här nu och lacka om och göra rent. Vet någon vad det är på uttag som jag ringat in? Det sitter ett motsvarande bak på maskinen.
Bild
pelleplutt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:41:59, 19-03-2008
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 ehc

fredrikolofsson

#70 » 21:30:49, 27-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inte säker men är det en vägverksmaskin kan dom ha haft uttag till skyltar och liknande
fredrikolofsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:31:17, 01-12-2008
Ort: Mönsterås
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 5480
Zetor Forterra 140 Hsx
Volvo Ec 25
Volvo Bm 6300 ec10
Volvo L25F
FMG 250-90
Ösa 250-89
BM350
Bm victor
Ferguson FE35
Bm Teddy
Bm 35
Fordson Höglund
David Brown 880
Ferguson Ted 20
Claas Rollant 355 Uniwrap
Clas Dominator 38

Fredrik_

#71 » 08:34:51, 28-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

..eller helt enkelt hopkoppling av olika maskiner/redskap och dess manöverlådor!
Kan vara så att det bara går kabel mellan dessa, eventuellt via ytterligare någon/-ra inne i hytten..

1 person gillar det här inlägget.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

kentreprenadse

#72 » 21:08:33, 26-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur tar sig renoveringen, uppdatera :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
kentreprenadse
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:21:04, 23-03-2014
Ort: Kungsängen
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Volvo EC250EL
Huddig 1260
Volvo BM 6300
Volvo L25F
John Deere 2450

pelleplutt (trådstartaren)

#73 » 21:15:16, 26-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ha, ha

Ja här kommer en bild då då, sau varmt ute så man pallar ju inte att svetsa.

Ska man eller ska man inte laga upp skärmarna?? Man ska!
Bild
Bild
pelleplutt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:41:59, 19-03-2008
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 ehc

pelleplutt (trådstartaren)

#74 » 21:06:12, 06-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sakta men säkert renoveras den upp, nu har jag snart passerat midjan. Idag fick den ut tillfälligt för ett "flaggstångsjobb"

Bild


Så då åkte den ju på en hetvattentvätt igen, så nu sitter skiten på mig istället....
Bild

Här är det ju rent som tusan nu men ack så tråkigt med rosten på kopplingarna..
Bild
pelleplutt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:41:59, 19-03-2008
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 ehc

kentreprenadse

#75 » 16:04:34, 04-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu var det ett tag sen, hur går det för dig? :)
kentreprenadse
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:21:04, 23-03-2014
Ort: Kungsängen
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Volvo EC250EL
Huddig 1260
Volvo BM 6300
Volvo L25F
John Deere 2450


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: selegra och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se