Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Mek-tråd om en Hymas 474 årsm 74

710 inlägg • Sida 46 av 48
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

ollenorell

22:50:21, 07-05-2024

Tror jag identifierat kopplingstypen nu.
KZE-B
Ser åtminstone väldigt lik ut.
Man kommer bara till kines-sidor, så de har nog skapat kopplingstypen själva...
Men då kan man ju ha samma koppling på fler cylindrar...

Edit: var lite snabb där. Man kommer faktiskt inte bara till kines-sidor utan även andra såg jag nu...
Får läsa vidare vad ursprunget är. De kanske kopierat en koppling som så ofta med Asien...
Bild



magloman

09:00:20, 08-05-2024

De jag köpte tror jag är cejn 232 serien som då är ISO 14540, så söker man på det kan man nog hitta andra fabrikat som är kompatibla.

här tex:
https://www.flowtech.co.uk/category-lan ... egory=1176

Ser du tänkt köra med 3/8 men jag skulle rek 1/4 som är mindre. Vi pratar ju inte några flöden alls här. Skillnad om du har en hydrauliskt avdragare med motor i sig som du ska köra. Då blir det möjligen lite mer flöde.

Jag har tänkt köra med 1/4 på allt sen får man sätta en förminskare på grejerna om det är större hål.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.

ollenorell

09:46:08, 08-05-2024

ollenorell skrev:1400kr ungefär med frakt, den verkar kommit från Tyskland och kom på en vecka ungefär.
10 000psi är den uppgiven till vilket då är 689 bar ungefär.
Det kan vara såhär kineserna tänkt det skall vara.
Dock lite omvänt mot vad man är van vid kanske, samt hur tryckluft är.

Ja, Cejn 115-systemet i 3/8-storlek kostar väl lika mycket som pumpen gjorde...
https://m-eur.vevor.com/air-hydraulic-p ... 0573304956
Bild


Aha, Cejn 232-systemet som väl är deras handelsnamn/produkt av ISO14540 är ju säkerligen kineskopplingen jag fått!
Och det verkar ju sitta original på Enerpac.
Så kinesernas kopior på hålcylindrar är kanske gjorda att vara kompatibla med Enerpacs originalgrejer, om man nu skulle ha en blandning av originalgrejer, och kopior.
Antar jag...

Bild
Här ser man också att kopplingen med förskruvningen sitter i hålcylindern, alltså vad jag killgissade mig till igår. :eek:
Det är nog bara att gängtejpa och skruva ihop och köra tror jag! :thumme:

Det enda som är lite konstigt är att hålcylindern hade hankopplingen original, alltså tvärt om mot enerpac.
Samt att det inte var den kopplingen som används av enerpac, utan en annan koppling...
Men att detta löste sig när jag köpte pumpen och fick dessa kopplingsdelar och kunde byta själv...
Och att det nu troligtvis är kompatibelt med Enerpac / ISO 14540 / JEJN 232...
Bild

ollenorell

09:54:56, 08-05-2024

magloman skrev:De jag köpte tror jag är cejn 232 serien som då är ISO 14540, så söker man på det kan man nog hitta andra fabrikat som är kompatibla.

här tex:
https://www.flowtech.co.uk/category-lan ... egory=1176

Ser du tänkt köra med 3/8 men jag skulle rek 1/4 som är mindre. Vi pratar ju inte några flöden alls här. Skillnad om du har en hydrauliskt avdragare med motor i sig som du ska köra. Då blir det möjligen lite mer flöde.

Jag har tänkt köra med 1/4 på allt sen får man sätta en förminskare på grejerna om det är större hål.

Ja precis, det är 3/8-gänga i min pump, 3/8" i slangen man fick, och 3/8" i kopplingarna man fick med till pumpen, samt i hålet på cylindern!
Så det var mest att jag fick med allt i 3/8, håller med dig om att 1/4 högst troligt räcker till detta!
Tror det var en 3/8"-1/4" nippel jag fick med som ligger där på golvet, får mäta.

Det står ingenting i manualen om varför man fått med olika saker, eller vad som är syftet med olika saker, inte ens vilken viskositethydraulolja som skall användas.
Men på hemsidan stod det HM22 eller HM32 vilket jag tolkar som ISO32-olja funkar.

Nu såg jag även: "ISO 14540 quick hydraulic coupler" som alltså inte stod i manualen man fick med. Hemsidan var bättre!

magloman

09:57:37, 08-05-2024

Låter ju lysande om du fick såna kopplingar :-)
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.

ollenorell

13:21:58, 08-05-2024

Japp, fick kopplingarna (i en uppsättning hane+hona) till pumpen alltså, inte till cylindern. Så vid varje tillbehör kommer jag troligtvis behöva köpa en koppling.
Dock på din länk var det ju inte så dyrt, så man kan nog hitta andra än Hydroscand i detta fall för att få ner priset lite!

Skulle vilja komplettera med en lite lägre cylinder också.
Denna är 105mm hög.
De som är icke-hålcylinder är nog lite mindre för samma tryckande kraft, då effektiv kolvarea ju blir större om det inte är ett hål i mitten så att säga...
Dock är den på bilden slutsåld, men den ser smidig ut!
Bild

magloman

15:40:13, 08-05-2024

Såna utan hål finns det gott om begagnade. Man får nästan ducka då de slängs efter en. Så spana lite på de.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.

ollenorell

21:26:48, 08-05-2024

Aha, jag har letat på annonser, Facebook, blocket, men det kanske är Ebay eller liknande som gäller?

Hämtade ut mina Cejn 115-kopplingar idag, 1/4" BSP.
Nästan 1000 spänn på Hydroscand med moms för en nippel och en hondel.

Detta är till en handpump från Nike jag har.
Så nu tänkte jag inte skaffa fler olika sorters kopplingar än det här, men man vet ju hur det brukar bli... :eek:

Gamla Tema-kopplingen bredvid.

Bild

ollenorell

12:21:59, 10-05-2024

Tvättade av lite och fotade...

Anledningen att kopplingen fastnade på min maskin var att lamellen hade fastnat i svänghjulet. Tror inte kopplingen är slut i sig, kan inte se tecken på det.

Så jag gissar det var rosten som gjorde ytan för grov som ställde till det.
Var lite orolig att bryta sönder lamellen när jag bråkade, men tror det gick bra.

Jag tänker mig rengöring, och att sätta ihop igen.

En fördel nu efter all tvätt är ju att kondensvatten kan rinna ut ur kopplingshuset. Det var gyngtäppt innan.
Kan förklara rosten.
Pluggen i titthålet i svänghjulskåpan är också borta, vilket nog inte hjälper...

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.

ollenorell

12:49:37, 10-05-2024

Svänghjulet har ett litet slitage på någon knapp millimeter. Vet inte riktigt vad som är på ytan, om det är smetad lamell eller vad det är.
Borde gå att stålborsta bort allt med borste på vinkelslipen.
Oklart om det är asbestlamell dock, är ju kanske original från 1974, vet inte om en koppling håller 7000 timmar som maskinen troligtvis gått, kan vara bytt.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.

Turbodiesel

14:04:43, 10-05-2024

Problem ett med samlingstrådar, (och kasst minne) : Vad var det för bekymmer med kopplingen från början? Jag har för mig att fingrarna var långt ute, vilket tyder på långt gånget slitage. Fattas det en millimeter på svänghjulet, en på tryckplattan, och kanske sex mm på lamellen, är det inte mycket arbetsområde kvar.

Vad har du kvar till nitarna, en halv millimeter? Är inte lamellen dyr, så kosta åtm på en sådan. (samt svänghjulslager, och ev högljutt urtrampningslager.

Rugga upp ytorna med grov smärgelduk, polering är ingen fördel.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.

ollenorell

16:33:14, 10-05-2024

Kopplingen har varit dålig hela tiden jag haft maskin, jag har skruvat på justerskruven till kopplingsarmen fram och tillbaka en del, men så börjar det skrapa växlar igen rätt som det är, så har jag skruvat på armen igen vid slavcylindern...
Har varit nästan omöjligt att få till ett läge som inte skrapar växel, alltså ger den frikoppling som är tänkt.

Du minns rätt om fingrarna på kopplingen, de bottnade nästan i korgen när jag öppnade svänghjulskåpan här om veckan.

Tog några bilder, jag är ju typ nere på niten, lamellen kostar 1500kr ungefär så inget att bråka om.
Det enda luriga är ju att detta inte är jordbrukstraktor-modellen, så jag skall ha koppling utan pto-grejer...
Stödlagret för "kardanaxeln" är väl lika bra att byta som du säger.

Man borde ju kunna hitta någon motorrenoveringsfirma som kan plana svänghjulet också.
Undrar hur man gör, om det är slipning eller svarvning?
Värmepåverkade zoner blir ju hårda som glas, inte ens hårdmetall borde ju klara det... Keramiska skär kanske, men det är dyrt. Men folk svarvade ju bromsskivor förr innan det blev för billigt med nytt.

Får rugga upp ytan på tryckplattan, men det ser bra ut nu.
Bild
Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.

ollenorell

18:05:16, 10-05-2024

Tror jag fattar justeringen nu på kopplingen.
Fingrarnas väg är slut när de går emot korgen på kopplingen/huset på kopplingen.
Då kan man skruva in de där justerskruvarna för att ge mer väg.
I mitt fall ser ju det redan ut att ha gjorts max redan?
Så man har vetat om att kopplingen är slut troligtvis...

Alltså är min justermån slut, och är fingrarna nära korgen vilken det verkade som okulärt så är det kopplingsbyte som gäller.

Gällande kanten på svänghjulet så verkar det som det skall finnas en slitkant där, alltså inte helt plant.
Så planing bör nog ske med försiktighet om det görs...
Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.

fredriksberg

02:45:14, 11-05-2024

Snyggt jobbat Olle, va rent d blev!
Jag håller m turbodiesel om att byta lamell när du kommit så långt. Nitarna verkar väldigt nära slitytan. Ska mäta min nya lamell så kan vi jämföra.
Jag har också en urholkning i svänghjulet där lamellen jobbat, dock minns jag inte djupet. återkommer om det.
Utan att vara expert på tunga traktorer men har du kommit så långt skulle jag rekommendera att ta loss svänghjulet för den lossnar av sig självt sen utan avdragare. D enda jobbiga e tyngden. Då skulle jag byta vevaxeltätningen som går mot kopplingshuset. Jag antar att mesta geggan kommer fr motoroljan.
Vilket e Stödlagret för "kardanaxeln"? ere den som går in i vxl lådan? I så fall varför behöver den bytas...

1 person gillar det här inlägget.

Sparrow

07:46:52, 11-05-2024

Är väl stödlagret i svänghjulscentrum som menas

3 personer gillar det här inlägget.