Hej,
Vi är nya här och vill ogärna klampa in och ställa uttjatade frågor...men har försökt läsa på.
Det finns en tråd där spelet på bromspedalerna var på tal, men just den frågan kom inte till något svar. Således några frågor om detta.
Symptom:
- Det "känns som" bromsarna tar någon ynka centimeter innan man går i golvet.
- Vid krypkörning = försöka parkera i en vagnbod med < 1 dm tillgodo i alla (!) riktningar blir man snabbt varse att bromsarna nyper efter att ha bromsat. Det krävs lite extra gas för att få dem att släppa, vilket inte (med converterlåda) känns kul med bärande trästolpar i bums närhet.. Dessutom roterar naturligtvis maskinen när hö-vä-bromsarna inte tar/släpper samtidigt.
Frågor:
1) Med dessa symptom, vilka åtgärder anser ni krävs:
- luftning = slipper ta av hjulen
- s.k. justering = måste ev ta av hjulen?
- byta bromslameller = måste definitivt ta av hjulen
Dvs frågan handlar främst om hur långt och i vilken ordning vi skall angripa problemet? Följdfrågor:
2) Vad är normalt spel på bromspedalerna?
3) Är det överhuvudtaget möjligt att med vanlig-mans-verktyg justera bromsarna utan att ta av hjulen? (Efter att ha prövat med egna verktyg känns det hopplöst.. Specialverktyg?)
4) Om man väl tagit av hjul och nått fram till bromshuset; väntar några överraskningar då? Av typen fjädrar och kulor som spritter och rullar till mörka vrår? (Vi har verkstadshandbok och sprängskisser men de är inte tydliga i denna fråga.)
Mycket tacksamma för svar,
Henrik