Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Ett par funderingar över Huddig 960...

18 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

linkan (trådstartaren)

#1 » 09:49:53, 21-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Igår blev jag med Huddig :smile:
Nu var det inte världens bästa väder att få hem en ny maskin, för saker och ting kan ju krångla när det är 15 grader kallt och maskinen har stått några timmar på en maskintrailer i full fart i snöröken.

Det blev ju snökörning på direkten. Har några frågor som ni kanske kan hjälpa mig att bena ut.
1: Jag lyckas inte hitta på eller i varje fall inte aktivera flytläget på lastaren. Jobbigt att köra snöbladet utan flytläge. Det är EHC system i den. Ap eller kattskallar kanske ni kallar det.

2: När jag ska stänga av motorn med knappen så går den bara ned i varv, den stannar inte. Är det någon magnetventil vid pumpen som krånglar?

3: Det sitter en grej framtill på hö sidopanel, en grej som enl instruktionsboken heter "manöverratt, temp kompensering", vad är den till för? Instruktionsboken beskriver inte speciellt bra, dessutom har jag en instruktinsbok som räcker till tillv nr 1091. Min maskin har nr 1494.

4: Dämparna till "armstöden/konsollerna" på stolen är trasiga. Armstöden hänger ganska lågt ned. Kan man hitta sådana dämpare på t ex Biltema. Det är ju vanliga gasdämpare som brukar sitta på bakluckor/motorhuvar på bilar. Någon som har bytt dessa dämpare?

5: Vi tar en till när jag ändå är på gång. Det sitter en ca 15x15 cm stor dosa vid taket på hö sida. En massa dioder finns det på den. Det står "Power" och "Error" vid två olika dioder. Vad är detta för något? Jag kan ta bild på den om det behövs för att utröna vad det är.

Jag hoppas på er killar ,och tjejer med för den delen, ni sitter ju inne med så mycket kunskap.

Nu ska man väl snart ut och ploga igen, utan flytläge :/

Mvh
Linkan
Massey Ferguson 135 Special -76, Fordson Major -52, Huddig 960-88
linkan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:54, 25-10-2009
Ort: Norr Västerås
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 135 -76 , Fordson Major -52 och Huddig 960 -88



Tomasb

#2 » 11:16:37, 21-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan sluta leta för det finns inget flytläge :grin:
Resten har jag inget svar på...
Användarvisningsbild
Tomasb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:39:10, 10-04-2005
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Rexco

#3 » 12:05:48, 21-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Grattis till maskinen.

1. Flytläge är extrautrustning på dessa, den som vi hade var utrustad med detta, dock saknade den EHC. Men man aktiverade flytläget med en knapp på sidopanelen, den bör likna något istil med en lastare och några vågiga linjer. Knappen på våran var ganska sliten så lite svårt att beskriva, gjorde själv en sniklösning och skrev ut tejpremsor med text till dom knapparna som var blanka..

2. Ja d är riktigt att en magnetventil styr stoppen nästan 100% säker då vi även hade samma fel, man fick då provisoriskt kväva maskinen med lastaren. Ja kommer inte ihåg vart den sitter men Ring Staffare eller någon som skruvar huddig så kan dom hjälpa dig om ingen annan svarar här i tråden eller du hittar den själv. Behöver inte vara ventilen kan lika gärna vara kabelbrott eller brytaren..

3. Ingen aning.

4. Dämpare finns att köpa lita varstans ta med dom till någnon lantbruksshop eller bildelsförsäljare så du får rätt storlek på dom..

5. Är inte helt säker nu men d kan vara Dosan till ditt EHC system, våranhuddig vart inte utrustad med EHC och den lite nyare hade Iquan. Men minns inte någon såndan här box i den gamle så ja tror att den är till EHCn..

Är själv sugen på en Traktorgrävare men har kört huddig förr så d kanske kan vara roligt att prova på något annat. Men man vet ju aldrig..

Mvh Fredrik
Rexco
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 16-03-2008

linkan (trådstartaren)

#4 » 17:35:55, 21-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att de finns flytläge men att det inte fungerar av någon anledning. Även om det är extrautrustn så tror jag att de flesta vill nog ha det. Det är ju annan extrautrustning på maskinen. Jag har tagit några bilder på dessa tingestar som jag undrade över. Ska prova att lägga in dom i meddelandet. Det finns en liten vippa på bakre sidopanelen alldeles nedanför den lilla Biltematermometern som sitter närmast fönstret. Den tror jag att det är men den fungerar inte. Får väl vänta på varmare väder och försöka hissa upp hytten och felsöka lite. Man får väl följa kabeln och se vart den går. Det är rätt så mycket elgrejer i maskinerna :???:

Upptäckte ännu ett felbeteende idag när jag plogade. Tänk dig att du kör med bladet nere och skall trycka upp snön i en stor snöhög som ligger framför dig. När framvagnens ena hjul går upp i snövallen framför maskinen och man bromsar till för att lägga i backen så "fastnar" liksom framåt växeln kvar trots att man lägger i backen. Så fort du gasar lite vill han upp längre i snöhögen. Jag måste stanna motorn och strata direkt igen, då kan jag backa. Det verkar bara hända när det är lite ojämt för framhjulen så midjan vrider sig. Låter som något kontaktfel någonstans tycker jag. Kanske inte så lätt att hitta ett sånt fel :evil:

Mvh
Linkan

Bild

Bild

Bild

Bild
Massey Ferguson 135 Special -76, Fordson Major -52, Huddig 960-88

1 person gillar det här inlägget.
linkan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:54, 25-10-2009
Ort: Norr Västerås
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 135 -76 , Fordson Major -52 och Huddig 960 -88

Rexco

#5 » 19:00:35, 21-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen.

Ja tror tyvärr inte att du har något flytläge på din maskin. Den ja körde hade många fler knappar på sidokonsolen minst 10. Om ja inte minns fel så ska flytläget vara en grönknapp och sitta i sidokonsolens övra knapprad. Du har bara en knapprad på din maskin, detta kan beror på att du har EHC och div funktioner är uppflyttade i stolen. Nu kan d ju vara så att även flytläget har flyttats till en knapp i EHC spakarna..

Bäst är att ta ett snack med förra ägaren om du har kvar nr..

Bilden på lådan i taket (Den med alla lamporna) talar sitt tydliga språk det är styrboxen för EHCn En tidig och ganska tillförlitlig sådan efter vad ja har hört..

Att den är seg på backen när midjan pendlat eller vridigt sig är med alla säkerhet ett glapp i kabelhärvan som löper genom midjan. Även detta fel drabbade vår huddig dock gick kabeln av helt så d blev varken eller, blev till o göra en lite ful förbikoppling och linka sig ur vägen och upp på en trailer :???:.. Behöver ju inte var det men låter tyvärr så..

Mvh Fredrik
Rexco
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 16-03-2008

linkan (trådstartaren)

#6 » 22:08:57, 21-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beträffande stoppknappen så tror jag på ventilen, när jag trycker ned knappen så sjunker han betydligt i varvtal, men inte tillräckligt för att stanna helt. Så motorn påverkas ju helt klart av knapptryckningen. Men egentligen är ju växelproblemet större. Inge kul när maskinen går framåt fast man lagt i backen, det kan ju vara ett hinder framför :/

Kabelhärvan som går igenom midjan, går det att följa kabeln från växelspaken och vidare genom midjan eller är det lönlöst att ens försöka. Har inte mekat med en Huddig tidigare så jag vet inte riktigt hur det ser ut. Tacksam för tips.

Linkan
Massey Ferguson 135 Special -76, Fordson Major -52, Huddig 960-88
linkan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:54, 25-10-2009
Ort: Norr Västerås
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 135 -76 , Fordson Major -52 och Huddig 960 -88

Håkan.E

#7 » 22:46:10, 21-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Magnetventilen sitter framför spridarpumpen och den ska ha ström för att dra så jag tror mer på att den går tungt
Bild
Bättre att tiga och tas för en narr, än att tala och undanröja alla tvivel.
En tyst man är oftast en tänkande man. En tyst kvinna är oftast skitförbannad.
Håkan.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:36, 25-02-2007
Ort: Orsa
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960 -96

martin.thorstensson

#8 » 22:49:09, 21-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ventilpaketet till lastaren sitter fram vid pumparna. ska finnas en magnetventil till flytläget där. om inte så finns ej flytläge.

angående stoppen till motorn kolla om stoppmagneten går tillbaka helt, så det inte går tungt o stannar halvvägs.. magneten är påverkad när maskinen går o släpper när man stänger av.
martin.thorstensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:00:04, 22-07-2006
Ort: värnamo
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Komatsu PW 95r-2 -03

Thomas Pettersson

#9 » 23:19:35, 21-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall sitta en returfjäder på stopp armen,kan vara den som är borta.
Att maskinen fortsätter att dra när du lägger i backen låter som styrboxen.Sitter under högerpanelen.Öppna boxen och kolla att dioderna släcks och tänds när du växlar.Är det inte elchema med i maskinpärmen?. Är MYCKET bra att ha på dessa maskiner.
Thomas Pettersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:51, 11-09-2006

linkan (trådstartaren)

#10 » 23:33:04, 21-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jättebra grabbar!
Det är värdefullt att få lite tips när man har en maskin som man inte mekat med tidigare. Bilder är ju kanonbra. Ska kolla stoppmagneten när det blir lite mildare ute.
Passar väl på att kolla efter magnetventil till flytläget också då.
Jo det finns ju ett elschema men det är tyvärr så att jag har en download instruktion och min maskins tillvnr ligger inte i spannet som instruktionsboken har. Jag vet inte hur mycket dom ändrat på eldragningen efter hand. Jag har tillv nr 1494.

Linkan
Massey Ferguson 135 Special -76, Fordson Major -52, Huddig 960-88
linkan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:54, 25-10-2009
Ort: Norr Västerås
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 135 -76 , Fordson Major -52 och Huddig 960 -88

joelericsson

#11 » 10:09:02, 22-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

detta är boxen till knapparna på spakarna, så du kan ställa hastighet på terrängstyrning, rotortilt och sandspridarskopa. nackdelen är bara att justerar man så att rotortilten går i lämplig fart så gör inte terrängstyrningen det.
joelericsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:28, 18-09-2008
Maskintyp: Ej angivet

linkan (trådstartaren)

#12 » 11:05:04, 22-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för det!
Hoppas på mildare väder nu så man kan börja leta magnetventil till flytläget. Jag är ganska övertygad om att det finns men att det inte fungerar. Jag får väl börja med det, sen får man jobba sig vidare i problemhärvan.
Ska försöka ta reda på var man skall leta efter just den magnetventilen, om det är under bukplåten eller innanför sidoplåtarna på motorn.

Tips mottages tacksamt.
Mvh
Linkan
Massey Ferguson 135 Special -76, Fordson Major -52, Huddig 960-88
linkan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:54, 25-10-2009
Ort: Norr Västerås
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 135 -76 , Fordson Major -52 och Huddig 960 -88

Håkan.E

#13 » 19:53:42, 22-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt reservdelskatalogen så ska det sitta en magnetventil i det här t-röret. Fäll ner främre bukplåten så ser du t-röret.
Kortet är taget framifrån t-röret sitter alltså på maskinens högra sida
Bild
Bättre att tiga och tas för en narr, än att tala och undanröja alla tvivel.
En tyst man är oftast en tänkande man. En tyst kvinna är oftast skitförbannad.
Håkan.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:36, 25-02-2007
Ort: Orsa
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960 -96

jo.balk

#14 » 20:58:03, 22-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Intressant tråd, speciellt med alla fina bilder!

Jag har en i höstas inköpt Huddig 760. Jag har också fått problem med min stoppmagnet. Den har fungerat sämre och sämre vartefter temperaturen blivit lägre. Är det någon som vet om funktionen är densamma för 760 som för 960, att returfjädern stryper alltså? Jag trodde att det fungerade precis tvärt om.

Jag har ju konverter på min maskin och inte hydrostat, men ett problem jag märkt är att maskinen är trög på backväxeln, speciellt om det lutar uppåt i färdriktningen. Kan det vara transmissionsoljan i konvertern som behöver fyllas/bytas? Jag har inte kommit så långt ännu utan börjat med att fylla hydraulolja, bytt batteri och fyllt ny glykol.

Jag har inte märkt några andra problem med växlarna men har låtit maskinen stå sedan det blev riktigt kallt eftersom jag inte vill anstränga gamla slangar och packningar i kylan. Så fort det blir lite mildare tänkte jag ut och köra undan snö med lastaren.

Hälsningar Johan
Amatör inom grävning
men kunnig inom elektronik
och vissa färdigheter inom svetsning
jo.balk
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:44:20, 07-10-2009
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: Huddig 760, 1989,
Nuffield 1060, 1966

linkan (trådstartaren)

#15 » 23:52:47, 22-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för bilderna Håkan E!

Linkan
Massey Ferguson 135 Special -76, Fordson Major -52, Huddig 960-88
linkan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:54, 25-10-2009
Ort: Norr Västerås
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 135 -76 , Fordson Major -52 och Huddig 960 -88


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: dongan, Tommy.N och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se