Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Växellåds trassel Brockhouse 11F

41 inlägg • Sida 1 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

dsb (trådstartaren)

#1 » 23:11:26, 01-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick hem min Hymas 62-2S förra veckan. Oljeläkage i framkant på converter lådan och trilskande 1a och högväxel ingick i priset. Skall man nu försöka fixa detta. Men var hittar man delar till en Brockhouse 11F låda?
Ett av dreven är kass och kuggarna till 1an och hög växeln är skadade.

Var och frågade på Olssons i Ellös men dom hade inget bra förslag. Ford 5000 har ju 7 eller 8 växlar. Min har 6 växlar och ingen back då den sköts av convertern. Rottne Blondin verkar ha samma låda.


Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
dsb
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:42:05, 14-07-2010
Ort: Uddevalla
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 62



Inge79

#2 » 12:09:22, 02-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en Blondin selv, og har lett litt rundt etter hvor det finnes deler og "support" til transmisjonen/converteren om det en gang skulle behøves, og fant. bl.a dette firmaet (i england): BH Transmissions :thummar:
Inge79
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:24:05, 23-09-2007
Ort: Bardufoss

dsb (trådstartaren)

#3 » 23:38:03, 15-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag fått ur växellådan och fått isär större delen av den. Ett koniskt lager vid utgående axel var nästan helt borta, detta hade gjort att kuggarna för hög växel hade skavts ner mycket. Även kuggarna för 1an har fått mycket stryk och även spruckigt.

Det har även varit varmt runt ett kullager till den nedre axeln.

Nu är bara frågan var man får tag på andra delar, nya eller begagnade? Har mailat till england så får man se om det blir nått svar där. Men man vill ju gärna kolla lite olika ställen så man har nått att jämföra med?

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
dsb
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:42:05, 14-07-2010
Ort: Uddevalla
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 62

Lennart Svensson

#4 » 16:43:33, 16-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej dsb.
Pröva att ringa Sevede Maskincenter(kjell) 0492/79750.Dessa reparerar
rottne maskiner.
Pröva även Kuppramåla skog 0480/470000 eller 0481/53000.
De senare skrotar gamla blondiner o dessa är utrustade med Brockhouselådan.Sevede kan säkert få fram nya grejor o de kanske även har beg. lådor.

MVH
Lennart.
är ägare till dumper(Nordverk) grävmaskin(Hydromac) hjullastare(michigan)bandlastare(ih drott)Önskar kontakt med andra som är HYdromacägare.Ingår även en äldre skotare
fabrikat Rottne Blondin års.m.-73
Användarvisningsbild
Lennart Svensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:39, 28-03-2007
Ort: laholm knäred

dsb (trådstartaren)

#5 » 22:01:45, 17-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipsen.
Var idag i kontakt med Axima och en Rottne reparatör i Borås.
Axima hade ju delar från Söderberg&Haak men det finns bara sprängskisser på 7 och 8 växlade lådorna med back.
Några av delarna ser ju ut att vara dom som min låda är byggd med. Frågan är hur man skall få koll på om det passar i min låda?

Rottne-mannen var inte vidare munter och sa att delarna jag sökte har utgått ur produktion. Kanske fanns det nått begagnat.

Skall fortsätta i morgon å ringa till fler ställen.

Delarna som är trasiga i min står det D1NN7111A och 16835Z39 JGSB på men detta verkar inte finnas i nått register.
Användarvisningsbild
dsb
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:42:05, 14-07-2010
Ort: Uddevalla
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 62

nisse

#6 » 22:36:27, 17-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

D1NN7111A finns tydligen i Ford 5500. Item 21 i bifogade bilden. Dem här verkar har det t.ex. : http://conroetractor.com/id76.html . Finns i alla fall listad där om du skrolla ner.
Men kanske billigare att hitta en Ford 5500 i delar?

Här: http://agriculture.newholland.com/us/en ... fault.aspx

kan du klicka på Spare parts i mitten på sidan så hittar du massa sprängskissar till olika Ford, Fordson, etc. Det går kanske att spåra tillbaka vart delarna användes förutom i din låda.

Bild

För övrigt så är t.ex. i min JD lådan samma som i 2020 traktorn, men dem lämnade helt enkelt bort kugghjulet för back eftersom det är konverter i den. Kanske nått sånt i din också.

Nisse
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

dsb (trådstartaren)

#7 » 22:54:35, 17-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har suttit och sökt runt på Söderberg&Haak New Holland reservdels sida på alla möjliga modeller och ord som Loader och Backhoe men fick inte upp denna. Det verkar precis rätt. Frågan är dom det inte går att beställa dessa delar i sverige då? Axima kunde inte hitta nått på D1NN7111A.

Får undersöka det närmare. Leverantören i England verkar ha rätt delar, frågan är bara om priset.

nisse skrev:D1NN7111A finns tydligen i Ford 5500. Item 21 i bifogade bilden. Dem här verkar har det t.ex. : http://conroetractor.com/id76.html . Finns i alla fall listad där om du skrolla ner.
Men kanske billigare att hitta en Ford 5500 i delar?

Här: http://agriculture.newholland.com/us/en ... fault.aspx

kan du klicka på Spare parts i mitten på sidan så hittar du massa sprängskissar till olika Ford, Fordson, etc. Det går kanske att spåra tillbaka vart delarna användes förutom i din låda.

Bild

För övrigt så är t.ex. i min JD lådan samma som i 2020 traktorn, men dem lämnade helt enkelt bort kugghjulet för back eftersom det är konverter i den. Kanske nått sånt i din också.

Nisse
Användarvisningsbild
dsb
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:42:05, 14-07-2010
Ort: Uddevalla
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 62

nisse

#8 » 09:00:15, 18-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag sökte först nummret via google och fick upp den amerikanska sidan, och sedan vetandes att det tillhör en 5500 så sökte jag fram sprängskissen till den :mrgreen:

Lite mera info runt item 21. Tyvärr är hemsidan inte så bra som JD hemsida, så man kan inte ser om den finns och vad den kostar. Det är väl en Ford trots allt :lmao:
21 1 D1NN7111A COUNTERSHAFT Countershaft, Transmission, Start Year: 02/01/1972
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

dsb (trådstartaren)

#9 » 09:13:37, 18-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag förstog det, kom på att jag faktiskt inte hade testat det än, har sökt på Brockhouse å annat för att försöka hitta någon reparations manual och liknande.

Konstiga är att går man via din länk till NH reservdelsidan så finns det mängder av modeller som inte finns med när man går in på den sidan via Söderberg&Haak's länk. Verkar vara olika användar ID till NH sidan.

Trist att man inte kan hitta några bra pdf-filer om 5500 typ sånna som finns här på Download å så. Fanns ju å köpa på NH sida men känns inte så kul till en sån gammal maskin. Och när man inte ens vet om det står nått vettigt i.

Jo 21an lär ju vara exakt rätt eftersom den har samma artikelnummer, frågan är om det finns någon att få tag i längre eller om det har ersatts av nya modeller där man behöver byta ut fler delar för att få ihop det.

En motsvarande till 21 kostade 2200kr på Söderberg&Haak. Men om den passar vet man ju inte.



nisse skrev:Jag sökte först nummret via google och fick upp den amerikanska sidan, och sedan vetandes att det tillhör en 5500 så sökte jag fram sprängskissen till den :mrgreen:

Lite mera info runt item 21. Tyvärr är hemsidan inte så bra som JD hemsida, så man kan inte ser om den finns och vad den kostar. Det är väl en Ford trots allt :lmao:
21 1 D1NN7111A COUNTERSHAFT Countershaft, Transmission, Start Year: 02/01/1972
Användarvisningsbild
dsb
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:42:05, 14-07-2010
Ort: Uddevalla
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 62

nisse

#10 » 09:40:40, 18-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

I USA vill dem har 594,96$ för den.

http://www.messicks.com/partsearch.aspx?pn=D1NN7111A
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

dsb (trådstartaren)

#11 » 22:08:14, 22-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sevede Maskincenter hade gott om begagnade delar med rätt artikelnummer, lagret och den stora axeln var tydligen en vanlig felorsak.

2500 för den och 750 för det andra drevet som är skadat.

Går man in på Newholland via Usa sidan så finns Ford 5500 med och där finns min växellåda exakt med rätt artikelnummer och allt. Men går man in via nått i europa så finns inte 5500 med?

Tog ur converter-pumpen ur växellådan idag men kan fortfarande inte hitta någon läcka som kan läcka ut 10 liter på 1 minut på tomgång? Och som inte läcker ut när man står i lite uppförslut?

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

nisse skrev:I USA vill dem har 594,96$ för den.

http://www.messicks.com/partsearch.aspx?pn=D1NN7111A
Senast redigerad av dsb 22:17:48, 22-08-2010, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
dsb
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:42:05, 14-07-2010
Ort: Uddevalla
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 62

Manne Johansson

#12 » 09:51:50, 25-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej !! har du fått ordning på convertern?? om inte så prova o ringa Holmgrens maskin i Halmstad, är bra att ha o göra med, dom har grejor att prov trycka hela convertern, så man kan kolla att den är tät innan man monterar tillbaka den i maskinen, den växellådan satt även i ford conty så dom flesta som säljer ford traktorer borde kunna vara bejälpliga tror jag..
Mvh
Manne
Manne Johansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:54:36, 27-01-2010
Sverige

Manne Johansson

#13 » 21:27:14, 28-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur har det gått med convertern??? hittade du var olje läckaget kom ifrån?? det var ju en rejäl läcka den drogs med :uupps:
E nyfiken på var läckan var hänn.......
Manne Johansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:54:36, 27-01-2010
Sverige

dsb (trådstartaren)

#14 » 23:53:46, 28-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Manne Johansson skrev:Hur har det gått med convertern??? hittade du var olje läckaget kom ifrån?? det var ju en rejäl läcka den drogs med :uupps:
E nyfiken på var läckan var hänn.......


Tiden går sakta, har efter mycket sökande fått tag i nya lager och packboxar. Och begagnad axel och drev ligger också och väntar.

Det som har dragit ut på tiden senaste tiden har varit maskin bearbetning av ett lagersäte där det gamla lagret hade skurit fast. Nu är det nersvarvat och hylsa på det. Andra delen av lagret var den begagnade axeln. Där satt inte lagret så hårt fast, eventuellt onödigt löst.

Men kvarstående problemet nu är ett annat lager som fick mycket tryck då lager nummer 1 skar. Yttre lagerbanan har snurrat med runt och slipat upp hålet, mätte idag till 0,2mm glapp. Det på tidigare bilder som den röda färgen har blivit svartfärgad av värme.
Så får bli till å försöka fixa någon bladmässing (eller något annat förslag?) på 0,1mm att lägga runt så det sitter fast. Sen blir det ihop montering av allt ihop.

Läkaget är/var hoppas jag den stora packningen mellan converter och converter pumpen den förra är av typ solid gummi. Den nya är av mer modernare slag med fjäderring i centrum.
Användarvisningsbild
dsb
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:42:05, 14-07-2010
Ort: Uddevalla
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 62

dsb (trådstartaren)

#15 » 21:51:05, 04-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick till slut tag i skims-metall på 0,1mm för att få lagret att sitta fast igen.
Och fått upp lådan i traktorn, nytt elsystem, en del nya slangar m.m.
Startar äntligen upp, och lådan läcker fortfarande :-(
Så det blev att ta ner allt igen här nu i veckan, gick ju betydligt fortare än första gången i alla fall.

Det verkar läcka runt packningen (som jag bytte i renoveringen) för ingående axel mellan konverter och pumpen. Såg inte spår av någon olja i retur rören så kanske att det är stopp i returen på nått sätt som gör att oljan tvingas ut vid axeln?

Tyckgivaren för konverter pumpen visade max på 16 bar hela tiden, innan jag tog isär den så låg normaltrycket på 11 bar vilket är normalt. Men kan även vara nått annat fel med att det typ var -20 i veckan när jag grejade.

För att felsöka mer nu behöver jag mer olja, i specen står det ATF-A eller Ford M2C-41-A eller B. Den senare har jag sökt på och hamnade då bland annat på Q8 T1000 olja som är universal olja 10-30W för våta bromsar. Denna kostar hälften mot ATF så det hade ju varit fint om man kunde ha sådan i stället?
Användarvisningsbild
dsb
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:42:05, 14-07-2010
Ort: Uddevalla
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 62


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bygert, npj och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se