Då blev ju Hymasen räddad med det blocket i alla fall!
Jag har läst en hel del ang Fordsjukan!
Personligen så tror jag nog på en kombination av alla orsaker som folk skriver!
Självklart så blir det
kavitation när vatten rör på sig!
( om vattnet inte är dött vill säga )
Alltså inget syre kvar, lufttätt !
Dåligt gjutmaterial från början!
Sen har vi ju detta med galvanisk korrosion!
Pratas tyst om detta, i ford sammanhang, konstigt nog!
Det är ju känt att gjutsatserna i England hade de mest olika metaller man
kunde tänka sig!
Olika metaller har ju olika galvaniska egenskaper,
De fräter mot varandra beroende på hur ädla de är!
Sen som sagt var så har vi ju vattenhistorien!
Där jag jobbade i många år på 80-talet så hade vi enbart Fordtraktorer!
En County, Super Major, 4000, 5000, 7700 och en 7710!
Ingen av dessa hade problem med Fordsjukan,
trots att de gick många somrar på enbart vatten utan glykol!
Så min slutsats är att vattnet har olika egenskaper beroende på var i landet man bor!
Och tar man med de andra orsakerna i resonemanget så tolkar jag det som
i dessa fall att vi har haft en enorm tur med alla dessa Fordar, någon borde ju rimligvis
drabbats av Fordsjukan!
Men nej då!
Då var det vattnet kvar. och tydligen så är vattnet här omkring mindre aggressivt!
Detta är min tro i alla fall!
Jag kan ju ha fel , det har ju inträffat förr!!!!
La
Kan något gå sönder!.... är det bara att vänta.......