Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Traktorgrävarjakten slutade med en Hymas 42:a & en projekttråd!

2228 inlägg • Sida 87 av 149
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

krokodilen (trådstartaren)

#1291 » 22:26:10, 26-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar!!

3000:- de va dyrt!!

Jag ska ev designa om klippskäret, byta 8mm hardoxplåten emot en 5-6mm tjock plåt, slipa brantare vinkel + någon form av utstickande tand eller liknande så tror jag att den klarar ca 12-13 cm. Som den är just nu så ligger det runt 10cm men Hymasen producerar ju inte mera än 130bar i hydraulsystemet (eller den gjorde som ny :snow: ) :smile:

Hymasens aggregat är inte direkt optimalt i "rörelsegeometrin" till denna övning märkte jag ganska snart.

Skulle vara roligt att se en 5-7tons larvmaskin med +200bar in action med den,

Hur ska skäret se ut för att klippa genom stammen optimat tro??

/Christer
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



stegmaster

#1292 » 22:41:49, 26-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:
3000:- de va dyrt!!


/Christer

Jag tyckte det låt rett billigt, har du stulit matrialen?? :mrgreen:


krokodilen skrev:


Hur ska skäret se ut för att klippa genom stammen optimat tro??

/Christer


Skäret på min Naarva klipp er slipt lika på båda sidor (typ ca 2cm slipyta, liknande en klyvkniv til en vedklyv).
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

krokodilen (trådstartaren)

#1293 » 23:22:25, 26-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok hur tjockt är kniven? Har du en bild på Naarvaklippen & tom kanske på skäret? :thumme:

/Christer
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

stegmaster

#1294 » 00:24:39, 27-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:Ok hur tjockt är kniven? Har du en bild på Naarvaklippen & tom kanske på skäret? :thumme:

/Christer

kniven er 8mm.
Detta var tyvärr den besta bilden jag kunne hitta just nu.(med kniven inndragen)
Klippen er av giljotin type med V form på skäret och griparmar som slutar rundt. Klippdiam. er 25cm.


Bild



Her er en bild på hela Naarva aggregatet med jibben til grävaren.



Bild
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

krokodilen (trådstartaren)

#1295 » 08:54:16, 27-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja de där e ju en redig manick!!

/Christer
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Roine.e

#1296 » 22:21:38, 27-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser mycket bra ut! När cadar du upp delarna så jag oxå kan klippa träd? :razz: Fyrspak? det hade jag inte trott om en så ny maskin..
Edit: Läste bakåt i tråden och såg att du redan vid köpetillfället kommenterade fyrspaken.. Men Lika ovanligt för det... Har för vrigt fyra spakar i BRAY:en o trivs förträffligt med det, bara vid arbete med planeringsskopa som det blir lite knivigt.
Hobbymaskinist som planterar buskar i trädgården med traktorgrävare. Styr lite snö då å då med en Wille 655 oxå.
Roine.e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:35, 05-09-2006
Ort: Ludvika
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM Volvo LM218 -61
Hembyggd minigrävare typ Digger.
Wille 655c (på jobbet)

krokodilen (trådstartaren)

#1297 » 22:31:01, 27-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såpass ny maskin,,,,1977!!? :uupps:

2-spak fanns som tillval men konservativa norrmän föredrog 4 st att dra i, ev ombyggnad är på g. Dock känner jag mig ganska mek-mätt just nu!!

Man borde klara att sätta ihop den där till vettiga pengar och kunna sälja ut till kund men jag vet inte hur stor marknaden är och om det är lönt!?

Klart är att min maskin har lite klent hydraultryck!

/Christer
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

GroPo

#1298 » 21:50:37, 20-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dette er vel en ombygging til 2-spak på en Hymas gravemaskin montert på en Ford 550 (et av bildene i annonsen)

http://www.finn.no/finn/b2b/constructio ... e=44702642

Mvh

John
GroPo
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:47:28, 18-01-2012
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland og John Deere

krokodilen (trådstartaren)

#1299 » 22:08:58, 20-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är ju ett Hymas spakställ i alla fall frågan är om den inte fått hela klabbet utbytt.

/Christer
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

krokodilen (trådstartaren)

#1300 » 18:13:20, 26-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja inte är man sugen varken på att meka eller gräva när det regnar men lite höstmys är ju aldrig fel!! :grin:

Bild
Bild

Bastun är sparsamt använd kanske 20-25ggr sedan jag byggde kåken år 99-00. F-n vad man blir uttorkad av värmen för bärsen har väl inget med den saken att göra!? :mrgreen:

Fick ev nys om ett anbudsdjobb på några hundra stängselstolpar som ska ner och det skulle ju passa fint att Vectorn får arbeta lite och inte bara stå under en presenning, där den absolut inte drar in en krona! :sad:

Bild
Originalets URL: http://www.vectorpowerdrive.com/site/wp-content/uploads/2011/05/mini7.jpg

/Christer
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Inge Nilsson

#1301 » 23:14:37, 26-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Orsaken till uttorkning är att du har ett vinglas i bastun... Öl dricks i STORA fyllda ölglas -- Det motverkar uttorkning.. He he.
Seriöst nu Christer.
Har du testat din "krokodilklipp" i större omfattning? Har du testat vad som e max grovlek för klippen?
Har följt ditt bygge på sidan å e impad av resultatet. Smart tänk å jäd....gt snyggt bygge.
Har funderat både en å två gånger på att bygga något liknande sedan jag följt ditt bygge. Skulle sitta som en smäck på våran 616B.
Tänk så gött å slippa fjanta runt med motorsåg å röjsåg när småträd ska bort.
Trevlig lördag kväll
Mvh
Inge Nilsson
Inge Nilsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:27:43, 26-08-2009
Ort: Falkenbergs kommun
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM, MF, Zetor

krokodilen (trådstartaren)

#1302 » 08:41:50, 27-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Inge,

s*t*n också nu tog du mig på bar gärning med att dricka vin och inte öl! :ohnej: :mrgreen:

Kul att du gillar klippen och mitt arbete med den, jag har inte testat den så mycket ännu och det verkar vara min TG:s relativt låga hydraultryck på 130bar (ev mindre med åren) som sätter den första gränsen på runt100mm maxdia. Jag har tänkt att byta klippstålet mot ett lite tunnare som även har någon form av vågprofil eller "tand" längs slipningen och på så sätt kanske mäkta med någon cm ytterligare.

En 616B har väl ytterligare några bar i systemet har jag för mig.

För övrigt så finns det ett par designmissar vilka går att leva med men som jag skulle fixa till gen 2.0

Egentligen är det fel maskin att ha en klipp på då manöverbarheten inte är den bästa direkt, en 4-7tons larvmaskin hade nog varit perfekt. :nikka:

Jag har tillgång till en Åkerman H3 med S50 fäste för ett test över 200bar men det vore ju kul att testa uppemot 250bar dels för maxkapacitet men även ur hållbarhetssynpunkt. Den borde mäkta med 16-18cm om man kikar på liknande klippar.

Man kanske skulle be hugade maskinister i området om en intresseanmälan för test.

På det stora hela är jag nöjd med tanke på att jag inte har några som helst grundläggande kunskaper i ämnet maskinelement :wink: vilket ju är positivt och innebär att vem som helst kan svänga ihop en liknande apparat. :thumme:

/Christer
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Inge Nilsson

#1303 » 10:55:21, 27-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stopp här nu Christer. Vadå inte har några kunskaper????
Det jag ser att du åstadkommit gör man inte utan att ha kunskap å uppfinningsrikedom!!! Om jag inte sett fel så har du väl svarvat bussningar mm. (fin egenskap att ha en ödmjuk framtoning).
Kan vara så att 616 B har några bar mer i nytt tillstånd, har inte kollat. Våran är en 77-78:a så den har väl sina brister å troligen inte fullt ös i hydrauliken mot när den var ny.
Håller med dig om att klippen smidighetsmässigt nog är mer optimal på en runtomsvängande. Nu är ju dina liksom mina förutsättningar att vi har TG å brummar runt med.
100 mm diameter e för mig helt rätt. Grövre kräver oftast att man kvistar osv om man vill använda det som klippts/kapats till ved eller till att flisa. Jag ser ur mitt perspektiv din klipp som ett jädra bra hjälpmedel när jag ska ut och fälla/kapa ner flisningsråvara.
(Har skogsmark ihop med bror min där det är ganska mycket mindre björk å al som ska gallras bort. Oftast kan man köra i hela småbjörkar i en stationär flistugg. Själv har jag en Iwabo spån/flis förugn i pannrummet. Mkt nöjd med den eldningen.)

En lagom stor kärra/vagn efter TG:n å en gripfunktion på klippen så kan man lasta direkt det man klippt. Skulle passa utmärkt att underhållsröja utmed GC-vägar mm med "krokodilklippen".
Du nämner vådformad/tandad kniv. Du har inte funderat nåt på pilspets modellen med spets å sidovingar i klippskäret?
Kan det göra att den klipper lättare?? (fri hjärnsläppsfundering).

E de ok om jag PM:ar dig en fråga/fundering?

Mvh
Inge
Inge Nilsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:27:43, 26-08-2009
Ort: Falkenbergs kommun
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM, MF, Zetor

krokodilen (trådstartaren)

#1304 » 11:13:24, 27-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inge Nilsson skrev:Stopp här nu Christer. Vadå inte har några kunskaper????
Det jag ser att du åstadkommit gör man inte utan att ha kunskap å uppfinningsrikedom!!! Om jag inte sett fel så har du väl svarvat bussningar mm. (fin egenskap att ha en ödmjuk framtoning).


Hehe jag är inte så ödmjuk som du tror!! :mrgreen: Dock så försöker jag se många nyanser mellan svart och vitt om du förstår hur jag menar!

Jag har gjort allt själv förutom några cnc-svarvade bussningar jag lejde ut för att spara tid.

Inge Nilsson skrev:En lagom stor kärra/vagn efter TG:n å en gripfunktion på klippen så kan man lasta direkt det man klippt. Skulle passa utmärkt att underhållsröja utmed GC-vägar mm med "krokodilklippen".
Du nämner vådformad/tandad kniv. Du har inte funderat nåt på pilspets modellen med spets å sidovingar i klippskäret?
Kan det göra att den klipper lättare?? (fri hjärnsläppsfundering).


Gripfunktionen finns på krokodilklippen och lastning direkt på vagn knippe för knippe funkar utmärkt :thumme: "Pilspetsmodellen" du nämner är ju egentligen ett annat rent konstruktionsmässigt mera avancerat koncept som jag i brist på komponenter avstod från att tillverka.

Inge Nilsson skrev:E de ok om jag PM:ar dig en fråga/fundering?


Självklart får du Pm:a mig om du inte vill fråga direkt i tråden!! :bira:

/Christer
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

krokodilen (trådstartaren)

#1305 » 20:25:16, 29-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag kör bil brukar jag ha radarn påkopplad så att man inte missar potentiella fynd! :smile: Appappap,,,,,,vad var det för något som stack fram bakom vedskjulet 100m från vägen!?

Va inte det stickan tillhörande en Hymas 42?

Jovisst närmre inspektion gav vid handen att det rörde sig om en tvåspakad BMC maskin.

Det fanns även lite andra maskiner att kika på där, ägarens dotter dök upp innan jag skulle åka och jag fick ett telefonnummer så att jag kan ringa och prata lite med han nån dag för att se om det går att göra lite affärer! :smile:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Lita andra objekt då!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Jag tycker nog Hymasen är lite i klumpigaste laget i en villa trädgård så jag tänkte byta till ett grävaggregat att sätta på Raptorn istället :mrgreen: Men då kanske det är lika bra att handjaga istället :lmao:

Bild

/Christer
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: mabh och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se