Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Hymas 42, min första traktor - motorenovering

60 inlägg • Sida 3 av 4
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare
InläggDetta inlägg har raderats av Heideken den 14:11:20, 04-08-2023.
Anledning: dubbelpost av misstag



Heideken (trådstartaren)

#32 » 20:30:16, 16-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild

Nu har jag fått hem renoveringsatsen från England.
Det jag inte fick med var ramlager och vevlager. Tror det blir från OIE, även kopplingen.

Blocket är redo att lämnas på borrning och foderbyte

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Heideken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:52:06, 26-05-2023
Ort: Skinnskatteberg
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 42
MF 135
MTD Special Edition LT 92S EXT

ollenorell

#33 » 23:03:06, 18-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket intressant!

Tänkte bara höra lite hur det funkar med en sådan här renovering på en motor med foder...

Är det "torrfoder"? Alltså att fodret pressas ner i ett "cylinderlopp" i block som i sin tur kyls av vattnet?

Vad är det du skall få borrat, är det detta "cylinderlopp" som fodret sitter i?
Är det dåligt?

Våta foder verkar ju som man bara kan byta till samma dimension som original, men torra är kanske lite annat?

Eller är det något annat du skall borra och jag missuppfattade?

Hur bra skick var vevaxeln i då? Lagren var väl dåliga som jag förstod?
Går det att polera lite och fortsätta med samma vevaxel?

Hur funkar det med nya vevlager och ramlager, är det sådana "moderna" man köper färdigt och bara klickar i, eller måste tex ramlagren borras/skavas på plats i motorn?
Såg någon som gjorde det på en gammal Volvo traktor-motor, det verkade lite avancerat...
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

Heideken (trådstartaren)

#34 » 21:47:26, 19-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

kul!

Det är torra foder. Från början så är det ett vanligt gjutjärnsblock. Inga foder alls. Men en cylinder, tror det var 3ans, är omborrad och fått isatt foder en gång i tiden.
Det jag kommer göra nu är att lämna blocket till en som borrar upp cylindrarna för att passa dom nya foderna. Sedan pressas foder i och honas till rätt finnish och dimension för att passa kolvarna. De är svarvade och har runda "svarvmärken" nu. Finns inget kryssmönster som det skall efter honing.
Cylinderloppen har rostat så pass mycket att det blir för stort kolvspel om man skulle försöka borra och/eller hona dom tills dom blir bra.

Jag är mer van att hålla på med bilmotorer och där finns det oftast överdimensonskolvar så man behöver ju inte sätta i foder.
Enda alternativet på dessa fordmotorer verkar vara foder och kolvar i originaldimension.
Skillnaden på våta och torra foder är ju att torra pressas i befintlig cylinder och är "semi finnished" vilket innebär att de måste honas på plats efter de är isatta. Våta foder är ju ofta lösa och hålls på plats av att toppen trycker ner dom, samt har färdig ytfinnish.

Vevaxeln ska jag lämna iväg och få uppmätt, om det krävs slipning så får jag köpa lager där efter, annars kanske en polering räcker.

Det är lika som de flesta bilmotorer, lösa lager som man klickar i som du säger. Skönt det, att det inte är en äldre motor med fasta lager/bussningar som måste honas till rätt dimension på plats.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Heideken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:52:06, 26-05-2023
Ort: Skinnskatteberg
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 42
MF 135
MTD Special Edition LT 92S EXT

micke holmberg

#35 » 23:04:23, 19-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ca peng för en sådan maskin med dessa problem
Klart att jag pratar med mig själv ...........ibland behöver jag expertråd
micke holmberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:15, 04-06-2006
Ort: oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: lännen 8800e terex tw 110

Heideken (trådstartaren)

#36 » 14:55:55, 20-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är svårt att säga ett pris. Man får väl ha skrotvärdet som ett riktmärke. Fördelarna för mig med denna maskin vad att den hade känd historik, däcken kvar skapliga och kommer hålla min tid ut med maskinen. I övrigt var det kott skick på hydrauliken och det mekaniska. Sen framförallt att den fanns några km från min verkstad. Transport kan blir dyrt och omständigt. Motorproblem är inget hinder för mig då jag renoverat mycket bilmotorer. Jag kollade upp i förväg tillgång och pris på delar. Enda nackdelen är att det är 4-spak. Men det ska ju gå att bygga om länkaget och få till 2-spak. I slutändan kommer jag komma under 50k totalt med inköp och reparationer. Förutsätter ju såklart att man har kunskap och förutsättningar att göra det mesta själv. Kollar man annonser på fungerande likvärdiga maskiner så får man ju knappt något vettigt under 70-80k.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Heideken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:52:06, 26-05-2023
Ort: Skinnskatteberg
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 42
MF 135
MTD Special Edition LT 92S EXT

ollenorell

#37 » 16:21:17, 23-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en 474 med tvåspak från 1974, säg till så kan jag fota spakstället.
Jag ska också bygga om mitt, snarare renovera så det blir mindre glappigt.

Antingen återställa till original med nya delar, eller om det finns något sätt att uppgradera till bättre funktion...

Har funderat på servohydraulik. Det är ju en tryckreducerad svag hydraulik som opererar ventilerna till grävaren.
Funderar på om det någon gång sålts konverteringskit för direktopererade ventiler med spak till servo-opererat med "joystick"?

Det måste ju varit ett ganska stort lyft när servomaskinerna kom...
Antar de kom på larvmaskiner långt före traktorgrävare, men många TG:s fick väl servohydraulik på 80-talet?...
Till och med elservo på Volvos EL70 med apskallar-systemet?

Att köpa riktiga grejer (servohydraulik, spakar) är ju jättedyrt, och inte värt det på så gammal grävare om det ens går prtaktiskt...
Men ibland finns ju grejer man kan köpa från kina...
Har inte undersökt saken, men måste ju finnas något eller?

Inte det bästa kanske som en yrkesförare skulle acceptera, men jag har så mycket glapp att det knappt går att gräva som det är nu...

Det var bara en vild tanke som jag gått och tänkt på.
Om man kan göra en fulkonvertering... :grin:
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

ollenorell

#38 » 16:47:45, 23-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är lite bra idéer på spakställ:
[Traktorgrävare/Grävlastare] Hymas 4 spak till två spak
Och:
[Traktorgrävare/Grävlastare] Bygga om till 2 spak på en Hymas

Jag byter väl allt, men tror inte länklederna glappar för mig, utan det är "pinnens" infästning i ventilkäglan. Det går ju en sprint igenom.
Heter det ventilkägla förresten? Den rörliga delen i ventilen, alltså inte huset menar jag...
Där är det glappt för mig flera millimeter på alla ventiler för grävfunktionerna, har för mig stödbenen var bättre...

Här är en bild från Jörgen Johansson som jag lånar.
Här har jag åtminstone 80% av mitt glapp i spakarna:
Sprinten mellan "pinne" och ventil.
jörgen johansson skrev:Bild


Kom på nu att hålet i ventilen kan vara uppslitet ovalt.
Man skulle ju kunna ta ur "ventilsliden" eller vad det kallas och brotscha upp den 0,5mm större typ och sätta i sprint med "överdiemnsion" +0,5mm...
Liten smöjnippel skulle inte skada heller, men är väl nästan för smått till och med de små med M6-gänga...
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

Heideken (trådstartaren)

#39 » 22:40:37, 06-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena, lite uppdatering nu då. Motorn lämnades iväg till en polare som ombesörjer bearbetningen

Bild

Bild

Toppen är helt iordning med frästa säten och slipade ventiler

Bild

Det blev ett nytt foder i den cylindern som var omfodrad sen tidigare, övriga cylindrar gick att hona inom toleranserna. Man skulle kunna ha fodrat om alla men det gick ju att få dom inom toleranserna och kände för att hålla kostnaderna på en rimlig nivå
Bild

Blev även lite pyssel med en ny avgaspipa medan jag väntade på motorn

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Heideken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:52:06, 26-05-2023
Ort: Skinnskatteberg
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 42
MF 135
MTD Special Edition LT 92S EXT

Heideken (trådstartaren)

#40 » 11:11:43, 11-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild

Jag fick på lite färg för ett tag sen. Roterande stålborste och sen roller. Så ser den lite trevligare ut. En burk räckte inte långt, blir nog ett par liter till, och några timmar med roterande stålborste

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Heideken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:52:06, 26-05-2023
Ort: Skinnskatteberg
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 42
MF 135
MTD Special Edition LT 92S EXT

krokodilen

#41 » 11:24:07, 11-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir nog bra de där!

Gällande ombyggnad till tvåspak så är skillnaden egentligen bara ett länk-arrangemang. Jag var inne på att konvertera min gamla 42:a men med tanke på att det knappt går att köra två funktioner (med nån större hastighet iaf) samtidigt så tyckte jag inte att det var värt det. Flerspaks har ändå sina fördelar på ett såpass gammalt system.

Det står en (och har stått i 10 år) gammal BMC-42:a här i krokarna med 4-spaks som std.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Heideken (trådstartaren)

#42 » 14:59:47, 11-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det går åt rätt håll! Har väl tagit längre tid än jag tänkt mig. Hade hoppats på att köra hem den innan snön. Men får se hur det blir med det.
Eventuellt ombyggnad till 2spak ligger på framtiden, om det ens blir så. Man får väl lära sig köra 4spak annars. Ska ju bara leka hemma på gårn ändå.
Nu vill jag bara få ihop den så man kan börja leka lite, första projekt blir att gräva ur och plana ut för en garagegrund

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Heideken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:52:06, 26-05-2023
Ort: Skinnskatteberg
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 42
MF 135
MTD Special Edition LT 92S EXT

Heideken (trådstartaren)

#43 » 14:46:18, 20-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå igen, nu har jag tagit tag och börjat slå ihop motorn.
Fick hjälp att mäta upp veven så jag visste vilka lager jag skulle köpa, det visade sig vara standard dimension :thumme:

Köpte hem lager och koppling och har börjat montera ihop


Bild
Bild
Bild
Bild


Om någon har verkstadshandbok eller koll på vad vev och vevstakar ska dras med för momentet så är jag tacksam :grin:

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Heideken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:52:06, 26-05-2023
Ort: Skinnskatteberg
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 42
MF 135
MTD Special Edition LT 92S EXT

magloman

#44 » 15:57:23, 20-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde finnas vhb under downloads, har du kollat?

/TILLÄGG:

här kanske

Ford 5000-7710 verkstadshandbok
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

torbjorn_forsman

#45 » 16:29:18, 20-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den nya kopplingslamellen ser ut att sakna ryckutjämningfjädrar, är den verkligen rätt? Stämmer alla andra mått, splines i hålet mm med den gamla?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Linus Sjöblom, yboss och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se