Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Motor varvtal sänker sig - har ingen kraft MF 40R / Perkins 3.152

23 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

Henry01 (trådstartaren)

#1 » 16:26:53, 06-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Jag är ganska ny på detta forum (men jag har redan surfat mycket och tycker att det är riktigt bra) och jag vet att det inte är så bra om du ber om akut hjälp med första inlägg. Situationen är denna:

Förra året köpte jag en MF 40 R med 3900 drifttimmar för att göra grävarbetet på gården. Vi har grävt upp och dränerat hela källaren sedan sommaren i år. Det gick smidigt. Allt du behövde göra var att vrida på tändningsnyckeln en kort stund så gick motorn (och grävmaskinen hade mycket kraft). Sedan grävde vi i en stor trekammarbrunn och kanalerna för rören - allt var jättebra också. Nu är det sista som bör följa sippandet. I början gick motorn jättebra - sedan sjönk varvtalet plötsligt när den skulle fungera ordentligt under grävningen. Jag släppte manöverspakarna för sent och motorn stannade. Han ville inte starta mer. Med några skvätt Start Pilot (jag vet, det kan råda delade meningar om - det var egentligen bara lite och som inte tvättar bort oljefilmen i cylindrarna) kom den direkt och gick i 1300 varv ( jag gräver med det). Så fort motorn behövde rejäl kraft igen sjönk varvtalet igen. Ett tag släppte jag snabbt manöverspakarna på grävmaskinen så att farten återhämtade sig igen. Sedan kom en större sten och motorn stannade igen.
Den tidigare ägaren kunde inte komma ihåg när (eller om) han hade bytt dieselfiltren. Så jag bytte dessa. Eftersom insidan av tanken är ganska rostig var filtren troligen igensatta. Sedan luftade jag systemet tills jag hade bubbelfri diesel vid insprutningspumpen. Med några skvätt Startpilot startade den omedelbart, den gick smidigt i hög varvtal och jag var nöjd (om än för tidigt). Motorn hade fortfarande ingen kraft! Om jag stannar ett ögonblick brukar jag sänka varvtalet till 900 varv - varvtalet sjönk ytterligare av sig självt, men det gick fortfarande precis innan det stannade (runt 550 varv). Så jag tryckte på gasen till full gas för att förhindra det. Men det blev ingen fartökning. Efter en kort stund stannade den. Sedan ventilerade jag ut luften flera gånger (hoppades att det fortfarande fanns luft någonstans) men utan resultat. Motorn startar inte av sig själv, oavsett vilket läge gasreglaget är på. Med startpilot tänds den omedelbart och går när hastigheten är över 1100 (vid lägre hastigheter går den en stund och stannar sedan). När motorn måste fungera - även vid körning (jag trodde att det kunde vara något fel på den hydrauliska överströmningsventilen). Det är som om insprutningspumpen inte justerar varvtalet.

Sen läste jag om en sil att huvudbränslekranen och i insprutningspumpen. Silen i pumpen är helt ren. För att kontrollera kranen skruvade jag loss ledningen från bränslekranen till förmatningspumpen på pumpen - en rik stråle kommer ut. Jag använde även en slang för att blåsa in luft därifrån i tanken - detta fungerar perfekt och en rik dieselstråle kommer ut direkt efteråt.
Insprutningspumpen får diesel, annars skulle den inte gå utan belastning. Men det räcker förmodligen inte för att uppnå korrekt prestanda. Kan det vara förmatningspumpen? När jag ventilerade (min fru pumpade och jag ventilerade) såg jag inga intermittenta strömmar av diesel - det mesta av dieseln rann av gravitationen.
Eller jag kanske letar efter felet på helt fel ställe, eller har ett misstag i mitt tänkande?
Eftersom det bara snöade 50 cm förra veckan och sedan regnade i två dagar så är det nu lera överallt. Eftersom jag inte kan komma därifrån måste jag ta med mig alla verktyg etc genom leran till MF:n. Från slutet av denna vecka ska det snöa och frysa rejält igen och då kommer inget att fungera här. Jag måste göra det på något sätt först. Jag har till och med funderat på att hyra en grävmaskin - det är inte så lätt här på grund av avståndet (40 km till stan) och kostnaderna.

Hoppas någon av er har ett bra tips till mig. Tack på förhand!!!!

vänliga hälsningar

Frank

Feedback geben
Seitenleisten
Henry01
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:42, 18-08-2022
Ort: Hudiksvall kommun
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 40R



Adde84

#2 » 16:43:56, 06-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltid olägligt med stopp.
Nu kan jag inget om MF40R (har själv en bm 646)
Men när jag fick stop i bränslefiltret på den pga alger, fick jag trilskas en hel del innan jag fick ut all luft och fick den till att gå fint igen.
Missade kanske det i texten, men har du luftat ända upp till spridarna? Kommer det fint där så ska det ju fungera.
Adde84
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:42, 17-04-2022
Ort: Södertälje
Sverige

torbjorn_forsman

#3 » 17:35:47, 06-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det farliga med Start Pilot, startgas och andra sätt att hjälpa igång en dieselmotor med bränsle som tillförs i insugningsröret är INTE att oljefilmen tvättas bort, utan de är de kraftiga detonationer som sker vid kompressionständning om redan allt bränsle finns inne i förbränningsrummet när kompressionsvärmen får det att antändas. När en dieselmotor går på normalt sätt, sprutas ju inte allt bränsle in på en gång utan det sprutas in gradvis i ungefär samma takt som förbränningen går vidare, så att förbränningen sker vid konstant tryck (istället för vid konstant volym som det blir i t ex en bensinmotor (ottomotor) där allt bränsle redan finns på plats då tändningen sker).
Och det är de där detonationerna som ger de typiska startgasskadorna - sprickor i kolvar eller topplock, översta kolvringen kan gå i bitar, skuren kolvbultslagring mm.

Ett bra sätt att felsöka problem som misstänks bero på matarpumpen eller andra "tidiga" delar i ett dieselbränslesystem är att ha en manometer inkopplad för att mäta matartrycket under körning. Ser man att det sjunker samtidigt som motorn blir svag, så vet man var man ska felsöka vidare.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

David, Luleå

#4 » 17:42:21, 06-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Tråkigt med stopp. Jag hoppas att det är bränslerelaterat. Precis som jag gjorde med min egen. Jag lade ut fråga om hjälp här på forumet med en film på hur min gick och fick tipset om topplockspackningen. Inte så kul att höra och absolut inte nåt man vill byta ute i snögloppet. Men du kan ju kolla tipsen jag fick för samma motor och hur jag löste det. Men det blev ett större projekt för mig än jag tänkte mig :(

bassek @ [Traktorer] Mitt MF 550 projekt

Men symptomen var liknande. Svårstartad, hade ingen ork och svarade väldigt dåligt på gaspådrag. Packningen hade gått mellan två cylindrar så den gick i stort sett bara på en. Dessutom hade packningen gått ut mot ett flertal pinnbultar så den hade nog vart lite kraftlösare än den borde ett tag innan. Om du har haft bränslefilterproblem och startat med startgas och fått problemen enl Torbjörns inlägg ovan så kanske du tappat så pass mycket i komp att det inte är toppackningen, men samma symptom på orkeslöshet och svårstartad.

Verkar det vara det kanske det är lika bra att ta in en annan maskin som kan dra din till något ställe där du kan jobba vidare på den.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

magloman

#5 » 18:11:52, 06-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slå diesel i en sprutflaska till blommor och använd istället för den farliga startgasen.

Misstänker du matarpumpen kanske man kan byta den oavsett? Den är nog inte så dyr. Det brukar vara billiga delar till Perkins.

Läs om andra trådar med bränsleproblem så hittar du mer tips. Dåliga slangar är vanligt som suger luft. Ser dom gamla ut så kan man ju byta alla och testa.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Michael Meier

#6 » 19:53:03, 06-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med det enkla, kontrollera flödet ut ur tanken,

Rostflagor i bränsletanken? gör något åt det innan du fortsätter, töm och gör rent tanken invändigt och se till att bränslekranen släpper igenom redigt med diesel.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Mattias_E

#7 » 20:03:30, 06-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, blir den svag vid belastning kan det vara skit som sitter någonstans i systemet som förhindrar tillräcklig mängd bränsle men det räcker för att förse motorn vid låg belastning. Att den tappar varv (och dör) kan vara att det inte hinner fylla på bränslet i den takt som det förbrukas.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

bonnen513

#8 » 20:47:58, 06-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

tanksil
matarpumpssil
bränslefilter 2 st
ev sil i bränslepumpens inlopp
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Henry01 (trådstartaren)

#9 » 23:18:04, 06-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack så mycket för så många bra svar! Jättekul!
Jag har nu läst att det finns ventiler i matarpumpen och att diesel passerar pumpen bara när motorn vevar. Men på min pump rinner igenom bränsle hela tiden. Kanske den producerar inte fördrycket vad insprutningspumpen behöver. Och ni skriver också att matarpumpen kunne vara felet. Med pumpen börja jag och hoppas att det är inte motorn själv (@David: Tack för länken).
@torbjörn: Höra man detonationerna?
Jag hör av mig igen.

Hälsningar Frank
Henry01
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:42, 18-08-2022
Ort: Hudiksvall kommun
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 40R

torbjorn_forsman

#10 » 23:37:37, 06-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Backventilerna i matarpumpen släpper ju igenom bränsle som rinner av sig självt åt samma håll som pumpen ska pumpa (alltså från tank till insprutningspump), däremot spärrar de andra vägen.

Som sagt, ett bra sätt att söka fel som har med bränsleförsörjningen att göra är att koppla in en manometer och mäta matartrycket, INNAN man börjar gissa och spekulera eller byta delar på måfå. Läs också på i VHB om hur bränslesystemet är gjort och vad som är normalt värde på matartrycket. Vanligtvis - men jag vet inte om det är så i just detta fall - kan matarpumpen ge ett tryck som är något högre än rätt värde på matartrycket, och trycket regleras genom en överströmningsventil där returledningen är ansluten till insprutningspumpen. Detaljer om detta bör också stå i VHB.

Detonationerna pga startgas eller liknande låter som onormalt starka dieselknackningar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

David, Luleå

#11 » 09:44:27, 07-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha, har man en gammal maskin så får man ju upptäcka en hel del konstigheter innan man känner sin maskin helt. I samma tråd som ovan hade jag även detta felet.

Skräp i matarpumpens backventiler. Enkelt att kolla och rengöra.
David, Luleå @ [Traktorer] Mitt MF 550 projekt

1 person gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Henry01 (trådstartaren)

#12 » 19:43:46, 08-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

@Torbjörn: Då har du absolut rätt att det bästa sättet är att mäta först och reparera sedan. Men tyvärr har jag ingen tryckmätare och ingen handbok heller. Så har jag bara möjligheten att prova lite. Är matarpumpen inte felet - jo, sedan måste jag tänka på nytt. Har du kanske en verkstadhandbok för den Perkins AD 3.152 motorn eller vet, var jag kan få en? Jag har tittad på downloads men hittade ingen. Tack så mycket.

@David: Håller tummarna att pumpen är felet!

Hälsningar Frank
Henry01
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:42, 18-08-2022
Ort: Hudiksvall kommun
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 40R

bonnen513

#13 » 20:43:49, 08-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

MF Verkstadshandbok, för många modeller den var visst inte med här
MF230/235/240/245/250 verkstedhåndbok Haynes vhb här är den med
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Henry01 (trådstartaren)

#14 » 21:21:22, 09-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ojdå, de hat jag inte sett. Jag har sökt efter Perkins och MF 40. Stort TACK !!!

Matarpumpen kom inte idag - förhoppningsvis imorgon.

Hälsningar Frank
Henry01
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:42, 18-08-2022
Ort: Hudiksvall kommun
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 40R

magloman

#15 » 21:34:01, 09-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM 430 och 400 har den motorn med och jag tror det finns VHB för iaf 400 under downloads
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se