Så fick vi det klarlagt också
Hmmm... Plötsligt inser jag varför jag skrev redogörelser som pdf tidigare...
Renovering av skadade hydraulcylindrar:
Som tidigare nämnts så hade jag skador på stickcylinderkolvstången. Bomcylinderkolvstången hade också en hel del märken. Hur detta åstadskommits vet jag inte. Vidare hade jag lyckats få en del kraftiga skador på skopcylinderns
kolvstång. Tips: Om en sten har kommit för nära grävaren utan att "hoppa i" grävskopan, var ytterst försiktig med att vika ihop skopan helt och med skopryggen rulla/knuffa ut stenen tillbaks inom grävområdet.
Stor risk för kolvstångsskador om stången tar i marken!!! Även om man är lat, flytta hellre maskinen! Vissa V6000 har, inte utan orsak, ett skopcylinderskydd som tilläggsutrustning. Jag får väl ta och fundera ut nånting själv jag också...
Förutom skador på kolvstängerna har jag också haft en del problem med låsringarna som håller cylinderpluggarna på plats... Det streckade området på bilden nedan är alltså en del av pluggen. De små bitarna till höger om den är alltså låsringar och en mellanstödhylsa för att fördela kraften på två ringar. Blev en aning tokig bild då cylindern från reservdelskatalogen är "uppsprängd" i överkant och min skiss visar cylinderns nedre kant. Hoppas den är förståelig ändå...
Alltså allmän nötning av alla anliggningsytor enligt bilden. Detta var värst på stickcylindern, antagligen eftersom den
saknar ändlägesdämpning utåt. Trodde jag. Det visade sig dock att alla tre cylindrarna hade denna åkomma i större eller mindre omfattning. Även ena svängcylindern, som jag också skulle byta tätningar i, led av detta fenomen. Låsringarna blir så pass mobbade att de går av där de ligger inspända. Vilket i sin tur ökar på slitaget på resterande delen av låsringarna. Till slut blir det bara flis kvar av dem och pluggen kan närsomhelst tryckas ut. Detta är alltså ett fenomen som tydligen inträffar fast cylindrarna aldrig skulle köras ut i "botten" som t ex bomcylindern(har knappast hänt mer än högst ett par gånger under vår tid med V6000). Skum konstruktion minst sagt...
Ganska knepig reparation men jag svetsade på nytt material på gjutjärnspluggarna och svarvade ner detta till en ny, lite tjockare yta. Vidare slängde jag själva stick- och bomcylindrarna i svarven för att skära ny,rak och fin kant åt låsringarna. Det blev väl några tiondelar, kanske halv mm. Det tog väl bra bit över 15 minuter att spänna upp ett rör och typ två-tre minuters svarvning med ett par gram med spån som resultat.
Pga de mobbade ytorna kring pluggen krävdes det lite allvar bakom innan den kom ut... farsan "håller i".
Cylinderdelarna:
Bilder på de slitna låsringsspåren. Svårt att få problemet på bild... Cylinderns utsida högst upp i bild. Bra att man har smidiga händer att stoppa in kameran i röret med och dessutom klara att trycka av.
Kolvstångssvarvningen:
Mera bilder på själva kolvstångssvarvningen:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=5109
Svarvning av låsringsspåren
Klart svarvat, syns det?
Notera hur fukten letat sig in kring pluggen ända mot där O-ringen suttit(en liten bit till vänster om den bruna rostranden). Det har bildats kraftigt med rostporer i järnet... Vet inte riktigt hur man skall reparera det på nåt enkelt vis... Hursomhelst så har O-ringen hållit det tätt tillsvidare så det får gå. Detta rostfenomen fanns i princip endast på stick- och
bomcylinder som är placerade precis som en tratt för att släppa in så mycket vatten so möjligt kring pluggen
Skopcylindern som är riktad neråt var rätt bra faktiskt på denna punkt.
Svarvning av den påsvetsade ytan...
...fick övergå till slipning, har en sån jädra fjädring i hela tvärslid-toppslidrackeriet så det blir lite vanskligt att köra i hårda material när man siktar på ett exakt mått... Minnet är så kort men kan det ha varit 122,00-122,05
Ju tätare mot cylindern desto bättre.
Svetsning av cylinderhuvuden. Trådlösa fjärren till kamerautlösningen under tummen, om någon undrade...(kolla kameratråden!)
Färdigt, nästan, saknar yttersta låsringen till vänster ännu... och bussningar förstås.
Hmmm hade någon märkt egentligen ? Cylindrarna är konstruerade utan tätningsringar mellan kolvstång och
kolv. Istället är kolvstångsgängan tätad med lim. Mycket trevligt arbete att slita isär den funderingen...
När det blev dags att skruva ihop mina nya kolvstänger till de gamla kolvarna så använde jag fläns- & gängtätning 4000 T från
www.scantech.se enligt rekommendation från min lokala traktorverkstad. Limmet skall hålla 350 bar, så det bör fungera som en dans.
Detta är stången från högra svängcylindern. Även pluggarna till dämpningscylindrarna till svängen ska ha nya tätningar.
Yttersta delen av svängcylindrarnas kolvstänger var ganska matta i kromen eftersom de ligger nära grävaggregatets
bottenplatta(eller vad jag ska kalla det) och därmed lämnar att ligga i skiten mest hela tiden
Plattan har samma förmåga att samla
jord som cylinderskydden till framaxeln... Några direkta hack hade stängerna däremot inte så det får nog fortsatt godkännande.
Stödfötterna har däremot en del små hack men eftersom de inte läcker något så sparar jag det till en annan gång... Eftersom min grävare har ledade stödplattor nertill på fötterna så finns där "fickor" som fungerar ypperligt som
grävskopa! Varenda gång man lyfter upp fötterna kastas en hög med grus mot stödfotscylindrarna eller så helt enkelt upp på ventilbordskåpan
De borde också bytas bussningar och tappar i stödfötterna. Får väl se om man orkar ta itu med det denna gång. Borde egentligen göra det eftersom en grävlastares sido/svängstabilitet till ganska stor del beror på svängen samt stödfötternas infästning.
Stickcylindern och skopcylindern har jag haft öppnade förut så det hela var bekant... Alla tätningar byttes förutom stödringarna och teflontätningen på kolvarna. Teflonet måste antagligen beställas från Valttori(=troligen dyrt) så jag skippade det eftersom cylindrarna ändå håller ganska bra tätt(mot inre
läckage). Alla yttre skrapringar(eller vad de kallas) samt låsringar byttes också. Hamnade och svarva två fullständigt nya distansringar till låsringsdistans på bom- och stickcylindern eftersom de gamla var helt enkelt för demolerade. Nylocringarna till kolvarnas låsning(förutom limmet) lämnade jag orörda i skopcylindern och svängcylindern. De två övriga svarvade jag ny ring åt i plast.
Cylindrarna på frontlastaren har jag aldrig gjort nånting åt och de håller fortfarande helt tätt så inga problem där inte... Enda problemet där är kanske att skopan ibland har bråttom att tilta ut via nåt inre läckage nånstans och ibland håller den hur bra som helst nästan hur länge som helst. Inte så lyckat om man har en migsvets+flaska upphissad i topp om skopan råkar på "fritiltningshumör"...
Nu till den intressantaste frågan:
Vad har andra V6000 ägare för grovlek på sina cylindrar?
Själv krökte jag stången till skopan, så det blev att köpa en fem mm större stång och svarva om pluggen. Har alltså nu 55mm på skopcylindern. Stickcylinderns stång är 60mm. Bomcylinderns kolvstång har en
diameter på 50mm. Alla tre cylindrar har en kolvdiameter på 115mm.
Med litet logiskt funderande i reservdelsboken så drar jag slutsatsen att bomcylinderns stång är original 60mm? Samma som dämpningscylindrarna alltså. Och bomcylinderns kolvdiameter är inte samma som stick- och skopcylindern.
Men vad månne den är då?
Oj, jösses! Månne detta är Maskinistens längsta inlägg tro...