Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Valmet 6000 renovering

178 inlägg • Sida 2 av 12
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

Robban_C

#16 » 22:36:24, 19-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Underupp ser jag inga svårigheter i men jag tänker på oljan i sprickan/pipesen. Den ställer ju till det med lite kokning och kokningen ger nya pipes.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



daniel.h

#17 » 23:02:21, 19-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kanske kan prova och koppla en dammsugare till tanken så du får undertryck
när du svetsar, jag har inte provat detta på oljetankar men på pannor funkar det bra.
daniel.h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:31, 17-08-2007
Ort: skåne

ja-bond77 (trådstartaren)

#18 » 08:52:35, 20-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där sista med dammsugaren var intressant, inte för att jag tror att det hjälper men... :mrgreen: Oberoende hur mycket vakum man skapar lämnar ju fettpartiklar i sprickan/tankbotten. Svetsar man med pinne borde det kanske funka ändå men tyvärr har jag aldrig kommit underfund med den här underuppsvetsningen. Och jag tror jag ska försöka ta mig igenom livet utan att lära mig det också :laes_detta: Man blir ju bara gråhårig av att hålla på med sånt. Jag kan nog få saker att sitta ihop sisådär med underupp men nu är det ju faktiskt en raminfästning till en grävare vi snackar om!

Jag hörde att det skulle finnas speciella elektroder som skulle passa till detta ändamål. Nu minns jag inte om de var med tanke på oljan eller underupp :klia:

Risken är att oberoende hur mycket man svetsar o förstärker så får man med tiden nya sprickor i alla fall. :mad: Som det är just nu så är läckaget mycket blygsamt, dammet brukar oftast hinna binda oljan.

Jag gör det jag är bäst på: Jag skjuter det på framtiden... :mrgreen:

nixs skrev:Robban, Har du hört talas om Gorillasvetsar?


Ok, jag nappar. Vad är detta?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Robban_C

#19 » 15:24:46, 20-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att nixs avser det som jag brukar kalla "Skogaholmare". Fogen ser ut som en Skogaholmslimpa men den håller. :mrgreen:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Koopman

#20 » 16:46:34, 20-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att svetsa underupp tycker jag går enklare med lite lägre Ampere på svetsen


Instämmer. Tänk dig sedan att du balanserar en droppe på ett halmstrå och du skall fästa droppen. Öva... öva.... öva.....

.... vackert bli det inte....

Hur mycket dumt har man inte gått på för det var vackert ..... :off_topic:

2 personer gillar det här inlägget.
Koopman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:22:33, 23-08-2007
Ort: Göteborg

Tomasb

#21 » 16:49:11, 20-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Koopman skrev:Hur mycket dumt har man inte gått på för det var vackert ..... :off_topic:


:lmao: :lmao: :lmao:
Användarvisningsbild
Tomasb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:39:10, 10-04-2005
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

M&K

#22 » 20:02:22, 20-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gravelasteren som dere har bilder av er en Hymas.
Norskprodusert på Ford Chassis. :x

Ingen tvil mtp skrådd panser og de store dekkene foran.
Dekkene er bredere enn skuffen... :idea:
Ikke noe særlig til maskin, for å si det mildt.

Norske Forsvaret kjøpte på 80 tallet. Politisk for å redde fabrikken. :(
Da fabrikken gikk konkurs kjøpte vi 6300.
De ble kjøpt rundt 1989-1991, og er i drift enda hos oss. :)
Användarvisningsbild
M&K
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:08, 17-12-2007
Ort: Rena

ja-bond77 (trådstartaren)

#23 » 20:02:30, 23-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så fick vi det klarlagt också :thumme:

Hmmm... Plötsligt inser jag varför jag skrev redogörelser som pdf tidigare... :wink:

Renovering av skadade hydraulcylindrar:

Som tidigare nämnts så hade jag skador på stickcylinderkolvstången. Bomcylinderkolvstången hade också en hel del märken. Hur detta åstadskommits vet jag inte. Vidare hade jag lyckats få en del kraftiga skador på skopcylinderns kolvstång. Tips: Om en sten har kommit för nära grävaren utan att "hoppa i" grävskopan, var ytterst försiktig med att vika ihop skopan helt och med skopryggen rulla/knuffa ut stenen tillbaks inom grävområdet. Stor risk för kolvstångsskador om stången tar i marken!!! Även om man är lat, flytta hellre maskinen! Vissa V6000 har, inte utan orsak, ett skopcylinderskydd som tilläggsutrustning. Jag får väl ta och fundera ut nånting själv jag också...

Förutom skador på kolvstängerna har jag också haft en del problem med låsringarna som håller cylinderpluggarna på plats... Det streckade området på bilden nedan är alltså en del av pluggen. De små bitarna till höger om den är alltså låsringar och en mellanstödhylsa för att fördela kraften på två ringar. Blev en aning tokig bild då cylindern från reservdelskatalogen är "uppsprängd" i överkant och min skiss visar cylinderns nedre kant. Hoppas den är förståelig ändå...
Bild

Alltså allmän nötning av alla anliggningsytor enligt bilden. Detta var värst på stickcylindern, antagligen eftersom den saknar ändlägesdämpning utåt. Trodde jag. Det visade sig dock att alla tre cylindrarna hade denna åkomma i större eller mindre omfattning. Även ena svängcylindern, som jag också skulle byta tätningar i, led av detta fenomen. Låsringarna blir så pass mobbade att de går av där de ligger inspända. Vilket i sin tur ökar på slitaget på resterande delen av låsringarna. Till slut blir det bara flis kvar av dem och pluggen kan närsomhelst tryckas ut. Detta är alltså ett fenomen som tydligen inträffar fast cylindrarna aldrig skulle köras ut i "botten" som t ex bomcylindern(har knappast hänt mer än högst ett par gånger under vår tid med V6000). Skum konstruktion minst sagt... :klia:

Ganska knepig reparation men jag svetsade på nytt material på gjutjärnspluggarna och svarvade ner detta till en ny, lite tjockare yta. Vidare slängde jag själva stick- och bomcylindrarna i svarven för att skära ny,rak och fin kant åt låsringarna. Det blev väl några tiondelar, kanske halv mm. Det tog väl bra bit över 15 minuter att spänna upp ett rör och typ två-tre minuters svarvning med ett par gram med spån som resultat.

Pga de mobbade ytorna kring pluggen krävdes det lite allvar bakom innan den kom ut... farsan "håller i".
Bild

Cylinderdelarna:
Bild
Bild

Bilder på de slitna låsringsspåren. Svårt att få problemet på bild... Cylinderns utsida högst upp i bild. Bra att man har smidiga händer att stoppa in kameran i röret med och dessutom klara att trycka av. :smile:
Bild

Kolvstångssvarvningen:
Bild
Mera bilder på själva kolvstångssvarvningen:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=5109

Svarvning av låsringsspåren
Bild

Klart svarvat, syns det?
Bild
Notera hur fukten letat sig in kring pluggen ända mot där O-ringen suttit(en liten bit till vänster om den bruna rostranden). Det har bildats kraftigt med rostporer i järnet... Vet inte riktigt hur man skall reparera det på nåt enkelt vis... Hursomhelst så har O-ringen hållit det tätt tillsvidare så det får gå. Detta rostfenomen fanns i princip endast på stick- och bomcylinder som är placerade precis som en tratt för att släppa in så mycket vatten so möjligt kring pluggen :mad: Skopcylindern som är riktad neråt var rätt bra faktiskt på denna punkt.

Svarvning av den påsvetsade ytan...
Bild

...fick övergå till slipning, har en sån jädra fjädring i hela tvärslid-toppslidrackeriet så det blir lite vanskligt att köra i hårda material när man siktar på ett exakt mått... Minnet är så kort men kan det ha varit 122,00-122,05 :klia: Ju tätare mot cylindern desto bättre.
Bild

Svetsning av cylinderhuvuden. Trådlösa fjärren till kamerautlösningen under tummen, om någon undrade...(kolla kameratråden!)
Bild

Färdigt, nästan, saknar yttersta låsringen till vänster ännu... och bussningar förstås.
Bild
Hmmm hade någon märkt egentligen ? Cylindrarna är konstruerade utan tätningsringar mellan kolvstång och kolv. Istället är kolvstångsgängan tätad med lim. Mycket trevligt arbete att slita isär den funderingen... :x När det blev dags att skruva ihop mina nya kolvstänger till de gamla kolvarna så använde jag fläns- & gängtätning 4000 T från www.scantech.se enligt rekommendation från min lokala traktorverkstad. Limmet skall hålla 350 bar, så det bör fungera som en dans.

Detta är stången från högra svängcylindern. Även pluggarna till dämpningscylindrarna till svängen ska ha nya tätningar.
Bild

Yttersta delen av svängcylindrarnas kolvstänger var ganska matta i kromen eftersom de ligger nära grävaggregatets bottenplatta(eller vad jag ska kalla det) och därmed lämnar att ligga i skiten mest hela tiden :sad: Plattan har samma förmåga att samla jord som cylinderskydden till framaxeln... Några direkta hack hade stängerna däremot inte så det får nog fortsatt godkännande.

Stödfötterna har däremot en del små hack men eftersom de inte läcker något så sparar jag det till en annan gång... Eftersom min grävare har ledade stödplattor nertill på fötterna så finns där "fickor" som fungerar ypperligt som grävskopa! Varenda gång man lyfter upp fötterna kastas en hög med grus mot stödfotscylindrarna eller så helt enkelt upp på ventilbordskåpan :mad: De borde också bytas bussningar och tappar i stödfötterna. Får väl se om man orkar ta itu med det denna gång. Borde egentligen göra det eftersom en grävlastares sido/svängstabilitet till ganska stor del beror på svängen samt stödfötternas infästning.

Stickcylindern och skopcylindern har jag haft öppnade förut så det hela var bekant... Alla tätningar byttes förutom stödringarna och teflontätningen på kolvarna. Teflonet måste antagligen beställas från Valttori(=troligen dyrt) så jag skippade det eftersom cylindrarna ändå håller ganska bra tätt(mot inre läckage). Alla yttre skrapringar(eller vad de kallas) samt låsringar byttes också. Hamnade och svarva två fullständigt nya distansringar till låsringsdistans på bom- och stickcylindern eftersom de gamla var helt enkelt för demolerade. Nylocringarna till kolvarnas låsning(förutom limmet) lämnade jag orörda i skopcylindern och svängcylindern. De två övriga svarvade jag ny ring åt i plast.
Cylindrarna på frontlastaren har jag aldrig gjort nånting åt och de håller fortfarande helt tätt så inga problem där inte... Enda problemet där är kanske att skopan ibland har bråttom att tilta ut via nåt inre läckage nånstans och ibland håller den hur bra som helst nästan hur länge som helst. Inte så lyckat om man har en migsvets+flaska upphissad i topp om skopan råkar på "fritiltningshumör"... :vissla:

Nu till den intressantaste frågan:
Vad har andra V6000 ägare för grovlek på sina cylindrar?
Själv krökte jag stången till skopan, så det blev att köpa en fem mm större stång och svarva om pluggen. Har alltså nu 55mm på skopcylindern. Stickcylinderns stång är 60mm. Bomcylinderns kolvstång har en diameter på 50mm. Alla tre cylindrar har en kolvdiameter på 115mm.
Med litet logiskt funderande i reservdelsboken så drar jag slutsatsen att bomcylinderns stång är original 60mm? Samma som dämpningscylindrarna alltså. Och bomcylinderns kolvdiameter är inte samma som stick- och skopcylindern.

Men vad månne den är då?

Oj, jösses! Månne detta är Maskinistens längsta inlägg tro...
Senast redigerad av ja-bond77 08:05:50, 02-10-2008, redigerad totalt 1 gång.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Holger

#24 » 20:48:08, 23-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, VILKET INLÄGG!
Otroligt intressant! :thummar:

Och ja, du har just vunnit guldmedaljen "längstatråden2007"! :buga:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Robban_C

#25 » 21:48:32, 23-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

skopcylinderskydd:
Jag tror inte ett sånt skyddar kolvstången från att bli "stenad" om inte skyddet är ultrakraftigt. Tänk dig själv vilka krafter det blir när man trycker sticka ut.
Jag tror skyddet är avsett att skydda från nedramlande massor och sten.

Nu ska jag fortsätta läsa "avhandlingen". :mrgreen:


Edit:

"fick övergå till slipning"
Jag har en supportslip som jag inte använder eftersom den är för stor till min svarv. Kanske skulle sälja den till dig? Men den är nog för stor även till din svarv.
Och den ligger ju bra där den ligger. :mrgreen:


Edit 2:
Snyggt arbete! :thummar:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

ja-bond77 (trådstartaren)

#26 » 21:58:45, 23-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det där e nog lite knepigt. Så mycket förstärkningar o grejor jag har gjort till aggregatet så skulle jag inte vilja lägga på ännu mer vikt...

På forden minns jag nog att det fanns en ganska kraftig balk som skydd, men det är nog som du säger, normalt är de inte helt idiotsäkra. På större Valmetgrävare har jag sett att man endast använder två rundstänger på var sida om kolvstången(ytterom cylindern). Dom klarar nog ingen direkt påkänning heller.
Nu är det endast de första 10-15 cm som hade fått skador. Man kanske skulle montera någon kortare lösning över just detta område på kolvstången. :klia:

Alternativet skulle vara att helt enkelt gräva som folk! :slag2:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Robban_C

#27 » 22:09:32, 23-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:... Alternativet skulle vara att helt enkelt gräva som folk! :slag2:
:laes_detta: :lmao: :lmao: :lmao:

Då kan jag glädja med att mitt bomcylinderskydd är ...
Ja, du förstår ju...
Mer info lär väl komma i verkstadstråden framöver.

Ang kort skydd så tror jag att det är en sämre lösning eftersom det innebär att skyddet endast sitter fast i "yttre" änden. Ett långt skydd kan sitta fast i "yttre" änden samtidigt som det har stöd i cylindern.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Subodh

#28 » 09:01:04, 24-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

på våran var xtra centrumtalrik från fabrik.... så det har suttit ihop istället brakade axeln...
så plötsligt hölls grävaren upp i vänster sida med hjälp av bakhjulet som höll mot stänkskärmen :D

den e lite klent byggd v6000 men mycket bra för sin ålder... fittit smidig masin alltså....
men pga oseriösa ägare som min far har allt inte alltid blivit ompyslat och allt glappar det beror antagligen också på att den gått en hel del (timmräknaren stannat)
Subodh
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:39:37, 10-12-2007
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Logset 5f
David brown 996
Mccormick xtx 165
Valmet 705

ja-bond77 (trådstartaren)

#29 » 09:04:31, 24-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Otroligt!!! :uupps: :uupps: :uupps:

Andra gången jag hör om knäckta bakaxlar, du råkar inte veta vilket märke det är på axeln. Hurth märket syns(kanske) om man tittar in bakifrån med ficklampa.

Extremt starka stänkskärmar! Där har vi ett försäljningsargument i första klass minsann :laes_detta: :mrgreen:

:lmao:

/edit: @subodh: Var det nåt speciellt ni höll på med när ni knäckte bakaxeln eller hur bar ni er åt? Ändå hur reparerade ni den? Eller bytte ni axel?

Många frågor, berätta gärna mer :wave: Vi är flera som är intresserade :thumme:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

per.jonsson

#30 » 17:36:22, 25-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Det där sista med dammsugaren var intressant, inte för att jag tror att det hjälper men... :mrgreen: Oberoende hur mycket vakum man skapar lämnar ju fettpartiklar i sprickan/tankbotten. Svetsar man med pinne borde det kanske funka ändå men tyvärr har jag aldrig kommit underfund med den här underuppsvetsningen. Och jag tror jag ska försöka ta mig igenom livet utan att lära mig det också :laes_detta: Man blir ju bara gråhårig av att hålla på med sånt. Jag kan nog få saker att sitta ihop sisådär med underupp men nu är det ju faktiskt en raminfästning till en grävare vi snackar om!

Jag hörde att det skulle finnas speciella elektroder som skulle passa till detta ändamål. Nu minns jag inte om de var med tanke på oljan eller underupp :klia:

Risken är att oberoende hur mycket man svetsar o förstärker så får man med tiden nya sprickor i alla fall. :mad: Som det är just nu så är läckaget mycket blygsamt, dammet brukar oftast hinna binda oljan.

Jag gör det jag är bäst på: Jag skjuter det på framtiden... :mrgreen:


Jag säger som NIX läs: http://www.esab.se/se/se/support/upload ... erhall.pdf
Bågmejslingselektråd OK21.03 perfekt att bränna ur olja ur sprickor
Min lycka är jord
per.jonsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:41:05, 26-01-2007
Ort: Linköping/Linghem
Sverige


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: osla och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se