Hur ska jag fixa detta då? Att göra helt ny cylinderlänk(vet inte om det är rätta namnet men vi kör på det) var inget jag såg fram emot. I så fall hade jag behövt skära ur hål och svetsa i hylsor till tapphålen och det brukar emellanåt kunna ge sprickbildningar vid påkänning. Bockningen var inte så rolig heller...
Jag skulle också ha kunnat tillverka ny kort bit med de båda yttersta hålen i och skarva ihop(rakt av) med de ursprungliga armarna som sträcker sig kring stickan. Tyvärr hade det nog kunnat bli lite svårt att få en rak skarv ihopsvetsad så att den skulle hålla.
Men så kom jag på den perfekta lösningen
Jag skarvar med "snedskarv"! Detta ger en lång sträcka att svetsa på och borde inte bli speciellt svårt att få att hålla ihop.
Det blev lite knepigt att mäta fram hur den söndriga länken sett ut ursprungligen, så måtten på bilden ska inte tas för absolut fakta. Hur som helst så är det dessa mått jag byggt efter. Hoppas det hålls åtm lite
jord i skopan.
Ursprungliga godset var 40mm, nu bygger vi i 50mm.
Härligt med gnistregn! Speciellt på bild
Nån större pelarborr eller
fräs har jag inte så det blev att improvisera lite återigen...
En sista justering...
Och så bär det iväg...
Färdigt svarvat till dimension.
En första grovcentrering med hjälp av dubben före mätklockan. Nu blir det lite spännande...
Hålet klart, återstår att bredda lite för hundbenet.
Klart. Inte att stå ivägen när den där biten snurrar, blev att köra där lite på 200rpm. Jag fick rigga chuckskyddets gränsbrytare eftersom det inte gick att stänga.
Jag har ca 20mm extra gods jämfört med originaldelen på undersidan av cylinderns
fäste(mitten av bilden). Dessutom är det, som jag nämnde, 10mm tjockare plåt så visst fasen måste det hålla nu…
Lysande sickan! Blir riktigt bra det här...
... och ännu bättre med diken.