Hrrrm... Pilotstyrda backventiler finner du INTE på några kranarmar. Orsaken är att pilotstyrda backventiler har en markant on-off karaktäristik. Skulle en sådan monteras på en
kran som kommer den antaglien hoppa sönder när du försöker sänka bommen.
På kranarmar (och personlyftar mm) så används lasthållarventiler (övercenterventil, counterbalance
valve, load
control valve etc. kärt barn har många namn). Dessa är besläktade med pilotstyrda backventiler men mer avancerade. Dom öppnar proportionalt och tillåter en mjuk och kontrollerad
sänkrörelse i ett väl utprovat system. Dock kan kranarmar och lasthållarventiler ändå vara problematiskt, det är inte ovanligt med maskiner som har problem med att lasthållarventilen börjar jaga och bommen börjar gunga/oscillera vid sänkning.
I tillägg till att förhindra att lasten sjunker så fyller dessa ventiler också funktionen att skydda mot slangbrott, en väldigt viktig funktion på en kran (eller personlyft).
I liten skala så kan pilotstyrda backventiler ibland användas för att sänka en last men då i kombination med stryp/back ventiler, aldrig ensamma.