Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Två spakssystem Mf 50b med hymas41 aggregat

4 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

Patrik1983 (trådstartaren)

#1 » 15:43:43, 02-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan inte köra bommen och stickan samtidigt! Då stannar den ena funktionen. Kan röra skopa och sticka samtidigt. Bom och sväng samtidigt. Men som sagt verkar som spakarna slår ut varandra. Det blir ett skit å försöka gräva något fint med den. Något förslag vad som kan vara fel?
Patrik1983
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:59, 23-09-2019
Ort: Viksjöfors
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf 50bx
Volvo BM 4200B



akkamaan

#2 » 16:18:01, 02-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite tunt med bakgrundsinformation.
Har du några dokument rörande grävaggregat och spaksystem?
Tvåspaksystem kan vara rent mekaniska, det kan vara hydrauliska pilotservoreglage, och det kan vara elektrisk reglage med hydraulisk pilotservo.
Sedan, har det här felet funnits sedan du skaffade maskinen/grävaggregatet?
Är det hydrauliska riktningsventilsystemet original till ditt Hymas41 aggregatet?
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Patrik1983 (trådstartaren)

#3 » 15:54:52, 04-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går tunna hydraulslangar till spakarna iaf. Grävreglage hamworthy v 1107,6d
Sexsliders paralellkopplat grävreglage
Om det nu stämmer på maskinen
Det är en gammal demo maskin så jag tycker den borde fungera bättre än vad den gör
Kan inte fråga gamla ägaren heller då han gick bort innan jag köpte maskinen
Patrik1983
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:59, 23-09-2019
Ort: Viksjöfors
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf 50bx
Volvo BM 4200B

akkamaan

#4 » 18:08:32, 04-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svenska Hymas AB finns inte längre. Lades ner i slutet av 1970-talet och började ingå i Lundbergs i Skellefteå. Svenska Hymas hade säte i Hudiksvall och Huddig som bildades i börjam av 1980-talet tog över nischen "grävlastare".
Jag föreslår att du kontaktar Huddig eller om det finns nåt kvar av Lundbergs i Skellefteå och hör med dem om de har nån dokumentation om ditt, troligen ombyggda, grävaggregat. Även rotatortilt tillverkaren OilQick har historik med Hymas.

Möjligt att din maskin blev ombyggd i samband med att Huddig startade upp. Demomaskin säger du, och det kan ju vara relaterat till just detta.


Sexsliders paralellkopplat grävreglage

Om hela ventilpaketet är parallell-(och serie) kopplat som du säger, dvs ett standard paket för körning av t ex kran så måste det vara byggt så att alla funktioner kan köras tillsammans med varandra.

För övrigt så skulle jag vilja att du sätter en tryckmätare direkt efter pumpen och studera pumptrycket när du kör bom och sticka samtidigt. Jag misstänker att din riktningsventil inte bygger upp tillräckligt pumptryck vilket kan bero på två olika saker.
1. För lågt pumpflöde/pumpvarvtal
2. Att inte ritningsventilsliden går hela vägen till yttre ändläge.

Eftersom du verkar ha hydraulisk pilotservostyrning av sliderna så bör du också mäta upp pilotservotrycket. Om det av nån anledning är för lågt så blir #2 ovan en trolig orsak
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: larhed och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se