Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Renovera hydraulcylindrar - hur gör man?

17 inlägg • Sida 1 av 2
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

folkeorg (trådstartaren)

#1 » 18:49:22, 12-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hello!

Ena cylindern som vrider grävaggregatet till höger är svag. Enligt tidigare ägaren så är det läckage innuti cylindern så det läcker inte utanför systemet utan mellan.

Är det svårt att fixa detta? Räcker det ett byta packningar eller måste man bearbeta ngt samtidigt?

Kan man göra det själv eller kräver det specialverktyg? Finns det någon bra beskrivning?

Ungerfärlig uppfattning om vad kostnaden kan komma att bli?


/Per
folkeorg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:22, 08-07-2007
Ort: Östersund
Sverige



Robban_C

#2 » 03:04:33, 13-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte gjort det på en sån där men principen är så här:
1. Riv loss från maskinen, det är oftast lättare att arbeta med en losstagen cyl.
2. Töm båda kamrarna på olja.
3. Lossa gaveln på ett eller annat sätt. Den kan ex vis sitta med invändig låsring innanför kanten på cylinderröret.
4. Dra ut gavel med kolvstång och kolv. Lossa kolven så att du kan byta packningen till kolvstångstätning. Kolven kan vara gängad på kolvstången eller så sitter det en skruv/mutter som håller fast kolven på kolvstången.
5. Byt tätningen på kolven.
6. Återmontera.

Ungefär så går arbetet till och det rör sig oftast inte om några stora pengar heller. Kanske några hundra spänn eller en femhundring i material eller nåt sånt.
Glöm inte efterfylla oljenivån när allt är klart.
Eventuellt kan det vara lämpligt att låsa fast muttern som håller kolvstången med lite Loctite.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

folkeorg (trådstartaren)

#3 » 08:13:45, 13-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK men vart får man tag på reservdelar och vilken information behöver de som säljer prylarna?
Vet inte något modellnummer eller vilken årgång det är på Hymas-aggregatet. Går det att hitta på ngt ställe? Eller mäter man bara kolvens mått?

/Per
folkeorg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:22, 08-07-2007
Ort: Östersund
Sverige

Robban_C

#4 » 09:00:59, 13-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nån annan får svara på Hymasfrågan men jag kan i alla fall nämna att man ibland kan hitta packboxar i rätt storlekar där man köper maskinförnödenheter eller hydrauldelar, typ Momentum, Swedol, Lantmännen med mer. Mät och fråga dom om du inte hittar Hymasdelar.

Och din maskin är så gammal att det mycket väl kan vara o-ringar och stödringar som tätar, då är det nog ännu lättare att hitta bitar.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

folkeorg (trådstartaren)

#5 » 09:05:22, 13-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK - så det är inget special utan vanliga standardtätningar?

Finns det ngn sprängskiss över Hymas-cylindrar eller kanske en vekstadshandbok/manual över hur man gör?

Måste man återfylla med olja i cylindern innan man kopplar in den igen? Borde den inte luftas automatiskt när man väl börjar köra? Eller kan det bildas luftfickor i cylindern som inte går bort vid drift?

/P.
folkeorg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:22, 08-07-2007
Ort: Östersund
Sverige

Robban_C

#6 » 09:12:54, 13-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

folkeorg skrev:OK - så det är inget special utan vanliga standardtätningar? ...
Nja, alltså jag vet inte om det är special men ofta kan man använda standardtätningar. Och det kan ju som sagt vara o-ringar också.

Nä, du behöver inte återfylla. Kör fram och åter ett par gånger så blåser luften ur till tank.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Per Bråtun

#7 » 11:53:16, 13-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du bør også huske å ikke holde trykk på sylinderen i endeposisjon før du er sikker på at all luft er ute. Luften kan komprimeres og du kan få nok varme til å antenne evt. oljedamp. Har sett resultatet av en slik eksplosjon i en stödbencylinder på en Hiab-kran.......
Användarvisningsbild
Per Bråtun
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:30:21, 21-10-2007
Ort: Rosendal

Ball10

#8 » 22:28:04, 17-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyfter en gammal tråd, för jag har problem med att få på de nya packningarna på hydraulkolven.
Fick klippa av de gamla, nu ska de nya på och packningarna är så taita att det går inte få på.
Provade att lägga packningarna i kokande vatten för att mjuka upp dem, resulterata bar i en skavd tumme och ingen packning på.
Finns det något annat trick för att packningarna skall glida över kolven och i spåret de skall ligga i?
Ball10
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:37:43, 15-12-2013
Ort: Kronoberg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 405-4
Yamaha Grizzly 600

nisse

#9 » 22:53:27, 17-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter kolven kvar på kolvstången? Ibland kan man dela på kolven när man har skruvat bort muttern som håller den på plats.
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

dimorep

#10 » 22:58:34, 17-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bild på det hade inte skadat, svårt att veta hur konstruktionen är annars.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Bengt Erik Eriksson

#11 » 23:46:35, 17-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du fått rätt tätning? Man måste mäta på sätena och inte på gamla tätningen.

Att pressa på tätningen på en flack kona kan töja den så man lättare kan få den över kanten... Sen tar det någon dag innan de hittar tillbaka i rätt form.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Fredrik_

#12 » 00:42:27, 18-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Smörja av något slag måste nästan alltid till också!!
Bilder hjälper som sagt...
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Ball10

#13 » 18:43:56, 18-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för hjälpen, har tyvärr lite svårt att ladda upp bilder. Men skall försöka förklara så bra som möjligt.
Själva kolven är bortskruvad från kolvstången, kolven är inte delbar. Köpte en repsats av leverantören och den var märkt rätt. Så troligtvis har jag fått rätt packning, jämförde med de gamla jag fick klippa bort och de ser lika ut.
Tänk på den som en kolv i en motor med kolvringar, där kolvringarna är mina packningar (2st) men de är ej delbara som kolvringar är.
Och skall i två ursvarvadespår på kolven, packningarna är lite mindre diameter än själva kolven och ger inte med sig alls, de mjuknade lite av att ligga i kokande vatten men töjde sig inte.
Skall försöka att ta en kona av något slag och försöka glida upp dem på kolvyten och sen ned i spåret, som B-E Eriksson föreslog.
Ball10
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:37:43, 15-12-2013
Ort: Kronoberg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 405-4
Yamaha Grizzly 600

Bengt Erik Eriksson

#14 » 19:14:12, 18-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

är inte superstark men inte direkt klen heller.. men brukar få ta i rätt bra när jag ska träpå sådana tätningar.
Är det v-manchetter?


brukar passa in så mycket som möjligt av tätningen i spåret och sedan pressa över den sista biten över kanten med tummarna. kan gå lättare med kolven kvar på stången och uppfäst i ett skruvstycke så man kan lägga kraft bakom.

tätninarna tål oväntat mycket våld sålänge man inte tar något vasst.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Fredrik_

#15 » 00:45:20, 19-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

En rund mejselklinga med rundslipad ända, gradfri.
Blir ganska bra att vrida på de värsta packningarna. Väl insmetat med fett.
Spänn fast örat i skruvstycket när kolv och toppmutter är återmonterade med sina invändiga packningar så du kan använda båda armarna!
Det hela blir ju lite som att kränga på ett däckfälg!

2 personer gillar det här inlägget.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se