Har en 906A 1991. Den har ZF converterlåda med 4 växlar plus överväxel och krypväxel via en knapp på växelspaken
Sedan en tid har den problem med drivningen. Ibland funkar det, ibland inte.
Kan funka ena dagen när man startar. När den gått på tomgång en stund funkar kanske inte drivningen, oavsett växel
Ena dagen kan den funka när man startar, nästa dag funkar den inte, eller tvärtom. Utan att man rört något överhuvudtaget.
Stannar man och bryter huvudströmmen, kanske drivningen funkar igen
I regel när den kommit igång, kan den funka hela dagen. Någon gång när man t.ex. växlar från 3:an till 4:an hackar den till innan 4:an går i.
Kan också tappa drivningen för en kort stund. Detta händer oftast efter kallstart.
Har kollat ledningar från elektronikboxen och omkopplaren som frikopplar drivningen vid bromsning, den verkar funka när drivningen funkar
Det finns en varvtalsavkännare på lådan. Fick tips om att den kunde vara problemet. Men konstigt nog funkar drivningen (när den funkar) oavsett om den är inkopplad eller inte.
In till elektronikboxen är det 12v på två stift när tändningen är på när man mäter på kontaktet som går till elektronikboxen. När motorn går är det 12v på tre stift.
Har då mätt genom att sticka en nål i kablarna.
Mellan elektronikboxen till ventilpaketet är spänningen i de olika kablarna t.ex 0,64V eller typ 2,5V, förutom de tre som har 12v.
Borde det inte vara 0 eller 12V? Spänningsfall i boxen?
Har öppnat boxen, den ser jättefin ut inuti, och ingen korrosion på stiften.
Har haft kontakt med Hydrema Växjö. De tror att felet är i boxen, även om det är ett sällsynt fel.
Har ni några ideer?