Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] El/Elektronik

HJÄLP Logos giraff 170

8 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorgrävare/grävlastare

gårdsmek (trådstartaren)

#1 » 08:48:37, 15-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Någon som har ett el schema till en logos giraff 170?
eller känner någon som kan de utantill som man kan ringa?

Liften är helt sten död.
kollat så där är 24v i alla säkringar som är till liften men styrkontrollen är död.
skulle behöva veta om där sitter någon data box till detta eller hur strömmarna går så jag kan mäta mig fram.
ska fortsätta idag och se om där är några hemliga säkringar någonstans......man vet aldrig ibland har de som monterade det satt någon säkring i en låda eller nått....

hoppas på hjälp här.
sitter på en hydrema.
gårdsmek
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:22:34, 16-06-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 1210.....Deutz6006A......Fiat-allis FR12B....Mf35...schaeff HR13... IH444



Bygert

#2 » 10:08:54, 15-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dokumentation till Logos är det fler som frågat efter, utan framgång.

Har liften fungerat, har du använt den? Troligen finns det diverse förutsättningar för att det ska fungera. För att få igång min på Huddig t ex; Uttaget ska vara aktiverat med strömbrytare och ventilen ska fungera både elektiskt och hydrauliskt. Flödet till uttaget ska vara ställt lagom högt. Säkringen till kretsen ska inte ha bränts av nåt helt annat. Nödstoppet i korgen får inte vara intryckt. Antingen korgens kabel eller en blindpropp måste vara anslutet. Och så vidare. Det räcker med nån liten förutsättning som man missat så är det stendött.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

gårdsmek (trådstartaren)

#3 » 08:14:15, 16-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte fungerat sen inköp.
Försöker få igång den...fel jag hittat än så länge var att 24v invertern var kass så systemet fick ingen spänning.
Bytat den och nu så har jag 24v på alla säkringar som är till kranen men när jag mäter i hyttmodulens stora runda kontakt är där inga stift med spänning...så funderar om där ligger en databox någonstans som den är kopplad till där det kanske finns en säkring eller nått.
alternativt att den snackar med digitala signaler ......men det ser gammalt ut så käns som att den borde ha 24v och att den sen styr korgens panel eftersom den i hytten är brytande.
gårdsmek
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:22:34, 16-06-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 1210.....Deutz6006A......Fiat-allis FR12B....Mf35...schaeff HR13... IH444

Turbodiesel

#4 » 10:27:52, 16-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Logos 160 är digital & har i alla fall minst en databox (Parker Iqan) sittande ute i stora ellådan på kranen, du har väl paddlar på hytt & korgpanel? Paddlarna kan inte ensamma styra några elventiler.

Iqan-boxen finns det elscheman till, och den har några lysdioder som felsökningshjälp. Leta rätt på var den sitter, och kolla att den inte ligger i vatten och har brunnit upp. Det hände på en av kranarna som jag servade en gång i tiden, och kunden fick vackert köpa en komplett begagnad kran och vi plockade över boxen.

Det är inte speciellt många kablar mellan basmaskinen & kranen, en av de går till en elmagnet som förser kranen med olja, och samtidigt är en del av nödstoppen.

Jag har tyvärr inte kvar några dokument till Logos. Hydrema höll väl på längst med de kranarna, så eventuellt finns det kvar någon herre där, som kan hjälpa dig.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

gårdsmek (trådstartaren)

#5 » 07:02:38, 20-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej .
Tack för svar.
japp det är typ paddlar som styr funktionerna.
Sitter en stor plåtlåda på sidan på kranen där det går in kablar..får väl kolla om det är en box där.
kanske finns säkringar där med??
det jag hittat är att en ändlägesgivare är sönder på svängen men det borde ju inte döda hela kranen utan bara svängen...
gårdsmek
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:22:34, 16-06-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 1210.....Deutz6006A......Fiat-allis FR12B....Mf35...schaeff HR13... IH444

gårdsmek (trådstartaren)

#6 » 06:21:52, 28-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så tänkte dela med mig lite av info jag funnit ut.
Systemet är ett 24v system ..så där är en dc-dc 12-24v inverter på höger sida i hytten som matar en rad säkringar där.
systemet styrs av en styrenhet (IQAN) som sitter monterad på sidan av bommen i en plåtlåda.
Fått liv i systemet genom att sätta 24v från säkringarna via en lös kabel direkt i 24v in på IQAN ..
felsökning fortsätter var i maskinen det är avbrott.
Mvh Peter

1 person gillar det här inlägget.
gårdsmek
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:22:34, 16-06-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 1210.....Deutz6006A......Fiat-allis FR12B....Mf35...schaeff HR13... IH444

gårdsmek (trådstartaren)

#7 » 10:16:32, 01-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Efter en del undersökningar på nätet verkar det som att det är en iqan-xp box....som sitter på bommen.....då kan där sitta en box till någonstans för xp boxen är ju tänkt som en extension box....men man vet alldrig...kanske är där nått i dosan i hytten......forts följer.
gårdsmek
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:22:34, 16-06-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 1210.....Deutz6006A......Fiat-allis FR12B....Mf35...schaeff HR13... IH444

gårdsmek (trådstartaren)

#8 » 19:44:43, 11-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

så nu är liften fungerande.
Felen var: dc-dc 12-24 sönder, ändmotstånd canbus lös anslutning, nödstoppskretsen kabelbrott, ändläges givare sväng sönder....efter det small allt igång.
Eftersom det är helt omöjligt att hitta uppgifter på liften känner jag mig nöjd med att manuella felsökningen och logiskt tänkande gav önskat resultat :grin:

7 personer gillar det här inlägget.
gårdsmek
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:22:34, 16-06-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 1210.....Deutz6006A......Fiat-allis FR12B....Mf35...schaeff HR13... IH444


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se