Hej grabbar.
Jag är relativt ny här på forumet och börjar väldigt kort med att presentera vem jag är.
För mig är det kul att ha en snabb bild av vem som står bakom en tråd, och jag antar att fler känner så.
Är en ölänning i botten, men bor nu på fastlandet, några få mil från brofästet.
Min sambo och jag hyr ett stort hus med tillhörande uthus/verkstad. Tomt på ca 6000m2.
Hela livet har jag sysslat med elektronik i alla dess former som hobby, och på senare år har verkstaden tagit över en del av det intresset.
Jobbar gärna med trä och metall på fritiden. Det är vansinnigt kul att konstruera från skrot!
Jag har en 4x4 fyrhjuling sedan ett par år tillbaka. Den har varit till stor hjälp i trädgården vid diverse arbeten, framför allt till snöröjning och att sladda grusvägen på tomten.
Enda nackdelen med en fyrhjuling är att den bara drar eller puttar, den lyfter inget.
Det måste ju lösas på något sätt!
Jag har varken behov av, eller råd att skaffa mig en rejälare maskin med lastare. Däremot så vore det händigt med en trädgårdsanpassad minilastare till låg kostnad och som får plats inne i vedbon när den inte används. Vad göra? Bygga!
Av en slump hittade jag ett lastarbygge på youtube, som dom flesta med intresse för små lastare säkert sett.
Volvo L03E, ett väldigt trevligt litet hemmabygge. Det var det bygget som inspirerade mig att börja samla delar till ett liknande projekt.
Att han valt att bygga den helt på el föll mig i smaken.
Min målsättning med projektet är att utan ansträngning kunna lyfta och flytta motsvarande en rågad skottkärra jord åt gången, lyfta snö istället för att bara knuffa det, och även "miniplanera" med hjälp av tryckande lastare. Kan jag även flytta en pall med vinterhjulen till våra två bilar så är det behändigare än att göra det för hand
Med andra ord, lättare trädgårdsarbeten och liknande är målet.
Jag har funderat på olika motoralternativ och kommit fram till att jag vill testa eldrift. Nackdelen är batteripriset, fördelen är ljudnivån och enkelheten.
Lyckades komma över två stora permobiler med 300W PM motorer och vinkelväxlar med nedväxling 25.8:1. Vips har jag alltså motorer att bygga en fyrhjulsdriven maskin om jag vill.
Fortsatte leta efter en lämplig hydraulpump till lastaren och hittade två kompletta kit på blocket i samma annons.
Dessutom innehöll paketet även hjuldrivmotorer!
Båda systemen kommer från Atlets ledstaplare från 80-90-talet.
Det ena systemet innehåller 24V hydraulpump med 1.5l tank, hjuldrivmotor på 24V 1kW/1300rpm samt Sevcon tyristorstyrning.
Det andra systemet innehåller en likadan hydraulpump, hjuldrivmotor på 24V 2kW/1800rpm och Sevcon tyristorstyrning.
Börjar fundera på om inte 2kW staplarmotorn är ett bättre alternativ som drivning. Jag förlorar fyrhjulsdriften, men tror att jag får ett robustare system och med mer effekt. Dessutom är inte permobilens styrning riktigt optimal för detta bygget och jag hade nog åkt på att köpa nya styrboxar.
I veckan snubblade jag över en 15:1 vinkelväxel med genomgående utgående axel, som jag köpte med mig hem. Det sitter en remskiva på ingående axel. Rotade lite i gömmorna och hittade en remskiva som jag kunde montera på 2kW motorns bakre axel där bromsen normalt sitter. Främre axeln är konisk så den är svår att få på något på.
Rotade fram en passande drivrem och riggade upp skrotet lite provisoriskt på bänken.
Idag sparkade jag igång systemet och provkörde det för att se så allt fungerade, och det gjorde det.
Mätte strömmen från batteriet när jag gav full gas utan belastning ut från vinkelväxeln, 50A. Det oroar mig en smula, men kanske går strömmen inte upp så mycket mer vid normal belastning. Planen är att slänga ihop ett rullande chassi av träreglar och montera allt på. Då kan jag få en bättre bild av hur systemet beter sig vid belastning. Typ provåka, dra fyrhjulingen eller liknande.
Överslagsberäknar hastigheten med nuvarande uppsättning remskivor och växel till ca 12km/h med hjul från snöslunga, 40cm diameter. Det är möjligt att det är på tok för snabbt och svagt, och kan behöva en nedväxling. Ett experiment får visa det.
Bilder och fortsättning kommer, om intresse finns!
Jag kommer säkerligen behöva era råd under byggets gång, och alla tips och idéer tas tacksamt emot!