Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Projekt - Hemmabyggd elhydraulisk minilastare

200 inlägg • Sida 1 av 14
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

markusb (trådstartaren)

#1 » 19:04:36, 20-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej grabbar.
Jag är relativt ny här på forumet och börjar väldigt kort med att presentera vem jag är.
För mig är det kul att ha en snabb bild av vem som står bakom en tråd, och jag antar att fler känner så.

Är en ölänning i botten, men bor nu på fastlandet, några få mil från brofästet.
Min sambo och jag hyr ett stort hus med tillhörande uthus/verkstad. Tomt på ca 6000m2.
Hela livet har jag sysslat med elektronik i alla dess former som hobby, och på senare år har verkstaden tagit över en del av det intresset.
Jobbar gärna med trä och metall på fritiden. Det är vansinnigt kul att konstruera från skrot!

Jag har en 4x4 fyrhjuling sedan ett par år tillbaka. Den har varit till stor hjälp i trädgården vid diverse arbeten, framför allt till snöröjning och att sladda grusvägen på tomten.
Enda nackdelen med en fyrhjuling är att den bara drar eller puttar, den lyfter inget.
Det måste ju lösas på något sätt!

Jag har varken behov av, eller råd att skaffa mig en rejälare maskin med lastare. Däremot så vore det händigt med en trädgårdsanpassad minilastare till låg kostnad och som får plats inne i vedbon när den inte används. Vad göra? Bygga!

Av en slump hittade jag ett lastarbygge på youtube, som dom flesta med intresse för små lastare säkert sett.
Volvo L03E, ett väldigt trevligt litet hemmabygge. Det var det bygget som inspirerade mig att börja samla delar till ett liknande projekt.
Att han valt att bygga den helt på el föll mig i smaken.

Min målsättning med projektet är att utan ansträngning kunna lyfta och flytta motsvarande en rågad skottkärra jord åt gången, lyfta snö istället för att bara knuffa det, och även "miniplanera" med hjälp av tryckande lastare. Kan jag även flytta en pall med vinterhjulen till våra två bilar så är det behändigare än att göra det för hand :)
Med andra ord, lättare trädgårdsarbeten och liknande är målet.

Jag har funderat på olika motoralternativ och kommit fram till att jag vill testa eldrift. Nackdelen är batteripriset, fördelen är ljudnivån och enkelheten.

Lyckades komma över två stora permobiler med 300W PM motorer och vinkelväxlar med nedväxling 25.8:1. Vips har jag alltså motorer att bygga en fyrhjulsdriven maskin om jag vill.
Fortsatte leta efter en lämplig hydraulpump till lastaren och hittade två kompletta kit på blocket i samma annons.
Dessutom innehöll paketet även hjuldrivmotorer!
Båda systemen kommer från Atlets ledstaplare från 80-90-talet.
Det ena systemet innehåller 24V hydraulpump med 1.5l tank, hjuldrivmotor på 24V 1kW/1300rpm samt Sevcon tyristorstyrning.
Det andra systemet innehåller en likadan hydraulpump, hjuldrivmotor på 24V 2kW/1800rpm och Sevcon tyristorstyrning.

Börjar fundera på om inte 2kW staplarmotorn är ett bättre alternativ som drivning. Jag förlorar fyrhjulsdriften, men tror att jag får ett robustare system och med mer effekt. Dessutom är inte permobilens styrning riktigt optimal för detta bygget och jag hade nog åkt på att köpa nya styrboxar.

I veckan snubblade jag över en 15:1 vinkelväxel med genomgående utgående axel, som jag köpte med mig hem. Det sitter en remskiva på ingående axel. Rotade lite i gömmorna och hittade en remskiva som jag kunde montera på 2kW motorns bakre axel där bromsen normalt sitter. Främre axeln är konisk så den är svår att få på något på.
Rotade fram en passande drivrem och riggade upp skrotet lite provisoriskt på bänken.
Idag sparkade jag igång systemet och provkörde det för att se så allt fungerade, och det gjorde det.
Mätte strömmen från batteriet när jag gav full gas utan belastning ut från vinkelväxeln, 50A. Det oroar mig en smula, men kanske går strömmen inte upp så mycket mer vid normal belastning. Planen är att slänga ihop ett rullande chassi av träreglar och montera allt på. Då kan jag få en bättre bild av hur systemet beter sig vid belastning. Typ provåka, dra fyrhjulingen eller liknande.
Överslagsberäknar hastigheten med nuvarande uppsättning remskivor och växel till ca 12km/h med hjul från snöslunga, 40cm diameter. Det är möjligt att det är på tok för snabbt och svagt, och kan behöva en nedväxling. Ett experiment får visa det.

Bilder och fortsättning kommer, om intresse finns!
Jag kommer säkerligen behöva era råd under byggets gång, och alla tips och idéer tas tacksamt emot!

13 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
markusb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:47, 16-08-2011
Ort: Småland
Maskintyp: Ej angivet



sveno

#2 » 22:00:41, 20-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intresse finns definitivt. Det här ska bli kul att följa!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
sveno
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:28:01, 23-04-2011
Ort: Bollnäs
Maskintyp: Traktor
Maskin: Lamborghini R2.66

håkan 13

#3 » 22:11:16, 20-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja intresse finns absolut! ! Har haft funderingar på nåt liknande... har också runt 6000 m2 tomt så... ;-)
Håkan.

1 person gillar det här inlägget.
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

markusb (trådstartaren)

#4 » 23:25:01, 20-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att det finns intresse! Bara det i sig motiverar och sporrar till fortsättning.
Eftersom bilder säger mer än tusen ord så är det dax att bjuda på det.

Jag åker runt i en halvkombi utan krok, vilket jag insett måste åtgärdas rätt snart. Har turen att ha en snäll kompis som gärna lånar ut sin lastbil med kran när det vankas skrothämtning. Inte mer än rätt iofs då jag ändå satte ihop elsystemet till kranen på den :)

Hörde mig för bland polarna och en av dom visste om en skrothög som borde intressera mig.
Åkte och tittade, det slutade med att allt lassades på bilen och transporterades hem.
Myyyycket godis för alla tänkbara projekt.
Ett tiotal elektriska linjärdon går att återvinna, hjul, motorer, växlar, kablar och kontakter, järnmaterial, skruv, muttrar, axlar och massor av andra grejjer. Kan tillägga att det var kostnadsfritt. Jäkligt nice fyndat!

Bild
Originalets URL: http://s19.postimg.org/5upserqir/image.jpg

Linjärdonet kommer med största sannolikhet användas som tiltkolv på fyrhjulingens plogblad. En kraftigare kolv som jag lossade lite senare kanske kommer användas för ploglyft, så slipper jag använda vinschen till det.
Två av dom fyra 300W PMDC motorerna har precis provkörts när bilden knäpptes.

Bild
Originalets URL: http://s19.postimg.org/l9y09dipv/image.jpg

Bild
Originalets URL: http://s19.postimg.org/4pvq9e41v/image.jpg

Sen fyndade jag som sagt ledstaplarsystemen på blocket. Det blev en biltur till Jönköping förra helgen för att fylla skuffen med godbitar.

Bild
Originalets URL: http://s19.postimg.org/h9m9je2v7/image.jpg

En av dessa skall användas till hydraulsystemet. Har inte räknat på vad för kolvar jag behöver och inte heller på hur mycket reservoar som behövs. Det blir inga större problem att antingen bygga ny tank eller förlänga den befintliga för ev större oljevolym.

Bild
Originalets URL: http://s19.postimg.org/68r4edamb/image.jpg

Bild
Originalets URL: http://s19.postimg.org/z8liuct8j/image.jpg

Vi har en höglyftande staplare på jobbet, med en 12V pump på. Jag strömmätte den vid ett 150kg lyft och den drog runt 90A.
Mina 24V pumpar är avsäkrade 250A på kopplingsplattan på styrningen, men jag tror inte jag hamnar i närheten av det ens vid full belastning av hydrauliken när den sitter på maskinen. Jag ska lyfta max 200kg gissar jag.

Här har vi det ena Sevconsystemet. Det är ett tyristorstyrt fartreglage av äldre modell. Kontaktorer väljer riktning fram/back och pump till/från. Kretskortet demonterade jag och avsynade. Tur var väl det för med åren det har legat så har det kommit lite fukt på det så det var en del avlagringar som jag fick tvätta bort med sprit.
Innan styrningenmonteras så skall kortet lackas med plastspray för att säkra det mot fukt.
Det finns inget schema på kortet att tillgå så i förebyggande syfte har jag tagit bilder i alla möjliga vinklar för att i efterhand kunna se samtliga komponentvärden om olyckan någon gång skulle vara framme.

Bild
Originalets URL: http://s19.postimg.org/rfzgg4cn7/image.jpg

Bild
Originalets URL: http://s19.postimg.org/v9swp9tz7/image.jpg

Sist men inte minst har vi fyndet från i förrgår. En 15:1 vinkelväxel som enligt skylten ska vara god för strax över en häst, men det lär vara marginal på det så jag kommer troligtvis att testa denna.

Bild
Originalets URL: http://s19.postimg.org/fpliyqjur/image.jpg

Bild
Originalets URL: http://s19.postimg.org/3v96ncw77/image.jpg

Detta är inget fynd direkt, iaf inte om jag vill fortsätta mitt liv. Var ute hos svärfar en sväng idag och hälsade på. Kikade på snöslungan han har och blev intresserad av hjulen för mitt bygge. 4.80-8" med grovmönstrade carlisle däck. Kikade lite på ebay och det går att fynda.
Tror storleken kan vara rätt lagom för mitt bygge, kanske att jag ska ha bredare däck men dom behöver nog inte vara större i diametern.

Bild
Originalets URL: http://s19.postimg.org/d5pw4mwar/image.jpg

Jag spelade in två korta filmer idag som jag strax postar upp.
Användarvisningsbild
markusb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:47, 16-08-2011
Ort: Småland
Maskintyp: Ej angivet

markusb (trådstartaren)

#5 » 23:39:10, 20-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dagens test med 2kW motorn provisoriskt kopplad till vinkelväxeln på bänken.
Om jag pillar lite med filmen i mitt redigeringsprogram så ser det ut som att axeln gör 2.75v/s. Med 40cm diameter på hjulen blir det 2.75x0.4xpi=3.45m/s avverkad sträcka.
På 10 sekunder har jag kommit 35 meter. Det låter ändå rätt "lagom" kan jag känna, fast jag hade nog ändå kunnat halvera det avståndet utan problem. Jag har inte så brått hemma i trädgården ;) Bättre med högre utväxling och lägre strömförbrukning.
Imorgon ska jag provköra motorn igen men denna gången i tomme, dvs utan rem och växel. Blev nyfiken på vad den drar för ström och vad jag kan ana för förluster i överföringen med remmen och lådan.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=EkYWjajElag[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=reARIc30oKw[/youtube]
Användarvisningsbild
markusb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:47, 16-08-2011
Ort: Småland
Maskintyp: Ej angivet

pelle3

#6 » 00:30:38, 21-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att autorep har riktigt bra däck för ditt bygge,, hör med honom oxå, helrätt ide med eldrift, har sett maskin du skrev om på tuben, va smidigt, blir sköj o följa med på bygget
pelle3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:15, 30-06-2014
Ort: motala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 1641

Tjocksmocksjocke

#7 » 00:33:12, 21-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp, det här kommer att följas med intresse.
Hur kan vägen vara så här dålig? Den var ju utmärkt på kartan...
Användarvisningsbild
Tjocksmocksjocke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:07:47, 11-07-2012
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor

markusb (trådstartaren)

#8 » 09:37:44, 21-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack grabbar.
Ska kolla med autorep vad han har att erbjuda. Dock tror jag att det blir import av hjul eftersom priserna är bättre utanför riksgränsen och utgifterna ska hållas så låga som möjligt.

Klurar fortfarande på hur man bäst löser maskinens rörlighet. Midjestyrd är jag helt inställd på iaf. Men ska framaxel, bakaxel eller midja vara ledad? För och nackdelar?
Som jag ser det,
Ledad framaxel= skopan kommer inte följa underlagets lutning förrän bakhjulen hunnit ifatt. Fördelen? Det känns som helt fel väg att gå.
Ledad bakaxel= skopan följer framhjulens vinkel. Krångligare med drivlinan, mycket krångligare.
Ledad midja= skopan följer framhjulens vinkel, enkel installation av drivlina bak. Midjan kräver mer arbete för att vara stark och rörlig.

Jag lyssnar gärna på era funderingar kring detta!

En fundering till, ska man själv "åka med" i fronten eller baken av midjan sett? Alltså, ska stolen vara monterad på främre eller bakre rörliga delen av maskinen?
Användarvisningsbild
markusb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:47, 16-08-2011
Ort: Småland
Maskintyp: Ej angivet

håkan 13

#9 » 10:25:01, 21-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej!!
tycker absolut att du iallafall inte ska ha pendling på framaxeln!!! att ha pendlingen i samma ända som lastaren ger alltid en instabil maskin när du lastar!! visserligen beror det ju lite på vikter mm. men jag har tom. lyckats få en lännen med grävaggregat som motvikt att lyfta i bak...
håkan.
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

markusb (trådstartaren)

#10 » 10:40:19, 21-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

När du säger det så känns det plötsligt självklart att du har rätt. Lasten tvingas balanseras av baken, som ju är långt ifrån lasten. Tanken på framaxelpendling gav jag upp nu ;)

Om jag "kör en sväng i huvudet" med pendlande midja och pendlande bak så upplever jag pendlande midja som överlägsen. Enda nackdelen som jag kan "känna" är väl om jag kör upp snett på en liten kulle med nära fullt rattutslag, då är det bara frampartiets vikt och tyngdpunkt som balanserar lasten. Är maskin i det läget baxaxelpendlad så borde allt utom bakaxel och bakhjul "hålla emot" och hjälpa till med balansen.

En lösning är att undvika att köra så. Tror man känner rätt väl vad som går och inte går när man väl rattar runt i trädgården.
Pendlad midja känns mer naturligt i tanken. Den pendlar på samma ställe som den styr, dvs det är bara en punkt på maskinen man behöver ta mental hänsyn till när man kör?

Är jag duktig på att cykla nu? ;)
Användarvisningsbild
markusb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:47, 16-08-2011
Ort: Småland
Maskintyp: Ej angivet

Göran Ekman

#11 » 11:08:28, 21-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fyrhjuls styrning, tror mig ha sett något i en tråd med en SAAB motor och två framvagnar. Fyrhjuls styrning kika på teleskoplastare så ser du hur det är gjort. Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

ph7

#12 » 12:01:23, 21-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

markusb skrev:Med andra ord, lättare trädgårdsarbeten och liknande är målet.

Haha, det där tror vi inte ett dugg på
det är bara en bortförklaring för att legalisera bygget :grin:
Kör hårt, alla väntar med spänning på fortsättningen
serverat med massor av bilder :eat:
En sa äta fort å länge, då blir en tvärmätt

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ph7
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:12, 25-11-2012
Ort: Töreboda i norra Skaraborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hemma:
IHI 18J minigrävare
Baraldi FB500 minilastare
HVA Rider 850H

markusb (trådstartaren)

#13 » 12:41:36, 21-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

ph7 skrev:Haha, det där tror vi inte ett dugg på

Damn, genomskådad på mindre än ett dygn! :vissla:

Fyrhjulsstyrning blir för avancerat i detta skedet. Dessutom har midjestyrning en annan fördel jag söker, det går att knuffa i sidled genom att styra!
En annan tanke är det här med bilaxlar och liknande. Vikten blir onödigt hög med detta, då räcker inte effekten till på långa vägar samt att det genast blir en otymplig maskin.
Mina tankar går lite åt stiga park hållet, liknande storlek men mycket robustare byggd. Troligen blir den längre och bredare, men det är utgångspunkten iaf. Vi får se om det är görbart...
Användarvisningsbild
markusb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:47, 16-08-2011
Ort: Småland
Maskintyp: Ej angivet

ph7

#14 » 13:00:20, 21-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

pendlad midja skulle jag valt
Detta har avhandlats i flera trådar tidigare
En sa äta fort å länge, då blir en tvärmätt

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ph7
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:12, 25-11-2012
Ort: Töreboda i norra Skaraborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hemma:
IHI 18J minigrävare
Baraldi FB500 minilastare
HVA Rider 850H

olle67

#15 » 15:28:05, 21-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ligger en midja till en BV-206 här på gården.... :mrgreen:

1 person gillar det här inlägget.
olle67
 


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se