Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Hanomag 44C Skuren?

68 inlägg • Sida 5 av 5
Diskutera hjullastare och minilastare här

Oskar B (trådstartaren)

#61 » 20:15:34, 04-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är motorn hemma. TD60B om jag förstår saken rätt så måste oljetråget byggas om för att motorn ska passa. Hur påverkas motorn då oljemängden minskas? Sprängkåpan verkar passa direkt på bulthålen viket underlättar är skönt. Grenröret ska vändas på. Sen blir det nya motorfästen. Fläckten som sitter på Hanomagen är betydligt större en den på Volvon. Behöver den flyttas till Volvon? Blir en massa frågor fortlöpande här :grin: .
Bild
Bild
Det här blir dyrt de.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Oskar B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:50, 10-11-2007
Ort: Härnösnd/Häggdånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL14D
David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste
Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Massey Ferguson 186 (tröska)
Volvo T21



Oskar B (trådstartaren)

#62 » 13:42:04, 05-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Missuppfattat det där med tråget. Djupdelen ska flyttas men volymen bibehållas. Men tror att jag kan slippa göra nån förändring överhuvud taget faktiskt. Volvomotor är betydligt lägre så även om jag höjer den så pass att tråget går fritt bör jag inte behöva höja huven. Mellanaxeln kommer att hamna i en lite vinkel man det ska den ja klara. Pumparna som sitter på converten sitter endast med slangar så borde inte orsaka några problem.
Bild
Det här blir dyrt de.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Oskar B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:50, 10-11-2007
Ort: Härnösnd/Häggdånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL14D
David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste
Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Massey Ferguson 186 (tröska)
Volvo T21

JoBy

#63 » 14:27:40, 05-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommer den att få lika lång bakdel som Allice? :)

1 person gillar det här inlägget.
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

Oskar B (trådstartaren)

#64 » 16:40:11, 05-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

JoBy skrev:Kommer den att få lika lång bakdel som Allice? :)


hade ju varit lite kul :grin:
Det här blir dyrt de.
Användarvisningsbild
Oskar B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:50, 10-11-2007
Ort: Härnösnd/Häggdånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL14D
David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste
Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Massey Ferguson 186 (tröska)
Volvo T21

JoBy

#65 » 16:53:12, 05-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvomotorn är ju längre. Finns det plats vid kylaren?

Du tänkte alltså vinkla växellådan några grader för att få upp Volvons oljetråg något? Är det dubbla knutkors på mellanaxeln? Med ändrad vinkel på lådan riskerar du att få vibrationer i drivlinan. Båda korsen ska ha samma vinkel. Jag antar att det inte finns plats att höja lådan lika mycket som motorn? ( så att lådan behåller sin originalvinkel. En förflyttning i höjd eller sidled har ingen betydelse om mellanaxeln har dubbla knutkors )
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

Oskar B (trådstartaren)

#66 » 17:08:34, 05-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dubbla kors sitter det. Tror du det blir vibrationer med den lösningen?
Bild
Senast redigerad av Oskar B 19:28:40, 06-05-2014, redigerad totalt 2 gånger.
Det här blir dyrt de.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Oskar B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:50, 10-11-2007
Ort: Härnösnd/Häggdånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL14D
David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste
Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Massey Ferguson 186 (tröska)
Volvo T21

JoBy

#67 » 17:17:22, 05-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det skulle bli problem med vibrationer så finns möjligheten att bygga en ny mellanaxel med CV-knutar istället. ( Typ drivaxel från framhjulsdriven bil, men behövs säkert en kraftigare modell ... )

1 person gillar det här inlägget.
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

Oskar B (trådstartaren)

#68 » 19:42:53, 06-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu när projektet tagit en lite av en annan riktning fortsätter tråden här: Projekt: Motorkonvertering
Det här blir dyrt de.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Oskar B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:50, 10-11-2007
Ort: Härnösnd/Häggdånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL14D
David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste
Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Massey Ferguson 186 (tröska)
Volvo T21


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se