Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Hydrostaten på L50, hur är de små Zettelmeyer avkommorna?

35 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera hjullastare och minilastare här

LeifAndersson

07:26:34, 04-01-2011

80-100000:- + moms. Utbytes är det vanliga.(delreparation brukar bara leda till ett nytt ras.)
Senast redigerad av LeifAndersson 07:29:35, 04-01-2011, redigerad totalt 1 gång.



Daniel L

17:08:55, 04-01-2011

LeifAndersson skrev:80-100000:- + moms. Utbytes är det vanliga.(delreparation brukar bara leda till ett nytt ras.)

Håller de som har fått en utbytes, i regel alltså? Ingenting är ju 100%!

Robban_C

17:26:08, 04-01-2011

Om det är värme vid hjulning som knäcker hydrostaten så kan man kanske bygga om med större hydrauloljekylare i samband med byte av hydrostat?
Nån som har provat?


Edit: Stavfel
Senast redigerad av Robban_C 17:34:49, 04-01-2011, redigerad totalt 1 gång.

nixs

18:00:05, 04-01-2011

Utbytes innebär i princip i sämsta fall för tillverkaren att man kasserar hela enheten. De plockar isär hela detaljen och bedömer skicket. Allt som är minsta slitet ersätts med nya delar. Huset brukar klara sig så i sämsta fall om allt i är kass så är det bara skalet som återanvänds.

LeifAndersson

18:50:09, 04-01-2011

Hydrauloljan i sig blir inte speciellt varm, vi provmätte temp. under drift och det var inte speciellt höga värden. Oljan blir faktiskt varmare vid hårt arbete än transportkörning men ändå inte i närheten av ved den kan vara i t.ex en hjulgrävare vid transportkörning. Min teori är att det på något vis under vissa förhållanden blir föroreningar som sprider sig i systemet. Möjligen att något kommer från pumpen och skadar drivmotorn. Ett är i vart fall klart, att ett effektivt sätt att få slut på hydrostaten är att öka pumpens max.slag för att öka transporthastigheten på en begagnad maskin.

Göran Ekman

10:12:45, 06-01-2011

En liten fundering , tycker att det verkar konstigt att tillverkaren inte har löst problemet . Ett dåligt rykte kostar pengar . Om det är partiklar i oljan kanske det skulle gå att lösa med ett extra olje filter , den modellen som tar ett del flöde och renar oljan mer än ett full flödes filter. Eller är det ett allmänt problem att hydrostater inte håller ? Göran E

nixs

11:42:58, 06-01-2011

Att maskinen gör 6000-12000 timmar per uppsättning är inte det ganska ok?
Alla typer av maskiner med hydrostatisk drift från skogsmaskiner till lastmaskiner och liknande.

Robban_C

11:47:47, 06-01-2011

Det blir 83-166:-/timme bara i "hydrostatkostnad".
Vad skulle det blir för timkostnad på en motsvarande converterlåda?
Dvs vad kostar en utbytes och hur länge går en sån?

Edit:
Dvs om det nu funnes i samma maskin. Jag vet att man inte kan välja om man vill ha en L50 nyare än en "A".
Senast redigerad av Robban_C 11:48:36, 06-01-2011, redigerad totalt 1 gång.

dimorep

12:37:43, 06-01-2011

Största felet som görs är att L50B - (och framåt) används till på tok för tunga jobb, speciellt där dragkraften används till 100%. De g:a L50 var "lastmaskien" som tålde att användas som sådana också, men när "B-serien" kom så blev de i stället "förvuxna kompaktlastare", dvs mera lämpade som servicemaskiner.

Blir inte bättre av att de ofta rullar med stora hjul (högre rullmotstånd och utv.) här i Sverige och samtidigt utsätts för mycket kallstarter och sen körs iväg direkt med fullgaskörning / belastning. -Ingen bra kombination!

Största frågan är VARFÖR köps det sådana maskiner, när det är alm. känt att att de inte håller för den belastningen som de kommer att utsättas för? :???:
Hjälper inte att säljarna säger "det är fixat nu, var bara på förra modellen som det kunde hända på..." :screwy:


VAA, 83 till 166:- / h i kostnad bara för att hålla hyd.drivningen körbar, billigare att inte köra alls i så fall! :uupps: :uupps: Vet de som kör med 15 tons lastmaskin och som har under 100:- / h i total värdeminsking när de byter maskin efter typ 6 -7000 h.
Senast redigerad av dimorep 12:40:13, 06-01-2011, redigerad totalt 1 gång.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...

nixs

13:21:19, 06-01-2011

Om man klagar på L50 så kanske det helt enkelt är så att man skall ha en L60 istället eller motsvarande.

Någon anledning måste det ju finnas till att man inte vill göra en L50 som är likadan mekaniskt som en L60?

Robban_C

13:30:44, 06-01-2011

dimorep skrev:... VAA, 83 till 166:- / h i kostnad bara för att hålla hyd.drivningen körbar, billigare att inte köra alls i så fall! ...

Ja, det var så jag tänkte också.

Jag räknade så här:
Det pratades om 100 flagg här ovan:
100 000:- / 6000 timmar = 166:-/timme.
100 000:- / 12 000 timmar = 86:-/timme.

I och för sig pratades det om 80-100 flagg så då kan det bli så här på sista raden:
80 000:- / 12 000 timmar = 67:-/timme.
Men det är mycket det också.
Har slutat på forumet!

Robban_C

13:33:48, 06-01-2011

nixs skrev:Om man klagar på L50 så kanske det helt enkelt är så att man skall ha en L60 istället eller motsvarande. ...

Det kan mycket väl vara så.
Och jag klagar inte, jag bara konstaterar att det blir dyrt att ha en sån där. Tur att jag inte har en. :grin:
Annars är det en oerhört behändig maskin! :thumme:
Har slutat på forumet!

jorgen.isaksson

13:36:54, 06-01-2011

Robban dags att byta batteri på räknaren kanske? :)

Huvudräkning: 100 000 / 10 000 = 10 så du borde rimligtvis få svar som ligger runt 10:-

Robban_C

13:46:20, 06-01-2011

Men vaf*n, det är ju bara en nolla som felar!
Var sitter den nollan? :slag:
I soffan! :mrgreen:

Egentligen skulle man ju vilja radera några inlägg just nu men det känns sisådär. :rodnande_smiley:

:grin: :grin: :grin: :grin:


Ja, då kan man väl säga att "hydrostatkostnaden" må vara hög men inte katastrofal. :grin:

dimorep

13:56:44, 06-01-2011

Och här litade man på Robbans uträkningar, han brukar ha rätt (så varför kontrollräkna själv..) men nu sjönk förtroendet för honom... :x :slag:
-Vi kanske skulle börja kalla honom för "nollan" nu?!? :djaevul:

Lät VÄLDIGT mycket i timmen, därav att jag kommenterade att det i så fall var bättre att inte köra. Men även 1/10 del av den summan är lite väl mycket i timmen bara för underhåll av drivningen (förutom olja och filter till det).
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...