Största felet som görs är att L50B - (och framåt) används till på tok för tunga jobb, speciellt där dragkraften används till 100%. De g:a L50 var "lastmaskien" som tålde att användas som sådana också, men när "B-serien" kom så blev de i stället "förvuxna kompaktlastare", dvs mera lämpade som servicemaskiner.
Blir inte bättre av att de ofta rullar med stora
hjul (högre rullmotstånd och utv.) här i Sverige och samtidigt utsätts för mycket kallstarter och sen körs iväg direkt med fullgaskörning / belastning. -Ingen bra kombination!
Största frågan är VARFÖR köps det sådana maskiner, när det är alm. känt att att de inte håller för den belastningen som de kommer att utsättas för?
Hjälper inte att säljarna säger "det är fixat nu, var bara på förra modellen som det kunde hända på..."
VAA, 83 till 166:- / h i kostnad bara för att hålla hyd.drivningen körbar, billigare att inte köra alls i så fall!
Vet de som kör med 15 tons lastmaskin och som har under 100:- / h i total värdeminsking när de byter maskin efter typ 6 -7000 h.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!
Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...