Sida 1 av 1

Bromsar 4200, Från luft till hydralik?

InläggPostat: 13:34:27, 02-04-2012
av JHM
Skulle de vara möjligt att bygga bort tryckluftselendet till en vanlig bromscylinder? Funktionen nu är bristfällig med många läckege, att ist sätta dit en "vanlig" bromscylinder ex audi finns väl med hydraliskt bromsservo.

Sv: Bromsar 4200, Från luft till hydralik?

InläggPostat: 13:59:21, 02-04-2012
av Björn.O
Du måste ju ändå ha luft till växlingen så det är nog ingen vinst med det.

Inte ska det vara så mycket elände med tryckluften om man har ordning på prylarna. Oftast är väl huvudcylindrarna i dåligt skick.

Sv: Bromsar 4200, Från luft till hydralik?

InläggPostat: 15:13:25, 02-04-2012
av JHM
Rätt tänkt, men hade tänkt sköta växlingen med vire på separat spak.
Växlingen fungerar dock men skulle vara bra att slippa luften på maskinen.

Sv: Bromsar 4200, Från luft till hydralik?

InläggPostat: 15:48:44, 02-04-2012
av Björn.O
Låter som hemsmide av värsta sort...
Lägg den tiden på tryckluftsystemet istället.

Fräsch kompressor, fräscha huvudcylindrar och fungerande frysskydd så ska det nog funka.

Re: Sv: Bromsar 4200, Från luft till hydralik?

InläggPostat: 17:32:38, 03-04-2012
av JonasBerglund
Björn.O skrev:Låter som hemsmide av värsta sort...
Lägg den tiden på tryckluftsystemet istället.

Fräsch kompressor, fräscha huvudcylindrar och fungerande frysskydd så ska det nog funka.
JAA ett kort tag kanske det funkar innan det börjar krångla igen. Gamla tryckluftsbromsar är väl det värsta rackel som finns.
Nej nog är det en bättre idè att bygga om gör om gör rätt så att säga. Det kan ju knappast bli sämre i alla fall.

Frågan är väl vad man skulle kunna ta för delar och sätta dit. Känns som det kan bli lite för liten mängd från en vanlig huvudcylinder till en bil. Men i såna fall kan man ju ta två så får du ju ett riktigt tvåkretssystem. Nån här borde ju veta vad det ska vara för tryck ut från huvudcylindrarna. Sen är det ju frågan vad du ska ha för tryck till servona också men det ska väl gå att lösa att få dit olja.

Re: Bromsar 4200, Från luft till hydralik?

InläggPostat: 09:07:09, 10-01-2016
av JHM
Väcker en gammal tråd, ingen som har ideer om hur det skulle kunna lösas utan luft?

Re: Bromsar 4200, Från luft till hydralik?

InläggPostat: 09:43:32, 10-01-2016
av LeifAndersson
Det är underligt att av alla dessa 42:or som finns i landet är det bara vissa som har "omöjliga" bromsar!
Men det är nog bara så att tryckluftssystem kräver lite mer av användaren. Personligen så skulle jag hellre ta bort den hydrauliska delen och satsa på direktverkande tryckluft! Miljontals lastbilar kan inte ha fel! Och det är inte fel på de enskilda komponenterna i 4200 det är bara vanliga prylar man hittar i alla tryckluftsbromsar, utan det är alltid handhavandet och underhållet det bottnar i! Däremot den tryckluftsstyrda växlingen är mer tveksam, där valde BM att gå sin egen väg med mer tveksamma komponenter. Men får man inte bromsarna att funka om de ses över riktigt och man sedan sköter det som föraren ska göra, så är nog inte lösningen att bygga om något! :sad:

Re: Bromsar 4200, Från luft till hydralik?

InläggPostat: 09:47:48, 10-01-2016
av Dexxas
Titta på en gammal L50,på maskinen jag hade (en 87:a) var det enbart hydrualik till bromsarna. Dyra komponenter men funkade bra.

Re: Bromsar 4200, Från luft till hydralik?

InläggPostat: 09:57:22, 10-01-2016
av JHM
Nu köptes denna maskin som ett bromslöst objekt, där många saker i bromssystemet saknades. Enda lösningen om jag ska behålla "originalbromsar" är att köpa det mesta nytt. Om luftbromsar på lastmaskiner hade varit bra hade nog volvo med fler fortsatt med det,,,,,,,
Därav min fundering om ombyggnad.
Att skylla på handhavande går bra men biter inte på mej när den köptes trasig.

Re: Bromsar 4200, Från luft till hydralik?

InläggPostat: 10:45:35, 10-01-2016
av LeifAndersson
Men då ligger ju felet hos den som hade den tidigare! Inget lär ju funka bättre för att man plockar bort en massa delar!
Så visst måste det vara fel på underhållet om det saknas en massa delar!
4200 största bromsproblem sitter i bromstrummorna, så bygger du om i bromsarna före hjulen så har du ändå det största problemet kvar. Att skylla bromsproblemen på 42:orna på tryckluften håller inte när det är i bromstrummorna problemen finns på de bromsarna.