Sida 1 av 3

4300B Spån i sugsil på växellåda

InläggPostat: 16:45:18, 23-09-2012
av PFE
När växellådsoljan skulle bytas inför vintern upptäcktes en del spån i sugsilen på växellådan samt några små T-liknande flisor. Dom ser ut som delar från en nållager hållare eller typ tandhjul som sitter till en abs-
sensor på en bil.

Har inte bytt olja tidigare så vet ej om det är länge sedan sugilen är rengjord.

Inga missljud vid körning och lådan drar och växlar som den ska. Huvudtrycket är innom gränsvärdena. Och oljan såg väldigt fin ut.

Om det nu är en hållare från ett nållager, vars kan det tänkas sitta ett sådant lager i lådan?

Det man ser av lådans innehåll underifrån när silen är borttagen ser som nytt ut. Men längs väggen mot motorn ligger det en sträng av blåsilicon så den har varit isärtagen tidigare.

Frågan är vad jag skall göra? Fylla olja och se glad ut, försöka lista ut vars den havererade delen sitter, eller lyfta ut lådan (känns jobbigt).
Skruven på bilden är en M6

Bild

Spån från sugsilen
Bild

InläggPostat: 18:25:39, 23-09-2012
av Dexxas
Jag tycker att det ser ut som om en rullhållare till ett koniskt rullager har gett upp.....Av mängden flisor så är det nog rivning som gäller, åtminstone i min värld.

Sv: 4300B Spån i sugsil på växellåda

InläggPostat: 18:49:01, 23-09-2012
av LeifAndersson
Tyvärr är det nog bara att plocka ur den lådan. Jag skulle inte köra en meter. Om du river nu kommer du undan med en reparation, kör du vidare så blir det en ordentlig renovering. :(

Sv: 4300B Spån i sugsil på växellåda

InläggPostat: 19:34:28, 23-09-2012
av jörgen.ottosson
Såg inge kul ut det där.... :snow:...instämmer, bara att riva.

( en liten anekdot, för ett antal år sedan så var de en kille i en grannby som arbetade med sin 4200, när den plötsligt började dra dåligt, han kollade oljenivån.....den var bra, så ha körde "färdigt" innan ha skulle kolla vidare. Innan han han hem med maskinen så drog den inte längre framåt, så han backade sista biten. Lådan lyftes ut och demonterades, det visade sig vara en fjäder till en ventil ( som reglerade något av trycken i lådan) som brustit..... Hade han kollat riktigt på en gång så hade han (eller en servic. mek.) troligen hittat felet och kunnat byta fjädern för några tior + arbete/felsökning. Nu blev det total renovering efter som de flesta växlar "brunnit" pga. lågt/inget kopplingstryck.)

Felsök/reparera i tid....kör inte och tro att det "fixar sig".....

Sv: 4300B Spån i sugsil på växellåda

InläggPostat: 19:58:18, 23-09-2012
av PFE
Jo man vill gärna att det skall laga sig själv.... men det fungerar sällan.

Blir till att lyfta ut lådan, såg till min glädje att det kommit upp en rephandbok till 4400 på downloads som innehåller avsnittet om HT-100 lådan! det kanske är ett tecken :smile:

Måste ladda mentalt, kanske blir det till att börja till helgen.
Nångon som har tipps på vars man lämpligast köper delar till lådan? packningssats lager mm?

Mystiskt att jag inte hört några missljud....

Får se det possitiva, en möjlighet till att tvätta och fixa till motor, låda och motorutrymmet :???:

Sv: 4300B Spån i sugsil på växellåda

InläggPostat: 22:49:08, 23-09-2012
av corvette zr1
Hej
Jag har också en 4300b(den gula spargrisen).

Min erfarenhet av dessa HT100 låder är föjande:
1.Lämna lådan till någon som lämnar garanti på renoveringen.
2.Smidigast tyckte jag var att lyfta ut motorn och lådan uppåt därefter.
3.Det är många timmars skruvande och slabbande med vätskor så var säker
på att det bli rätt med en gång.
4.Jag hade i och ur min låda 2ggr så jag varnar dig för Ekedalensmaskin,
lådan slirade efter 30 min körning :mad: .
5.Min andra låda kom ifrån BA-Trading och funkade klockrent.
BA-Trading har bänk och testkör låderna(gissar ej).
6.Hur många timmar har din låda?

mvh Pär

InläggPostat: 03:44:29, 29-09-2012
av wehicle equipments
Ett förslag. Demontera startmotorn. Topplagret på dessa kan brista och då faller rullarna och en del smådetaljer ner i växellådsoljan och fastnar på magnetpluggen. Är startmotorn hel längst ut utanför startdrevet så är felet något annat, dock är det en snabb och enkel första kontroll. Är det startmotorn så skaffa en bytes av Bosch som har solenoidpåslaget i startmotors bakkant. De håller bra mycket bättre än de som har det utvändiga påslaget. De är dessutom på drygt 7 hk de andra är på ca 5 hk. Är det så, hittar du bytes till bra pris pris ex.vis hos Yourex, 08 området. 7 hästars modellen är också byggd med förstärkning omkring yttersta lagret.

Sv: 4300B Spån i sugsil på växellåda

InläggPostat: 09:13:23, 29-09-2012
av LeifAndersson
Vänta dig inte att hitta en startmotor med skadad "nos", om den skadas havererar startmotorn omedelbart, och det lär du upptäcka. Inga av de "upphittade" delarna liknar de som "sliter" sig vid startmotorhaveri, framförallt inte den grova bulten.
Men helt klart är den "gamla" startmotorn med magnetkopplaren i bakkant att föredra av flera skäl. Men faktum är att den nyare men lite klenare startmotorn är piggare och får lite bättre snurr på motorn, så det kan ha betydelse när motorn börjar tröttna för startegenskaperna. Men det är nog just denna "pigghet" som gör att de blir förhållandevis kortlivade också. :sad:

InläggPostat: 09:20:19, 29-09-2012
av dea
Blir lite fundersam ang M6 bulten på bilden kommer den från oljebytet? Eller den är ditlagd i efterhand för storleksjämförelse?

Sv: 4300B Spån i sugsil på växellåda

InläggPostat: 09:24:44, 29-09-2012
av Nordling Roger
Skrotet du hittat behöver inte komma från just den startmotorn som sitter i den maskin just nu. Kan ha varit från någon förut.

Men som Leif säger så ser inte det skrotet ut att komma från startmotorn.

Fast iofs så kan det varit en konstigt fabrikat på den tidigare startmotorn, med sådant lager som suttit där tidigare,

Finns faktiskt dårar som tar en startmotor från något helt annat och klämmer dit och hoppas att det ska fungera så dem slipper köpa en ny, vilket det slutar i alla fall med.

Sv: 4300B Spån i sugsil på växellåda

InläggPostat: 17:54:59, 29-09-2012
av PFE
Ja traktorn har gått 17000h men som sagt så har nog lådan varit uppskruvad någongång under tiden med tanke på kanten av blåsilicon på insidan av lådan.

Startmotorn har jag inte tänkt på tidigare, men det är lite sent att kolla det nu då jag kommit en bit på vägen på jakten på felet.

Och m6 skruven var ditlagd som storleksjämförelse....

Lite bilder från dagens jobb, observera att motor och låda är tvättade på bilderna, innan var bägge svartkladdigare än en spilloljeindränkt grävling....


Bild

Bild

Bild

Bild

det var allt för idag.
nu blir det en välförtjänt dusch.

Sv: 4300B Spån i sugsil på växellåda

InläggPostat: 18:50:14, 29-09-2012
av LeifAndersson
De ser för ynkliga ut utan motor :uupps:

Sv: 4300B Spån i sugsil på växellåda

InläggPostat: 22:04:54, 08-10-2012
av PFE
Nu är lådan riven och det trasiga lagret hittat!
Boven var lagringen till mellandrevet till kraftuttaget.
Alla rullar låg snällt kvar inne i lagret tills jag tog ut innerringen.

I övrigt såg lådans inkrom fint och helt ut.
4:ans kopplingskorg såg ut att ha gått varm, ska plocka isär alla kopplingar och byta tätningar och eventuellt slitna lameller.

Sen måste jag ifrågasätta materialvalet på oringarna som den förra renoveraren monterat, se bilder nedan.



Bild

Bild

Bild

Bild

Sv: 4300B Spån i sugsil på växellåda

InläggPostat: 16:29:52, 09-10-2012
av jörgen.ottosson
Så skönt! :thumme: Då kommer du ju att få maskinen på fötter igen för en rimlig peng ( och en del arbete...) bättre det än att invänta totalraset. :grin:

Sv: 4300B Spån i sugsil på växellåda

InläggPostat: 20:42:53, 09-10-2012
av L.tech
Det kan inte vara så att det har varit för mycket packningssilikon om oringarna ser ut så?
Silikonen har en förmåga att tränga ut packningar och oringar om man tar på förmycket.