Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Köpa lastmaskin som lyfter 5-6 ton

21 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hjullastare och minilastare här

MN (trådstartaren)

#1 » 09:14:14, 15-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

funderar på att skaffa en lastmaskin som klarar att lyfta ca 5-6 ton på gafflar (lossning av plåt). Skall inte gå så mkt så äldre billigare maskin är OK, absolut inte nyare än första L70 eller motsvarande. Jag skall köra genom en port som är 3 m bred så smal maskin är lämpligt. Vad rekommenderar ni för ngt? Tillgång till reservdelar är ett krav!

Har läst att LM845 dissas ngt helt fantastiskt. Är de verkligen så mkt sämre än en 846 och vad är det som är sämre?

I en spec för 846 står det "2 eller 4 hjulsdrift" Är det inte konstant 4WD? Saknar äldre 846 diffspärr?

Påstås att 4300 är mkt segare i transmissionen ärn 4300B. Sant och vad beror skillnaden på?

Andra fabrikat i samma storlek?

Tacksam för synpunkter! :thumme:

MVH
MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa



Tim_S

#2 » 14:00:18, 15-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:Hej,

funderar på att skaffa en lastmaskin som klarar att lyfta ca 5-6 ton på gafflar (lossning av plåt). Skall inte gå så mkt så äldre billigare maskin är OK, absolut inte nyare än första L70 eller motsvarande. Jag skall köra genom en port som är 3 m bred så smal maskin är lämpligt. Vad rekommenderar ni för ngt? Tillgång till reservdelar är ett krav!


Min första tanke är 4400. Den är 2490 mm bred, lyfter lite drygt 8 ton, finns mycket reservdelar och är hyfsat billig. Men även 4300B bör fungera rätt bra.

Vill du ha en ännu äldre maskin passar 846 eller 1240 bra. Klarar bredden och lyfter tillräckligt.

MN skrev:Har läst att LM845 dissas ngt helt fantastiskt. Är de verkligen så mkt sämre än en 846 och vad är det som är sämre?


Har ingen större erfarenhet, men vad jag har hört skall 845 inte vara populär för att den är så obalancerad.

MN skrev:Påstås att 4300 är mkt segare i transmissionen ärn 4300B. Sant och vad beror skillnaden på?


Jag vet inte 100% säkert här heller. Men gissningsvis kan det vara sant då 4300B är en maskinstorlek större samt nyare.

MN skrev:Andra fabrikat i samma storlek?


Det kommer alltid finnas gott om reservdelar till Volvo, så mitt råd är att fortsätta dig intressera dig av Volvos produkter.
Användarvisningsbild
Tim_S
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:55:14, 03-03-2007

Roland Nyberg

#3 » 14:55:00, 15-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

846 som är en BRA maskin har en spak för att växla mellan 2wd och 4wd. Vid 2wd är den bakhjulsdriven. Finns med Vovloaxlar och ZF-axlar m trumbroms. Vovlovaxlarna har skivbroms och anses bättre.

Största problemet med 845 är att hjulen fram o bak har olika storlek men tvingas (vid 4wd) gå med samma varvtal. Dom hasar alltså lite grand hela tiden. Det sliter på däcken och diffarna, som har problem med hållbarheten. Andra problem är orbitrolen, kompressorn och för klen motor.

4300 B anses vara en bra maskin också. 4300 hade problem m motorn åtminstone i början.

Källa till ovanstående påståenden: Volvo.

Mvh
Roland
Roland Nyberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:06:57, 12-11-2006

Björn.O

#4 » 16:12:10, 15-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

4300B är inte en maskinstorlek större än 4300 som Tim skrev. Den största skillnaden är att 4300B har nyare hytten. Vad jag vet så är det samma transmission i dom (HT100) men 4300B har APS växlingsautomatik vilket även finns på vissa 4300 efter 1981.

Jag tror att det blir lite tungt att lyfta 6 ton med 4300B, det gäller att det inte kommer för långt ut om det ska gå...
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

bm1113

#5 » 16:18:45, 15-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej ja du har ju fått mycket info nu ps inte tycker jag i alla fal den 78as 4300 drar så dålig bara man växlar ned och inte kör på högsta växeln hela tiden :thummar: men nog skulle jag om jag vore du överväga att köpa en 4400 och 3 meter går många maskiner in genom bara du inte har för lågt :thummar:

tex så är en 4500/ L120 bara 2.67 bred ´så du måste ha rätt stor maskin för att inte få plats ;)
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Tim_S

#6 » 16:22:15, 15-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björn.O skrev:4300B är inte en maskinstorlek större än 4300 som Tim skrev. Den största skillnaden är att 4300B har nyare hytten. Vad jag vet så är det samma transmission i dom (HT100) men 4300B har APS växlingsautomatik vilket även finns på vissa 4300 efter 1981.

Jag tror att det blir lite tungt att lyfta 6 ton med 4300B, det gäller att det inte kommer för långt ut om det ska gå...


Jag ber om ursäkt. Björn har helt rätt!

Samtidigt måste jag hålla med Björn här, bättre att satsa på maskin som är lite större. Typ 1240 eller 4400 och uppåt.
Användarvisningsbild
Tim_S
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:55:14, 03-03-2007

Roland Nyberg

#7 » 23:07:26, 15-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog en del annat än hytten som skiljer 4300 från 4300 B

4300
Tip. load (straight/full turn), kg 5600/4800

4300 B
Tip. load (straight/full turn), kg 6540/5680

Roland
Roland Nyberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:06:57, 12-11-2006

bm1113

#8 » 23:10:52, 15-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

en fråga bara när det gäller lastkapaciteten på 43 och 43B vilken motvikt sitter på 43an har ju sett att det fins dom som har knapt någon de tidiga och även dom senare som har samma som dom nyare och heller inga runda blinkers /bakljus så detta kan ju göra skilnad
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

MN (trådstartaren)

#9 » 09:26:29, 16-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för synpunkterna! Att LM845 skulle ha samma utväxlingar i bägge axlarna men olika hjulstorlekar låter ju otroligt korkat men det var ju en förstlingsmaskin oxå... Är transmission och axlar samma som 846? Samma lyftkraft? Edit: hittat infobladen på Volvos hemsida, såg inte dem för 845 först då de ligger under BM Volvo och inte Volvo BM....

Hmmm.... 4400 också under 2,5 m bredd. Kanske vore ngt trots att den är sexcylindrig. Bredare maskin vill jag inte ha. Trucken vi har i dag är 2,4 m bred och det gäller att hålla koll. Kanske låter som skit bakom spakarna men jag försöker göra det enkelt för personalen. En av gubbarna körde ned ett elskåp som sitter lite dumt till med ett inte allt för lysande resultat.... :grin:

En eloge till Volvo som lagt upp info på sina gamla maskiner! :thummar:

MVH

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Robban_C

#10 » 15:09:05, 16-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att 845 skulle ha samma utväxling i båda axlarna tvivlar jag starkt på. Inte ens på en förstlingsmaskin gör man sådana misstag. Och Volvo har ju tidigare haft maskiner med olika stora f/b-hjul och där fanns med andra ord erfarenheten.

Ämnet har kommit upp tidigare och jag minns att jag då letade i Prosis men där finns tyvärr inte dessa maskiner med.
Hursomhelst så kan man ju fundera på hur mycket markskador det skulle bli på mjuka underlag om ena axeln släpar?
Eller hur den skulle bete sig på halt underlag?
Eller hur tungt den skulle gå på asfalt när hjulen håller olika hastighet?

Det enda som jag hört är att ägare tyckte att det var en nackdel att inte kunna skifta hjul f/b och att det var en nackdel att inte kunna ha ett enda reservhjul.


MN: ja, jag håller med om att det är bra att V har lagt upp historiken. Även JD har det på sin sida.


För övrigt jag nämna att storleksbenämningen på Volvo lastare från och med Lxx-serien avser tipplast. Dvs en L50 tippar vid ca 5 ton, en L18 vid ca 18 ton. Nu är inte dessa vikter helt exakta men på ett ungefär.
Och normal arbetslast som maskinerna är rekommenderade för ligger väl nånstans runt halva tipplasten.
Tjänstevikten ligger runt 50% högre än tipplasten.
Men som sagt, detta är inte exakta siffror.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Roland Nyberg

#11 » 16:58:00, 16-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade samma bryderi som du MN. Stod och valde mellan 4400 och 4300 B. Åkte o tittade/provkörde flera maskiner. Det som fällde avgörandet för mig var att 4300 B upplevdes som mycket smidigare att köra. Dessutom är den förhållandevis mycket tyst i hytten när man kör. Jag valde alltså en 4300 B.

4300 B är nära nog identisk med första L70. 4300 B och L70 är båda i samma klass när det gäller åkeriernas timdebitering vid maskinarbeten. 4300 ligger i det avseendet i en lägre klass.

Men om du ofta ska lyfta laster på 6 ton och även förflytta dem en lite längre sträcka än några 10-tal meter då kanske du behöver en 4400 vars lyftkapacitet är tip. load (straight/full turn), kg 8050/7150.

Jag tyckte också att det lät helt otroligt osannolikt att 845 konstruerats så att hjulen hasar lite grand vid 4wd. Men min sagesman (mycket kunnig på och ansvarig för att informera om Volvos historia) hävdade bestämt o lite generat att så förhöll det sig faktiskt.

Mvh
Roland
Roland Nyberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:06:57, 12-11-2006

nixs

#12 » 17:47:14, 16-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan de ha menat att framhjulen hasar lite? Man vill ju att framhjulen skall gå någon centimeter snabbare än bakhjul så att man får en upprätande effekt när man kör på sliriga underlag?
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Roland Nyberg

#13 » 18:12:34, 16-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Kan de ha menat att framhjulen hasar lite? Man vill ju att framhjulen skall gå någon centimeter snabbare än bakhjul så att man får en upprätande effekt när man kör på sliriga underlag?


Framhjulen (större) ligger o slirar lite samtidigt bakhjulen (mindre) hasar lite förutsatt samma axeltryck, underlag o fiktionskoffecient. I praktiken varierar det naturligtvis beroende på underlaget. För det mesta troligen ½-en fram ½-en bak.

Det var ingen tvekan om att han menade att hjulen roterar med samma vinkelhastighet. I en grustäkt med mjukt underlag spelar det kanske mindre roll. På torr asfalt är det naturligtvis en annan sak. Kanske var det därför som man gjorde maskinen omkopplingsbar mellan 2wd och 4wd.

Olika seghet i transmissionen bero nog främst på vilken olja och oljetemperatur man har.

Roland
Roland Nyberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:06:57, 12-11-2006

Robban_C

#14 » 22:27:06, 16-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag visste inte att man konstruerar aningens snabbare fram men det låter ju rimligt. Kanske är därför man får ladda som sa*an för att få A35 att sladda på stora snöbelagda planer? :mrgreen:

Hrsomhelst så kan det kanske vara så här:
845 konstruerades avsiktligt med nån procents överdrivning fram och sen har nån tomte fått reda på det och inte fattat vad det handlar om och bara tittat på storlekarna på hjulen och gjort en höna av en fjäder. Typ nåt sånt.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

MN (trådstartaren)

#15 » 08:57:20, 30-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå gott folk!

De som skall köra den tilltänkta maskinen är lite rädda för att det blir stort och klumpigt. Kärringar :grin: ! Det tyngsta vi lyfter idag är 50 mm plåt som väger 4,7 ton men de är ju 2 m breda så tp hamnar 1 m ut på gafflarna. Dessa klumpar skall lossas från bil och läggas i lager max 100 m bort men man måste kunna svänga med maskinen... Vi skall dock skaffa en mindre 3 tons truck i första hand så LM frågan skjuts ngt på framtiden och till dess skall jag låta "kärringarna" åka till systerföretaget i Sverige och provköra den 4300B som de har.

MVH

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se