Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Bilder på Konstiga, fula, annorlunda, ovanliga lastmaskiner

933 inlägg • Sida 60 av 63
Diskutera hjullastare och minilastare här

Iznogoud

13:06:38, 07-04-2023

Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.



Hidsmekolek

13:56:36, 07-04-2023


Tror mig ha läst nånstans att Nathor och Thornag var samma tillverkare? Iallafall hade före detta grannen en Nathor byggd på BM S55 chassi med fram/back-spak och hydrauliska bromsar. Hiskeligt vidunder att köra.
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

Mats i Myrhult

20:14:02, 07-04-2023

Toost, jag tror de där djuren är mulor. Mindre viktigt iofs.
Utan risk, ingen chans!

David, Luleå

21:30:44, 07-04-2023

Anders Berg skrev:
David, Luleå skrev:
OLA56 skrev:Till inlägg 864



I hembyn fanns det två stycket sk. "HPD" hop plockade delar. Hjullastare baserade på gamla volvolastbilar. Bägge hade kvar instrumentpanelen som satt bakom benen på föraren som satt i sätet, placerat på instrumentpanelen fast vänd bakåt och en hytt på toppen som inte likande nåt annat. De skottade snö, bar virkespaket på brädgården och trots olika färg och olika sidor av byn kan man ju misstänka samma kreativa skapare bakom dem. Undrar vart de tog vägen sen...


Bild
Kan detta vara en av dom du tänker på? Stod för länge sen mellan Ersnäs och Alvik. Finns nu mera i Vallen.


Detta inlägg hade jag missat. Yes. Det var en av dem. Den andra var blå.
Denna stod granne med Englunds såg och hyvleri. Var nog pappan till sågägaren som hade den. Kul att se den igen :shake_hands:

marve

01:14:06, 08-04-2023

Hidsmekolek skrev:
Tror mig ha läst nånstans att Nathor och Thornag var samma tillverkare? Iallafall hade före detta grannen en Nathor byggd på BM S55 chassi med fram/back-spak och hydrauliska bromsar. Hiskeligt vidunder att köra.


Detta skriver "baklastaren.se" på hemsidan
Nathor/Thornag
I Kimstad konstruerade 1952 entreprenören Nils Thorild ett lastaggregat som byggde på samma princip som ett höjdgrävaraggregat på en grävmaskin. Detta monterades av en mekanisk verkstad på chassin från BM, IH och GMV och blev "Nathor" lastaren. Modellerna "TL85" (46 exemplar 1953-56) och "N 50" (1 exemplar 1958) tillverkades innan Thorild startade egen tillverkning och döpte om lastarna till Thornag. Thornag gjordes i modellerna "B 100" (33 exemplar 1956-69) och "G 70" (2 exemplar 1963).

Källa: Tidningen Nostalgia, nummer 6 2002, Lars von Rosens artikelserie om udda baklastare i tidningen Traktor Power samt bidrag från ägare till dessa ovanliga varianter.

6 personer gillar det här inlägget.

Jac

12:42:24, 15-04-2023


1 person gillar det här inlägget.

Jac

12:52:45, 15-04-2023

Baklastarkonceptet lever fortfarande i mindre industrialiserade länder

https://www.tiktok.com/@renepinheiro47/ ... 7562453253

Bild



https://www.tiktok.com/@arazideyiz/vide ... 4602253569

Bild


Länkt til en jag postade tidigare i tråden:
Jac @ Bilder på Konstiga, fula, annorlunda, ovanliga lastmaskiner


Edit: Ved närmare betraktning så står det nog samma namn på både den röda och den blåa lastaren. Turkiskt namn kanske?
Poäng till den som klarar att tolka namnet och googla fram producenten av dessa baklastaraggregat.


Roger Bälinge

07:35:00, 19-04-2023

God morgon!

...om man undrar varifrån ordet "baklastare" kommer ifrån! :vissla: :vissla:
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!

1 person gillar det här inlägget.

danne mähl

22:40:01, 20-04-2023

föregångare var inte snygg (bobcat)

88ecr

10:10:25, 29-04-2023



Har denne varit här redan?

3 personer gillar det här inlägget.

Jac

10:49:01, 29-04-2023

Tror det men det är inte så noga. Jag såg många av dom i Australien för 15 år sedan.

1 person gillar det här inlägget.

David, Luleå

23:04:44, 27-05-2023

Anders Berg skrev:
David, Luleå skrev:
OLA56 skrev:Till inlägg 864



I hembyn fanns det två stycket sk. "HPD" hop plockade delar. Hjullastare baserade på gamla volvolastbilar. Bägge hade kvar instrumentpanelen som satt bakom benen på föraren som satt i sätet, placerat på instrumentpanelen fast vänd bakåt och en hytt på toppen som inte likande nåt annat. De skottade snö, bar virkespaket på brädgården och trots olika färg och olika sidor av byn kan man ju misstänka samma kreativa skapare bakom dem. Undrar vart de tog vägen sen...


Bild
Kan detta vara en av dom du tänker på? Stod för länge sen mellan Ersnäs och Alvik. Finns nu mera i Vallen.


På samma tråd. Kollade på Luleå kommuns bildarkiv.
Denna bild är från garaget på andra sidan gatan där ovanstående maskin hörde hemma när jag var liten.
Denna bild är från 1971. Visst är det samma maskin?

Bild

1 person gillar det här inlägget.

Bengt Erik Eriksson

01:52:57, 28-05-2023

Borde det vara. Och borde bara finnas ett exemplar med tanke på den lätt skumma skoptilten som inte syns på någon av bilderna. Var sitter kolven? Och varför bara ett övre parallellföringsstag?
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

bm1113

02:12:44, 28-05-2023

Sedär ja nog lär det vara den flyttar ned detta inlägg med som jag med la i samma veva på vad jag tror kan vara den andra maskin ? ifall du inte sett det
bm1113 skrev:
David, Luleå skrev:I hembyn fanns det två stycket sk. "HPD" hop plockade delar. Hjullastare baserade på gamla volvolastbilar. Bägge hade kvar instrumentpanelen som satt bakom benen på föraren som satt i sätet, placerat på instrumentpanelen fast vänd bakåt och en hytt på toppen som inte likande nåt annat. De skottade snö, bar virkespaket på brädgården och trots olika färg och olika sidor av byn kan man ju misstänka samma kreativa skapare bakom dem. Undrar vart de tog vägen sen...


Ja är många år sedan jag såg en sådan men detta kanske kan vara en av dom ? som jag fick på bild för 15 år sedan eller så
Bild
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113

2 personer gillar det här inlägget.