Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Vill inte starta CAV - pump

16 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Christian (trådstartaren)

#1 » 09:50:59, 07-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en Case traktorgrävare som inte vill starta.

När jag skulle starta maskinen efter att den stått i ca två veckor så ville den bara inte i gång. Luftade, testade med startgas. Den tände till på gasen men inget mer.

Sedan kollade jag om det kom diesel ur spridarrören vilket det inte gjorde. Då plockade jag ner dödaren och rengjorte den , det satt nåt klibbigt kladdigt runt dödar plunchen. (Det sitter en CAV DPA insprutningspump med elstyrd dödare på motorn) Blåste även med tryckluft bakvägen genom anslutningarna till spridarrören in i högtrycks delen på pumpen. Testade igen motorn startar och går i ca 2 min sen e den död igen

Då plockade jag ner matningspumpen och gaveln till insprutningspumpen
Matningspumpen va även den belagd med nåt klibbigt ungefär som klister.
Testade lite olika lösningsmedel det visade sig att thinner löset det klibbiga. Så jag tvättade matningspumpen i thinner det blev rent och fint.
Plockade även ner gaveln på insprutningspumpen å kollade vingpumpen som såg hel och fin ut och rengjorde tryckregulatorn som sitter i gaveln, även denna va klibbig.
Luftade och testade att köra runt motorn men det kom snålt med diesel.
Så jag testade att blåsa bakvägen med tryckluft igen då ökar mängden diesel och med lite startgas fick jag i gång den. Körde maskinen i ca 30 min och den gick jättefint stängde av den och starade efter några minuter igen allt funkade. Nästa dag e den lika död igen, det kommer diesel ur spridar rören men antagligen för lite.
Jag e jävligt trött på detta felet nu funderar på att försöka köra thinner i genom pumpen för att rengöra den.
Eller kan det skada pumpen ??
Några andra ideer om hur man går vidare??
Å vad e det klibbiga??
Kan tillägga att pumpen e inget roligt att plocka ner verkar som man får riva endel för att lossa driv kugghjulet...
Fattar inte detta den har ju vart i gång och den gick rent å fint..
Christian
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:35:35, 12-03-2005
Ort: Orust
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



63an

#2 » 10:23:38, 07-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja vid källan! Tanken, är den första delen i systemet, det där klibbiga kan vara det vi hade uppe i en annan tråd, som kan bildas i dieseltankar, typ algliknande och det måste rensas bort, sen kör du samma procedur igen som du gjort förut, då vet man att hela systemet är rent, tror inte råthinner är skadligt om det används under kort tid för packningar. :wave:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Mikael.Johansson

#3 » 17:48:35, 07-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förmodligen har du fått något i tanken, som även har lyckat ta sig förbi filtren.
På CAV filter så brukar det vara cirkulation genom pumpen och sista filtret. Om det finns något inne i filterbehållaren så kan det komma in i pumpen.

Säkrast är nog att tömma tanken, rengöra hela systemet och byta filtren.

Själv skulle jag inte använda thinner i pumpen. Får du igång motorn med ren diesel så lär den gå. Det är små ytor inne i pumpen och dom lär nog inte tätna om motorn går.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Michael Meier

#4 » 18:27:45, 07-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter det int backventiler i varenda utgång på pumpen? mellan banjo och spridarrör eller mellan D-nippel och spridarrör, dessa ventiler är nog känsliga för klibb, då lär du tvätta dom åt rätt håll.

Bild Tillägg efter 1 minut(er):

att blåsa skiten tillbaka in i pumpen hjälp nog int
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Christian (trådstartaren)

#5 » 22:23:16, 15-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla svar.

Glömde att skriva att jag tömt tanken och sköljt den.
Så tyvärr är det inte så enkelt.

Gjorde som Michael sa och plockade ner två av utgångsrören.
Men dom såg helt okej ut.

Jag har ju haft igång det i ca 2tim, men stänger jag av den så vill den inte starta utan startgas, inte ens om försöker direkt efter jag stängt av den.
Det verkar som den får för lite diesel när man skall starta helt enkelt
Fast när det när den väl startar så går den riktigt.

Det som jag har kvar att kolla på är spridarna... men varför skulle alla börja krångla samtidigt? Eller så får jag plocka ner hela pumpen och skicka in på service.

Någon som vet om man kan ställa upp pumpen för att få i gången den lättare??
Christian
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:35:35, 12-03-2005
Ort: Orust
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Michael Meier

#6 » 23:00:26, 15-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det känsligaste för en dieselmotor lär ju vara start, som du säger-den får ingen soppa i startmotorvarvtalet, å andra sidan, vartenda litet läckage i backventiler adderas å blir värre när de är små marginaler. hur vet du om backvetilerna tätar ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Mikael.Johansson

#7 » 23:21:54, 15-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:... hur vet du om backvetilerna tätar ?


Det finns inga backventiler på en CAV DPA.


Bild

Om det är något klibbigt kvar i pumpen så kanske ventilen #3 kärvar.
Eller pumpkolvarna #9.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Michael Meier

#8 » 23:30:57, 15-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

tänkte på matarpumpens backventiler

Bild Tillägg efter 1 minut(er):

inloppet vid nummer fyra, där lär de sitta backventil

Bild Tillägg efter 4 minut(er):

anslutningarna med banjoskruv till spridarna har backventil har jag för mei, vid låg hastighet lär ju varenda backventil göra bästa resultat, annars måste man ju starta med startgas för att få upp varvtalet, för att mata mer än de läcker tillbaka
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Mikael.Johansson

#9 » 00:05:48, 16-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Christian skrev:... Eller så får jag plocka ner hela pumpen och skicka in på service.

Någon som vet om man kan ställa upp pumpen för att få i gången den lättare??


Serva en sådan pump kan nog kosta 8 000:-. Rätt dyrt tycker jag.

Ställa upp trycket i pumpen går inte. Däremot kunde man sänka trycket i spridarna.

Men kommer det inte diesel ur spridarrören utan spridar så är det inte troligt att det är fel på dom.

Det är nog tätt någonstans.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

63an

#10 » 07:07:56, 16-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mors, läs Uppala nya (unt) idag om bakterier i dieselsystem, orsak o verkan, finns nog på webb ochså! :cool:
Tillägg: Vad är det som säjer att det "inte" går vidare genom en pump och etablerar sej in mot spridarna?
Nytt tillägg: Hittar inte själv på webb uppgifterna, men i huvudsak så ska man rengöra systemet, tank till spridare och dessutom pula i nåt medel som tar kål på bakterierna,( dyrt medel). För att undvika eländet så ska man tydligen köra som fan och hålla tanken full vintertid! Verkar som kondens utlöser reaktionen, en orsak till är att det blandas i biobränsle som hjälper det kemiska förloppet... Sjukhus o försvarsanl. har ren diesel så problemet är välkänt, där får inte bränslet ställa till krångel på reservkraften :laes_detta:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

bo.isaksson

#11 » 09:53:04, 16-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

vet inte hur det ser ut på din case men på min case sitter det filter i en matarpump som ställde till det för mig (manuell) jag installerade en elpump från biltema pluss ett extra filter före den .sen har jag inte haft några problem startar lika lätt som en bil efter det
bo.isaksson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:56, 08-09-2008
Ort: Klövedal
Maskintyp: Traktor
Maskin: case ih

Christian (trådstartaren)

#12 » 08:55:48, 17-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det sitter backventiler i varje utgång inuti banjobulten.
Nr 4 på bilden är ingen backventil utan en regulator.
Den var också igen klibbad när jag hade isär den.

Jag testade backventilen i banjobulten genom att blåsa med tryckluft åt olika håll. Svårt att säga om dom var helt täta när det blåser så mycket runt om. men dom såg rena och fina ut.

Jag har även testat att använda en handpump till en utombordare, typ
klämmblåsa. Pumpade dieseln rakt in i insprutningspumpen, men det gjorde ingen skillnad. Så matningspumpen borde det väl inte vara.
Jag har även haft nere den och kollat ventilerna, rengjort den och kollat så att drivningen fungerar.
Christian
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:35:35, 12-03-2005
Ort: Orust
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Michael Meier

#13 » 09:25:11, 17-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter det ingen backventil vid vingpumpen?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Christian (trådstartaren)

#14 » 13:34:32, 22-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så då är pumpen skickad på service. Fick plocka ner fronten för att få loss den.
Känns som mycket jobb för lite skit, men vad har man att välja på.
Den skall vara klar på tisdag nästa vecka så man får ju hoppas att det funkar då.
Christian
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:35:35, 12-03-2005
Ort: Orust
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

godegården

#15 » 21:06:31, 22-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gammal tråd men väcker den.
Fick du reda på vad som va fel på din pump?

Angående backventiler, sitter det en backventil i början av vare HT rör?
godegården
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:57, 25-08-2007
Ort: Småland


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se