Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Traktorinfo. önskas: International McCormick D-440, 1957

51 inlägg • Sida 1 av 4
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

daniel_168 (trådstartaren)

#1 » 08:29:59, 22-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

På måndag blir jag lycklig traktorägare, för första gången. Jag är nu ute efter någon reparationshandbok, manual eller annan dokumentation för just denna traktor.

Det är alltså en International McCormick D-440 från 1957.

Vet ni var jag ska leta?

Tack på förhand!

/Daniel
Senast redigerad av daniel_168 19:17:57, 23-05-2009, redigerad totalt 1 gång.
daniel_168
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:42:12, 15-04-2009
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: En hemmabyggd midjestyrd hjullastare med hydrostatdrift som väger ca 1900 kg.



daniel_168 (trådstartaren)

#2 » 13:30:18, 23-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen som vet någonting om denna traktor?

Jag har förstått att den inte tillverkades i alltför många exemplar.
daniel_168
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:42:12, 15-04-2009
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: En hemmabyggd midjestyrd hjullastare med hydrostatdrift som väger ca 1900 kg.

Kjell.K.

#3 » 16:59:42, 23-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tips: Kanske att rubriken skulle heta, Traktorinformation på MC Cormick D 440 önskas.

Enligt de uppgifter jag har.

Kom ut 1957-1960.
Tillverkningsland: Tyskland.
Generalagent fanns i Norrköping.
4 cylindrig 4 takts dieselmotor med utbytbara cylinderfoder.
Cylindermått mm: 82,6 x 101,6 (101,6 mm=4" (tum).)
Cylindervolym liter: 2,2 (2,17 fast jag får det till 2,18 :roll: , men 2,2 i allafall :) .)
Normalt varvtal: 1900 rpm.
Max varvtal: 2050 rpm.
Effekt 1900 rpm. (troligen bruttohästar, sae gross): 40 hästar.
Max vridmoment. 1600 rpm: 15,5 kpm. (troligen också brutto, sae gross.)

Eftersom traktorn är gjord i Tyskland och så pass sent kan det vara dinhästar, nettohästar, men jag tror endå inte det, då brukar det stå din tydligt. 40 sae hp vid normalvarv kanske är 32 din hp vid normalvarv.

Elsystem: Bosch 12 volt.
Antal växlar fram/bak: 8/2.

Vikt standard med 75% vätskefyllning i däcken: 2310 kg.
Total höjd med skyddsbåge: 2,29 meter.
Höjd kylare: 1,38 meter.
Hjulbas: 1,88 meter.

Hydral: Dubbelverkande och av kopplingen oberoende. 700 kg lyftkapacitet i dragstängerna. (är inte säker, men tror man räknar en meter ut från hydralarmarna.)

Kraftutag: Oberoende och uppnår de önskade 540 rpm. när motorn varvar 1780 rpm. (som då igentligen borde vara normalvarv.)

Bromsar: Självverkande skivbromsar som verkar direkt på differentsialen. (modernt för sin tid. :!: )

Differentsialspärr som manövreras med höger fot. (också modernt, alla hade inte diffspärr än 1957 och inte ens 1960.)

Däck fram/bak: 6.50-16"/11-36". Allternativ extra bak: 13-30".

Extra utrustning: Redskapsbelysning, remskiva, belastningsvikter, svängbart drag, framskärmar, skyddshytt och timräknare.

Riktpris standard, inkl. skyddsram, 1960: 17020 kronor.
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

daniel_168 (trådstartaren)

#4 » 19:08:48, 23-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Wow!

Tack för informationen! Jag har surfat runt på nätet som en galning efter information om traktorn, men har bara hittat en massa holländska sidor. Jag skickar med en bild på skönheten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
daniel_168
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:42:12, 15-04-2009
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: En hemmabyggd midjestyrd hjullastare med hydrostatdrift som väger ca 1900 kg.

Kjell.K.

#5 » 19:13:41, 23-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thumme:
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

63an

#6 » 21:01:57, 23-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dekoration i trädgården heter mästerverket av Mc Cormick! :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Holger

#7 » 10:37:39, 25-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

daniel_168 skrev:Jag har surfat runt på nätet som en galning efter information om traktorn, men har bara hittat en massa holländska sidor.

Det är bara att fråga här! Här finns all information, nästan.

Mycket fin traktor! :thumme:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

daniel_168 (trådstartaren)

#8 » 13:44:39, 25-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kommer med mer information sen...klockan fyra hämtar jag den!



:razz: :razz: :razz:
daniel_168
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:42:12, 15-04-2009
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: En hemmabyggd midjestyrd hjullastare med hydrostatdrift som väger ca 1900 kg.

Kjell.K.

#9 » 14:29:28, 25-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är lastaren en Källve?
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

daniel_168 (trådstartaren)

#10 » 14:31:12, 25-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan som bekant i stort sett ingenting, men säljaren sa att det var en originallastare, med eftermonterad hydralisk tömning...
daniel_168
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:42:12, 15-04-2009
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: En hemmabyggd midjestyrd hjullastare med hydrostatdrift som väger ca 1900 kg.

Kjell.K.

#11 » 14:32:31, 25-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

O.K.
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

daniel_168 (trådstartaren)

#12 » 20:09:53, 25-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok! Nu har jag kört omkring med traktorn för första gången. Här är mina erfarenheter: Svetten lackar! Går det att installera en servo!? Det värker i armarna. Att svänga på hjulen stillastående är stört omöjligt. Men, så ska det kanske vara?

Man ser absolut inte skopkanten när man ska skopa upp något. Detta resulterade i att jag skopade upp halva huset det första jag gjorde :( Ajaj...det blir fram med penseln till helgen och bättra på färgen! :)

Den låter dock fantastiskt och är stark! Jag ska tanka upp lite diesel i morgon och öva lite mer. Min enda erfarenhet före detta är att en sommar då jag körde en liten hjullastare, och detta är då definitivt något annat.

Här kommer bilder:


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
daniel_168
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:42:12, 15-04-2009
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: En hemmabyggd midjestyrd hjullastare med hydrostatdrift som väger ca 1900 kg.

Kjell.K.

#13 » 20:18:32, 25-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Själv har jag monterat en motvikt på min Fordson, då får man bättre dragförmåga och traktorn blir mer lättstyrd, sök på motvikt så hittar du nog min Fordson och flera andra traktorer med motvikter. Det går också att montera servo. Jag tror det finns uneversialgrejer som passar till olika traktorer.
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

daniel_168 (trådstartaren)

#14 » 21:58:43, 25-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, en motvikt kan ju vara en första åtgärd. Innan man börjar krångla med att installera en servostyrning. Ska kolla upp lite grejer i veckan.
daniel_168
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:42:12, 15-04-2009
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: En hemmabyggd midjestyrd hjullastare med hydrostatdrift som väger ca 1900 kg.

daniel_168 (trådstartaren)

#15 » 14:12:46, 27-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag återanvänder denna tråd för en ny fråga (jag har tusen frågor):

När jag har ettan i har jag växelspaken rakt in i låret. Mycket oskönt. Det går knappt att komma åt kopplingen med etta i eftersom man måste kränga benet över växelspaken. Ska det vara så?

När jag växlar mellan ettan och backen, går det bra, förutom att jag har spaken rakt in i låret som jag beskrev ovan. Men när jag lägger i tvåan, trean eller fyran, så måste jag liksom vrida växelspaken ett halvt varv, om ni förstår, och det är rätt svårt att få tillbaka den i läget där jag kan växla mellan ettan och backen. Är detta som det ska vara eller kan jag åtgärda detta på något sätt.

Till saken hör att illustrationen på växelspaken, där det framgår var växlarna ligger, är vriden ett halvt varv så att det inte stämmer alls överens med var växlarna ligger.

Så här ligger växlarna:

R 2 4

1 3


Hoppas ni förstår ungefär vad jag menar.
daniel_168
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:42:12, 15-04-2009
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: En hemmabyggd midjestyrd hjullastare med hydrostatdrift som väger ca 1900 kg.


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: memme, Sandris och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se