Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Har varit och kikat på en Belarus - ska jag slå till ?

17 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

pojken (trådstartaren)

#1 » 10:16:04, 05-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har precis varit och kikat på vad som kan bli min första riktiga traktor.

Jag ska ha den till att skotta snö och flytta lite pallar, det handlar inte om många körtimmar per år - men jag är less på att vara beroende av andra och att behöva köra snöslunga...


Det är alltså en Belarus 50s av årsmodell 1977. Timräknaren står på 762 timmar.

Traktorn startade lätt och hade en jämn o fin gång i motorn. Växellådan var allt annat än lättarbetad för en ovan som jag men det kanske är en vanesak. Provkörde några växlar framåt samt hög/låg på backen och det var inga märkvärdigheter. Lite läckage från servot (servopumpen?) var det men inget som tidigare ägare hade gjort något åt utan bara fyllt på en skvätt varje år.

På traktorn sitter det en lastare av modell "Kjällve 901H".
Var torr och fin kring lyft och tiltkolvar. Hade bara enkelverkande lyftkolvar dock, vet inte hur stor roll det har. Trimafäste skulle det visst vara. Tyckte spontant att lastaren var väldigt snabb, trots låga varv på motorn.

Drivhjulen hade bra med mönster men en hel del torrsprickor - styrhjulen såg fina ut.. Det följde även med en uppsättning med piggkätting till drivhjulen, var visst bra att ha.

Bromsarna fungerade men man fick ta i lite med foten tyckte jag, men å andra sidan har jag dåligt att jämföra med. Stannade gjorde den iallafall.

Belysningen fungerade perfeklt (nya lampor runt om) och värmefläkten verkade brumma på fint.

Väldigt lite rost både invändigt och utvändigt. Några rostbubblor på dörrarna i stort sett.

Traktorn säljs som ni ser den, med piggkättingar samt en handbok - dock inga redskap. Prislappen är satt till 34000:- och då får jag den servad och hemkörd till gården.

Så... Ska vi slå till ? Nåt jag har glömt att kolla ? Nåt att oroa sig för ?

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
pojken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:40:11, 04-03-2009
Ort: Gnarp
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM620



Peter.Deremar

#2 » 11:54:47, 05-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är ju ingen expert på det här, men det jag funderar på är om det är så bra att ploga snö med enkelverkande kolvar på lastaren?

Finns det inte risk för att den "hoppar" lite ovanpå snön då om det blir lite packat? Ibland så kanske man kan behöva trycka ner skopan/bladet lite för att få bort snön.

Men jag är ju ingen expert som sagt :razz:
Mitt lilla garageprojekt.
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... highlight=

Signaltekniker på järnvägen.
www.pdsignal.se
Användarvisningsbild
Peter.Deremar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:33:13, 23-08-2006
Ort: Knivsta/Östuna
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Bjorn.Lundsten

#3 » 11:57:13, 05-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen expert på just den här traktortypen men 762 timmar är ju alltså EXTREMT lite för en traktor som är 30 år gammal. Det är möjligen inte så att den har snurrat runt ett varv så det i själva verket är 10762 timmar?

Sedan tyckte nog inte jag att bakdäckens mönster var sådär fantastiskt, kanske max 40%?

Hur är det förresten med reservdelstillgång? Jag har läst någon gång att Belarus egentligen inte är en speciell traktortyp utan helt enkelt namnet på alla traktorer som kom från Sovjetuninonen under denna tid.

Allt detta åsido så kan det säkert vara en jättebra traktor. Hade dock känts säkrare att satsa på en MF / BM med motsvarande karaktäristik.
Användarvisningsbild
Bjorn.Lundsten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:10:13, 08-06-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf 35
Valmet 305
Volvo BM 641

JD400

#4 » 13:33:35, 05-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med tidigare inlägg om att 762 timmar är mycket lite. Kanske kan vara så att mätaren inte funkar och har stannat också, eller kollade du det?

Jag har erfarenhet av att skotta snö med enkelverkande lastare utan tilt dessutom och det är ju ingen höjdare. Är det tö och snön blir lite packad så glider bara skopan uppe på snön som sagts ovan. Ett töigt takras kan t.ex. vara svårt att få bort. Men å andra sidan så beror det ju på vad man har för budget, vad man har att jämföra med tidigare oxå... Kall fin snö så går det utan problem, men kättingar är i princip ett måste! Men det fick du ju med. En nackdel med dubbelverkande är dock att då måste man vara noga med att inte trycka för hårt istället för då lyfter man styrhjulen.

Bakmonterat snöblad tycker jag är rätt smidigt om man inte har behov av att lyfta bort snön utan det räcker att trycka ut den åt sidan. Lättare att justera så att det skär bra och man kan lättare få tryck på bladet så det tar bort snön till botten. Dessutom brukar dessa snöblad vara rätt billiga.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

63an

#5 » 14:18:20, 05-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Avråder, de där är nog ingen höjdare för nybörjare! :wave:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

Kjell E

#6 » 16:37:01, 05-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ikke noe kjempekjøp nei. Følg de gode råd du har fått ovenfor. Men en ting, er ikke dette en russer?

Hvilke bakaksler!!

Bild


Finn deg en BM :D
Användarvisningsbild
Kjell E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:15:26, 06-02-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 3050

Henke.P

#7 » 17:33:26, 05-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! blev det inget med forden?
idrott luktar svett. sport luktar BENSIN
Henke.P
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:59:19, 20-10-2007
Ort: timrå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM 4300
Zetor 10145
Bm Teddy
Neuson2702

Marcus Atlas Kjellkvist

#8 » 19:57:10, 05-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej. Icke slå till.
Funderar på starta eget rike:)
Banchef MK402m.se
www.402m.se
Rototiltoholic
Användarvisningsbild
Marcus Atlas Kjellkvist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:52:39, 15-12-2008
Ort: Töreboda
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Diverse maskiner

Osaka

#9 » 22:13:09, 05-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag har kört en hel del Belarus, en mtz 82 från -80. Styrningen varalltid konstig, backade man och svängde fullt låste styrningen sig och det lossnade inte förrän man körde framåt. De senaste åren jag körde den fungerade servon bara åt vänster, så man lade alltid upp körningen så att man gjorde mest vänstersvängar. Ett lager i bakhuset havererade så att hjulaxeln tappade kontakt med diffen. Bogsering hem. konstanta kylproblem vid högre belastning pga. fuktande oljekylare och troligen för liten kylare. Motorn är fin i de traktorena och orsakade aldrig problem, men effektuttaget bestämde man efter tempmätaren. Elsystemet brann delvis. 3p-lyten kunde låsa sig pga. en ventil som fastnade. Allmänt seg 3p vid tyngre redskap.

Men jag gillar Belarus, är traktorn fin efter alla dessa år är den nog ok. Men priset borde nog ner till 27000:- ??
Användarvisningsbild
Osaka
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:43, 19-05-2007
Ort: södra dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor

pojken (trådstartaren)

#10 » 22:44:55, 05-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Henke.P skrev:Hej! blev det inget med forden?


Nej, inte än iallafall... "Ramlade" över den här alldeles nyss och tyckte prislappen var helt i min smak :)

Får överväga Forden nu när jag ser att dom allmänna rekommendationerna lutar åt att låta ryssen vara ifred...

Bild Tillägg efter 4 minut(er):

Osaka skrev:jag har kört en hel del Belarus, en mtz 82 från -80. Styrningen varalltid konstig, backade man och svängde fullt låste styrningen sig och det lossnade inte förrän man körde framåt. De senaste åren jag körde den fungerade servon bara åt vänster, så man lade alltid upp körningen så att man gjorde mest vänstersvängar. Ett lager i bakhuset havererade så att hjulaxeln tappade kontakt med diffen. Bogsering hem. konstanta kylproblem vid högre belastning pga. fuktande oljekylare och troligen för liten kylare. Motorn är fin i de traktorena och orsakade aldrig problem, men effektuttaget bestämde man efter tempmätaren. Elsystemet brann delvis. 3p-lyten kunde låsa sig pga. en ventil som fastnade. Allmänt seg 3p vid tyngre redskap.

Men jag gillar Belarus, är traktorn fin efter alla dessa år är den nog ok. Men priset borde nog ner till 27000:- ??


Enda som är liiiiite positiv till ryssen :grin:

Hur ser tillgången på reservdelar ut till dessa maskiner ?

Jag försökte massera priset men då maskinen var nyinkommen på firman där den står så kändes det inte som att det var nån idé, 27500:- + moms var det som gällde.

Bild Tillägg efter 17 minut(er):

Henke.P skrev:Hej! blev det inget med forden?


Ser ut som om den är såld :(
Användarvisningsbild
pojken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:40:11, 04-03-2009
Ort: Gnarp
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM620

JD400

#11 » 22:54:05, 05-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Reservdelar till Belarus finns väl på olssons (www.oie.se), men kanske inte till just den här modellen av Belarus?
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Robban_C

#12 » 22:58:05, 05-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bjorn.Lundsten skrev:... Hur är det förresten med reservdelstillgång? Jag har läst någon gång att Belarus egentligen inte är en speciell traktortyp utan helt enkelt namnet på alla traktorer som kom från Sovjetuninonen under denna tid. ...
Kanske var det så på den tiden men idag är det tydligen ett eget företag som givetvis ligger i Vitryssland eftersom "Belarus" betyder just "Vitryssland".
Källa:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vitryssland#.C3.96vrigt
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Jan-Gunnar Malmquist

#13 » 23:10:42, 05-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Reservdelar till Belarus hittar du hos Lantbrukskonsult.
Han har en hel del på lager, annars brukar han kunna ta hem det du behöver.

http://www.lantbrukskonsult.se/
/ J-G
Jan-Gunnar Malmquist
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:10:14, 17-09-2007
Ort: Timrå
Sverige

J.N

#14 » 22:10:15, 06-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äger själv en Belarus 920, 97:a. haft lite strul med koppling och bromsar. Bromsarna är tydligen en känd svaghet. Annars så har den fungerat. Använder den mest i skogen, där fungerar den hyfsat. Utväxlingen tycker jag dock inte stämmer riktigt. 1:an går väldigt långsamt och 2:an för fort, samt backen går för fort när det är lite trångt.

Enkel och lättservad, reservdelar har inte varit något problem ännu.
J.N
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:05:21, 20-01-2007
Ort: Göteborg

pojken (trådstartaren)

#15 » 23:00:56, 06-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm... svårt det här att hitta "rätt" maskin när man inte riktigt har koll på vad som gäller och hur det funkar :???:

Ska iväg igen nu imorgon och kolla på en BM218 och en Ferguson nånting som båda var riktigt överprisade (45000 +moms för 218, 55000 +moms för MF'n). Men men vi får väl se hur dom ser ut...
Användarvisningsbild
pojken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:40:11, 04-03-2009
Ort: Gnarp
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM620


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: martin wheelnut och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se