Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Trög Växellåda

16 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

David.Mattsson (trådstartaren)

#1 » 17:08:49, 23-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Årsmodell 2002
2500tim

Någon som vet hur lådan ska va i en sånn?

Står man stilla med kopplingen nertryckt och Fram/Back spaken i läge fram går det inte att lägga i någon växel men om man rullar är det inga problem och lägga i växel

Med motorn avstängd är det inga problem o växla hursom...

kan det va lamellen som Kärvar på splinesen ? eller är dom här traktorerna inte bättre ?
Jag vet varför engelsmän dricker varm öl
Användarvisningsbild
David.Mattsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:26, 19-09-2009
Ort: Ryd
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB



Hebbe

#2 » 00:51:24, 30-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte hur det brukar vara på en Premium men på en R3:a 85-100 rör sig traktorn även när man har 1-5:an i friläge. D.v.s. lägger man i fram eller back så rör sig traktorn sakta (men inte med någon större kraft) även om man har stora spaken i friläge. Jag tyckte det var märkligt men när jag var och provkörde en helt ny R3 110 så hade den precis samma symtom...
Trögt är rätt beskrivning!
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100

David.Mattsson (trådstartaren)

#3 » 19:26:44, 08-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

jo förra ägaren har klagat hos åf men dom har inte löst problemet han sa innan han avled att den har varit trög sen den var ny och dom har Tittat på felet när den har servats men uppenbarligen inte fått ordning på det ...

ska riva bort startmotorn och se om man kan komma åt o smörja splinesen på nåt vis.
Jag vet varför engelsmän dricker varm öl
Användarvisningsbild
David.Mattsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:26, 19-09-2009
Ort: Ryd
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB

Gasglad

#4 » 19:24:19, 16-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag provkörde en 850 i sommras men valde bort maskinen för att den var just trög i lådan. Visste in om de var så eller om det var fel på just den maskinen...men vågade inte chansa.
Gasglad
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:43, 16-02-2010
Ort: Happy Hudik
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: KBK 35
New holland 110B
Tidigare:
Ford 5610
Deutz 5206

Hebbe

#5 » 21:33:09, 16-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag tog en oljeanalys på SDF's original bakaxelolja (UTTO) så visade det sig att viskositet var betydligt lägre än t.ex. Shells TD UTTO 5W-30. Eftersom de flesta andra bolagens oljor är "tjockare" så blir det dessutom märkbart trögare bara man råkar blanda i och fyller på en lite större mängd av någon annan UTTO olja och byter man oljan helt kan jag tänka mig att det blir en ytterligare kännbar skillnad i tröghet med t.ex. en 10W-30 olja.
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100

David.Mattsson (trådstartaren)

#6 » 15:00:07, 17-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet att det är orginal olja i nu men ska man altså prova o byta till en tunnare vid nästa scervice ska göra den till våren...
Jag vet varför engelsmän dricker varm öl
Användarvisningsbild
David.Mattsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:26, 19-09-2009
Ort: Ryd
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB

Hebbe

#7 » 19:00:43, 17-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är lite knepigt att hitta något som är tunnare än originaloljan SDF Utto Jag vet inte riktigt varför men i min "R3:a" har man hält i Ambra G200 5W-20 (helt röd) den är tunnare men den kostar ca 55 kr/l och jag är tveksam till att den är så bra när det är varmt, transportkörning o liknande.
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100

David.Mattsson (trådstartaren)

#8 » 15:37:56, 18-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollade på dunken vad oljan som är i nu heter Ambra Multi VT 10W någonting etiketten är skadad

Den blir dock mycket lättare o växla när den fått upp tempen lite
efter ca 1mils tranport så släpper det kan man säga..
Jag vet varför engelsmän dricker varm öl
Användarvisningsbild
David.Mattsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:26, 19-09-2009
Ort: Ryd
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB

Hebbe

#9 » 18:06:22, 18-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter som den gamla SDF originaloljan http://flcf.onion.it/commonfile/eng/pdf ... at_ENG.pdf
Eftersom det är en 10W-30 olja är den gissningsvis av en högre och trögare viskositet än deras "nya" DF UTTO. Kolla gärna med de som förhoppningsvis vet hur det ligger till: http://www.blocket.se/jonkoping/Olja_SD ... 751036.htm
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100

David.Mattsson (trådstartaren)

#10 » 22:21:27, 18-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

ska ta det med Uråsa när det är dags för nästa scervice när jag var där o frågade (dom som sålt den ny) så sa dom att dom hadde en till med samma problem som dom inte fått ordning på.
så det kan nog va lösningen
Jag vet varför engelsmän dricker varm öl
Användarvisningsbild
David.Mattsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:26, 19-09-2009
Ort: Ryd
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB

Hebbe

#11 » 20:45:28, 19-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett tips är att passa på och även få information av importören nu när de har annons och en kontaktperson. Oljor är kolossalt komplext när man börjar fördjupa sig, ofta får man lika många olika svar beroende på vem man frågar!
Den nya UTTO oljan finns i två utföranden, förpackningar SDF UTTO (Same Deutz-Fahr) och DF UTTO (Deutz-Fahr). DF UTTO är lite dyrare och det var den oljan jag har haft i min transmission.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100

David.Mattsson (trådstartaren)

#12 » 09:26:06, 10-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag tagigt tag i det här o vart o hämtat utto oljan
bara genom o öpna en dunk o jämföra med den tidigare så är den här mycket tunnare och luktar annorlunda.

ska bli till o byta snarast men måste ha på huggarvagnen o byta på den med samtidigt för den rymmer endel hoppas 100l ska räcka
det går 71l i trans + att det är lastare på den

återkommer med uppdatering
Jag vet varför engelsmän dricker varm öl
Användarvisningsbild
David.Mattsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:26, 19-09-2009
Ort: Ryd
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB

Hebbe

#13 » 20:44:25, 10-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

För en tid sedan fick jag tag i säkerhetsdatabladet för DF UTTO. Där stod att viskositeten ligger på 70,4 mm2/s vid 40 °C. När traktorn var "fabriksny" tog jag en oljeanalys som visade på 51,2 mm2/s. Av vilken anledning vet jag fortfarande inte men Deutz-Fahr importören bytte oljan till helsyntet Ambra G200 UTTO 5W-20 med 42,3 mm2/s enligt nästa analys jag gjorde. Nu när det var dags att byta olja köpte jag Shells TD UTTO 5W-30 som enligt databladen ligger på 55,4 mm2/s. Jag märkte ingen skillnad förutom att maxtempen på transmissionsoljan steg några grader jämfört med helsynteten jag hade innan.

Edit:
Som jämf. har "hydraulolja 46" en viskositet på 46 mm2/s vid 40 °C
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Hebbe 08:05:54, 11-08-2010, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100

David.Mattsson (trådstartaren)

#14 » 09:33:19, 29-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

nu är oljan bytt o det gjorde ingen skildnad
måste vara lamellen som trögar på splinesen
har provat lite ytteligare o den vill dra frammåt när man försöker lägga i växel så det käns som det är det enda som kan vara fel ....
försökte få bort startmotorn för o kanske kunna spreja in något den vägen men den övre bulten sitter ju helt oåtkomlig ... värkar som man måste ta väck vevhus burken men hur sitter den någon som vet ?
Jag vet varför engelsmän dricker varm öl
Användarvisningsbild
David.Mattsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:26, 19-09-2009
Ort: Ryd
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB

mathiast

#15 » 11:29:18, 29-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det kopplingsfri F/B så lär du förmodligen inte hitta någon lamell på svänghjulet.
Oftast löser man den funktionen med lamellpacket typ automatlåda inuti växellådan som aktiveras med hydralik.
Högst Troligtvis är det i så fall ett av dom paketen som "draggar"
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Patrik C F Eriksson och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se