Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Bom till snöblad

24 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

mickel räv (trådstartaren)

#1 » 21:30:18, 10-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har i år fått en hel del snörjning och håller nu på att göra iordning nya JD 6330 för röjningen. Bladet är ett Holms kommunalblad 280. För att underlätta av och påkoppling har vi gjort om bommen under traktorn och förlängt den med en u-balk som ska sitta i hitchkroken, allt för att underlätta om man snabbt behöver använda frontlastaren.

Finns det någon egentlig nackdel med att ha bommen i hitchen och inte fäst mitt under traktorn?
mickel räv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:35:36, 19-05-2007
Ort: Norra uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: John Deere, Case IH



bangt

#2 » 21:43:54, 10-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

vi kör en spetsplog som jag byggde om på liknande sätt, tycker att det blev kanon :thumme:
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

håkan 13

#3 » 23:09:30, 10-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

enda nackdelen är väl om man behöver koppla nån vagn... ;-) men det har du väl säkert räknat ut... förr så var det väl lång bom på alla snöplogar så... gör inte bommen för kort bara!! då kan det va svårkopplat!! på mitt jobb kör vi med frontlyft och stora BM... kanonsmidigt!!! :grin:
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

strand entreprenad

#4 » 23:10:44, 10-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har kört holmsblad med lång bom i kroken sen början på 90 talet byggde det till en JD3050 och med lite skarvning av bomen passar det på 69an med. det ända problem ja varit ute för var på 3050 där bultarna tillkroken kunde vibrera loss så man fick ha lite koll på det.
strand entreprenad
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:13, 04-10-2009
Ort: Katrineholm
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Cat 312
Scania 124
Scania113

JD 6900
JD6110
JD 1640

mickel räv (trådstartaren)

#5 » 19:18:32, 11-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

håkan 13 skrev:enda nackdelen är väl om man behöver koppla nån vagn... ;-) men det har du väl säkert räknat ut... förr så var det väl lång bom på alla snöplogar så... gör inte bommen för kort bara!! då kan det va svårkopplat!! på mitt jobb kör vi med frontlyft och stora BM... kanonsmidigt!!! :grin:


Ähhh det var därför jag inte fick på kärran imorse då. :???: :mrgreen:

Jag har hört att stabiliteten i traktorn blir försämrad med bommen infäst i hitchen jämfört att ha bommen infäst mitt under traktorn? Hursom så svetsade chefen dit öglan på balken igår och passade in det och jag tycker att det ser bra ut. Nu är det bara att sy dit mera svets och sen dra slangar så är det bara till att invänta det vita guldet! :driver:
mickel räv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:35:36, 19-05-2007
Ort: Norra uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: John Deere, Case IH

Jevlar

#6 » 19:43:03, 11-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har jobbat på Holms konstruktionsavdelning några år å enda anledningen till att det är olika infästningspunkter på traktorerna är åtkomligheten egentligen, en del traktorer är knepiga att få till fästena på.

Ofta ansåg man att bommen blev för lång om den skulle ändå bak så då försökte man få till ett fäste mittunder istället.

Stabiltet blir snarare bättre ju längre bak den sitter, är bommen infäst för långt fram vill plogen gärna lyfta framaxeln då det går tungt/hugger.
Senast redigerad av Jevlar 19:45:51, 11-11-2009, redigerad totalt 1 gång.
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

mickel räv (trådstartaren)

#7 » 20:49:43, 16-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jevlar skrev:Jag har jobbat på Holms konstruktionsavdelning några år å enda anledningen till att det är olika infästningspunkter på traktorerna är åtkomligheten egentligen, en del traktorer är knepiga att få till fästena på.

Ofta ansåg man att bommen blev för lång om den skulle ändå bak så då försökte man få till ett fäste mittunder istället.

Stabiltet blir snarare bättre ju längre bak den sitter, är bommen infäst för långt fram vill plogen gärna lyfta framaxeln då det går tungt/hugger.


Oki intressant att höra! Bommen är nu färdigkonstruerad och ligger i verkstan i väntan på målning, vart jäkligt smidigt att bara kroka i hitchen istället för att krångla och lossa bladet i fram, nu tar det max fem minuter innan bladet och slangarna är monterade. Ska ta någon bild och lägga in imorgon.
mickel räv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:35:36, 19-05-2007
Ort: Norra uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: John Deere, Case IH

mickel räv (trådstartaren)

#8 » 20:08:26, 18-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gamla bommen är inskuren i u-balken och rejält svetsad med förstärkningar både under och över.
Bild

Öglan till hitchkroken.
Bild
Senast redigerad av mickel räv 20:09:43, 18-11-2009, redigerad totalt 1 gång.
mickel räv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:35:36, 19-05-2007
Ort: Norra uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: John Deere, Case IH

dea

#9 » 21:34:08, 18-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser bra ut. Har ni tänkt att ha slangarna under traktorn?
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

Jevlar

#10 » 22:10:26, 18-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan bli lite vinglig sidledes när man bara hänger den i öglan.
Om stolparna på fästet böjer in sig/glappa mot frontbalken så brukar plogen vilja tippa i sidled, kan va läge o förstärka dom lite.
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

håkan 13

#11 » 22:16:47, 18-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

det där blir nog kanon!!! :grin: vad har du för typ av stöd i fram på traktorn??
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

mickel räv (trådstartaren)

#12 » 22:36:15, 18-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fästet i fronten på traktorn är Holms original, nog kommer väl största påkänningen på det främre fästet?

Slangarna skall dras och buntas ihop på balken.
mickel räv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:35:36, 19-05-2007
Ort: Norra uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: John Deere, Case IH

dea

#13 » 22:47:23, 18-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, det verkar smidigt att ha slangarna där. Vi har med ett blad som bommen fästs i kroken och det funkar bra.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

Jevlar

#14 » 23:05:29, 18-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Original ramfästen har ju en tvärsgående hylsa/tapp i bakre fästet/tratten så att det tar upp lite vridkrafter o hindrar att plogen lutar, de som kör med sidovinge har ofta problem med att plogen hänger snett när man lyfter den och eftersom det inte går att lyfta hur högt som helst med ramutrustningen kunde plogen ta i backen även upplyft.

Nu med öglan finns inget där bak som hindrar det och då blir det passningen mellan stolparna/främre fästet som begränsar hur mycket den kan luta i sidled.
Det är endast tänkt att hålla plogen på rätt ställe i sidled där, inga längsgående krafter eller vridning.

Nån bonne svetsade en balkbit på tvären alldeles framför hitchen så att när han lyfte plogen i topp la sig balken emot traktorns lyftarmsfästen o stabiliserade ramutrustningen mot vridningen.
Andra labbade med att slänga på vikter på motsatta sidan som vingen men det funkar inte så bra, rätt vad det är hänger den snett ändå när de backar o det hugger tag i nåt skit.
Senast redigerad av Jevlar 23:07:20, 18-11-2009, redigerad totalt 1 gång.
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

mickel räv (trådstartaren)

#15 » 20:53:25, 20-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jevlar skrev:Original ramfästen har ju en tvärsgående hylsa/tapp i bakre fästet/tratten så att det tar upp lite vridkrafter o hindrar att plogen lutar, de som kör med sidovinge har ofta problem med att plogen hänger snett när man lyfter den och eftersom det inte går att lyfta hur högt som helst med ramutrustningen kunde plogen ta i backen även upplyft.

Nu med öglan finns inget där bak som hindrar det och då blir det passningen mellan stolparna/främre fästet som begränsar hur mycket den kan luta i sidled.
Det är endast tänkt att hålla plogen på rätt ställe i sidled där, inga längsgående krafter eller vridning.

Nån bonne svetsade en balkbit på tvären alldeles framför hitchen så att när han lyfte plogen i topp la sig balken emot traktorns lyftarmsfästen o stabiliserade ramutrustningen mot vridningen.
Andra labbade med att slänga på vikter på motsatta sidan som vingen men det funkar inte så bra, rätt vad det är hänger den snett ändå när de backar o det hugger tag i nåt skit.


Har provat idag och dom du beskrev hängde bladet en aning för mycket mot backen så vi flyttade upp fästet till lyftkolven och nu är bladet 15 cm över backen där det är som lägst vilket får anses godtagbart då jag har för mig att på gamla 2140´n låg det närmare backen. Det verkar annars fungera bra och stabiliteten verkar helt okej.

Nu vill jag ha snö! :thumme:
mickel räv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:35:36, 19-05-2007
Ort: Norra uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: John Deere, Case IH


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se