Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Växellådsproblem

9 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

sho olsson (trådstartaren)

#1 » 15:28:17, 24-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har problem med min JD 3130. Oavsett i vilket läge växlespaken för hög/låg eller back läggs i så går den bara framåt på högväxeln. Verkar som om lägena för låg- och backväxel försvunnit!

Några tips vad om som hänt? Har varit under och kikat och där finns ett länkage på högersidan av v.lådan som verkar ha något samband med detta men inget där rör sig när man försöker skifta från hög/låg/back.
Är det något som felar under locket som växelspakarna sitter i???????
Tacksam för hjälp/Stefan
sho olsson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:13:50, 24-01-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3130



dimorep

#2 » 15:37:43, 24-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

När du lyft på locket till v.lådan, kan du då inte se var hög-låg-back spaken ska gå ner och "växla"? Borde var här som det inte "rör sig".
Kan du röra h-l-b spaken och i så fall känns den "som vanligt"?
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

sho olsson (trådstartaren)

#3 » 15:47:45, 24-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Det var snabbt svarat! Lägena för låg och back känns konstiga, de finns men utan innehåll om du förstår vad jag menar. Beroende på temperaturen i min maskinhall har jag inte tagit av locket på lådan. Temperaturen i maskinhallen med världen högsta takhöjd = utomhus, gör att jag frågar om råd innan jag börjar skruva. Även om jag före Jul acklimatiserade mig en vecka i Nebolchi, Ryssland där det var -40 så tycker jag -6 är fullt tillräckligt för att fråga innan skruvandet tar sin början. Problemet är att det finns någon form av länkage utanför och på sidan av v.lådan som verkar ha samband med dessa funktioner och om jag ska ta isär något så vill jag börja på rätt ställe. Alltså inte dissekera hela lådan. Det kan jag göra sommartid när jag har för lite att göra!
sho olsson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:13:50, 24-01-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3130

dimorep

#4 » 15:49:59, 24-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med att leta upp en "sprängskiss" över v-lådan och reglagen så ser du hur allt sitter samman.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

sho olsson (trådstartaren)

#5 » 15:58:15, 24-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, jag får väl leta upp en sådan. Hur är väderläget i södra halvan av min maskinhall föresten?

Ha d bra/Stefan

Bild Tillägg efter 4 minut(er):

Apropå ingenting alls, ditt citat:Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!
Det måste väl vara det mest malplacerade någonsin på ett diskussionfrorum? Dessa är väl till för att just för att hjälpas åt och slippa misstag, hårt slit i onödan o.s.v.?
sho olsson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:13:50, 24-01-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3130

dimorep

#6 » 16:04:42, 24-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vädret i sydskåne är just nu så pass kallt att man väljer att vara inomhus och då istället fördriva tiden på Maskinisten... :mrgreen:

Ang mitt citat. -Har väl fått slita en hel del för att komma dit jag är idag rent erfarenhets och kunskapsmässigt!
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Mikael.Johansson

#7 » 16:07:54, 24-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske har du fått ner någonting vid växelspaken så den inte går tillräckligt lång åt höger.

Växelspakarna går i ungefär vid "B".
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

sho olsson (trådstartaren)

#8 » 13:37:03, 25-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Tusen tack Mikael för sprängskisserna. Dyker ner i lådan ikväll och ser om jag hittar nåt som inte sitter där det ska. Ser ut som om det kan vara bra med backväxel framtår onsdagen! (Snöstorm).

Mvh/Stefan
sho olsson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:13:50, 24-01-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3130

sho olsson (trådstartaren)

#9 » 18:03:23, 19-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte bara så här i efterhand tala om vad felet bestod i. Under locket som hydraularmarna sitter på kommer man åt växelförarna. På fotot finns en arm benämnd 31. Mitt på denna finns ett stift som går ner igenom den underliggande armen. Detta stift hade gått av. Rep. av detta tog 5 min. Att komma dit tog ca 5 timmar inkl. hyttlyft och annat. :smile:
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av sho olsson 18:06:53, 19-06-2011, redigerad totalt 1 gång.
sho olsson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:13:50, 24-01-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3130


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Ole.L och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se