Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Söker bilder på lastare till grållar.

21 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Grett

#16 » 14:14:28, 02-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite bilder på min Horn Draulic
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Monteringsanvisning Horn Draulic

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Grett 23:26:46, 03-02-2010, redigerad totalt 1 gång.
Grett
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:15, 05-08-2008
Ort: Norrland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM425 Terrier -59



PerJohansson (trådstartaren)

#17 » 14:06:48, 20-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här projektet har legat lite på is ett tag men jag känner att behovet av en lastare ökat med tiden och flickvännen har upprepade gånger sagt att om jag ska ha ett till fordon på gården så får jag sälja minst tre av de jag redan har... Hur den matematiken fungerar får jag inte ihop... :)

Jag har tittat och funderat på fästpunkter och kommit fram till att skarven mellan motor och kopplingskåpa och mellan växellåda och bakaxel skulle funka att använda.
Eventuellt kanske även använda fästet för framaxeln längst fram på motorn.

Jag tänkte mig att skära till en plåt som sitter i tre-fyra av bultarna per sida, och montera nån form av balk mellan dessa och även ha ett fäste till den i bakaxeln.

Jag kan dock tänka mig att det möjligtvis inte är konstruerat för extra belastning direkt i dessa punkter. Visserligen så får man ju en extra last där oavsett vart lastaren sitter, men kanske från nåt mer fördelaktigt håll.

Vad tänker ni, kommer det att hålla? Det blir ju trots allt fyra fästen per sida om man kör på den värsta varianten.

P.S. Tack Urban L för bilderna D.S.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

MN

#18 » 15:43:53, 20-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du vet att växellådhuset är i lättmetall? Kruxet med de flänsförband du nämner är att de inte är plana på "utsidan" Skall du ha riktiga lastarfundament så bygg mellan framaxelbryggan och bakaxeln (skärm eller dragfästen).

F ö kan du upplysa flickvännen om att ekvationen oxå kan skrivas: Nuläge -1 flickvän = antal maskiner på gården -> ∞ :djaevul:

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

PerJohansson (trådstartaren)

#19 » 23:23:50, 20-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:Du vet att växellådhuset är i lättmetall?


Ja, det vet jag, jag tänkte sätta mina plåtbitar mot de delar som är i gjutjärn (bakaxeln och motorblocket) men...

MN skrev:Kruxet med de flänsförband du nämner är att de inte är plana på "utsidan"


Jag tror dock att det skulle funka till mina användningsområden, men det skulle ju å andra sidan inte bli så snyggt med glipor och sneda fästen. så det får nog bli fästen i bakaxeln och i framaxelns fästen.


MN skrev:F ö kan du upplysa flickvännen om att ekvationen oxå kan skrivas: Nuläge -1 flickvän = antal maskiner på gården -> ∞ :djaevul:


Fast å andra sidan så börjar det bli så mycket bilar och skrot här så det inte direkt märks när det kommer nåt nytt... "den där stora gula? Näee, den har alltid stått där" :)
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Grett

#20 » 14:14:33, 21-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerJohansson skrev:
Fast å andra sidan så börjar det bli så mycket bilar och skrot här så det inte direkt märks när det kommer nåt nytt... "den där stora gula? Näee, den har alltid stått där" :)


Eller:
jasså den där, den har stått där sen den var liten :mrgreen:

Bild Tillägg efter 8 minut(er):

Kom på en detalj ang Horndraulic lastaren.

Eftersom lastaren sitter fast i bakaxeln den går att lyfta så högt (skopan hamnar mitt över föraren) så kan man flytta tyngdpunkten ganska mycket genom att köra lastaren i topp. Men det blir samtidigt ganska vingligt :uupps:
Grett
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:15, 05-08-2008
Ort: Norrland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM425 Terrier -59

Ulf

#21 » 09:01:30, 26-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

> Eftersom lastaren sitter fast i bakaxeln den går att lyfta så högt (skopan hamnar mitt över föraren) så kan man flytta tyngdpunkten ganska mycket genom att köra lastaren i topp. Men det blir samtidigt ganska vingligt...

Då gäller det väl att inte ha full skopa med löst material... .

Sicken lastare, men mycket charmig!
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot], tortap och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se