Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Inställning dieselpump Bm-35?

13 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Magnus.W (trådstartaren)

#1 » 19:43:47, 08-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Hello!
Hur gör jag enklast för att ställa in dieselpumpen i rätt läge mot motorn?
Håller på att plocka ihop en BM-35 av "överblivna delar"
Motorn får nu en borsch pump,har haft injektor.
Men nu har jag snurrat bort mig :(
Tack på för hand!
Senast redigerad av Magnus.W 19:45:59, 08-04-2010, redigerad totalt 2 gånger.
Gammalt gjutjärn och dieselrök är som balsam för själen!
Användarvisningsbild
Magnus.W
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:59:47, 02-10-2008
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: ATLAS attila
Volvo bm
Bolinder Munktell
scania vabis 66
Åkerman H7 mc



Mikael.Johansson

#2 » 21:18:13, 08-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte hur det är på den motorn men på 1113 är det ju märkning fram på pumpen för insprutning på 1:an cylinder.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

dimorep

#3 » 22:36:28, 08-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta reda på vad insp.tiden (i grader) ska vara på den motorn och ställ med hjälp utav ett "stigrör" insp.pumpen på detta för cyl. 1.
Glöm inte att ha motorn i "rätt varv"... :thumme:
Senast redigerad av dimorep 22:38:39, 08-04-2010, redigerad totalt 2 gånger.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Valter.Öhman

#4 » 23:54:14, 08-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte bara utveckla det dimorep lite förenklat skrev...

Man kan kolla att ettans cylinder är på rätt varv genom att dra runt
motorn tills inloppsventilen på ettans cylinder stängs och sen nästan
ett halvt varv... man bör då se märket för när insprutningen skall ske
på svänghjulet eller det gradtal som föreskrivs enligt verkstadshandboken
(Insprutningen ska ju ske innan man når ÖD).

När man har motorn i detta läge monterar man pumpen men man vrider
runt den så att pumpens första cylinder påbörjar insprutning, detta kan man kontrollera med ett stigrör
(Man kan titta direkt ner i anslutningen på pumpkolv nr1 oxå) man bör dock ha full gas inställd på pumpen för att se något bränsle.
Bränslet måste först handpumpas fram och pumpen avluftas....

Ofta finns en märkning på pumpen/kopplingen/kuggarna som gör att pumpen då passar rätt mot motorn...

När pumpen är på plats skruvas den bara fast lagom hårt så att den går att vrida på de avlånga hålen.
Nu kommer finjusteringen genom att man
genom att vrida motorn fram och tillbaka över insprutningsläget kontrollerar att man ligger rätt,
om inte justera genom att vrida pumpen
ett par mm i de avlånga hålen. Pumpa på handpumpen lite då och då
så trycket fram till pumpen består...och försök att se när pumpen ger
bränsle ur pumpelement ett.(Ett stigrör eller liknande konstruktion underlättar klart)

När du är nöjd dra fast pumpen och fäst spridarrören...

tre små tillägg:

Pumpelement ett brukar vara det element som sitter närmast svänghjulet.

Om man byter pumpmärke på motorn kan det vara
ett annat gradtal som gäller för insprutningen...

Insprutningen blir inte riktigt korrekt med den här metoden eftersom
det sitter en avlastningsventil under tryckrörsnippeln som egentligen
skall tas bort för att man exakt ska se när insprutningen börjar...

Jag har dock lyckats med manövern utan att ta bort ventilen och utan
att använda något stigrör...

Till sist en liten uppmaning...
Dieselproffsen här på forumet kan väl kompletera/kommentera lite så vi som
är kvacksalvare får lära oss lite mer... :thumme:
Användarvisningsbild
Valter.Öhman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:18:54, 24-12-2008
Ort: Lövånger
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: John Deere 1950
Åkerman H10B
Volvo FH16
Volvo F86

BMC

#5 » 20:12:08, 09-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är inget dieselproffs men kan väl komplettera lite.
Jag antar att det gäller en radpump, principen är densamma för alla pumpar.
Som sagts innan så ställer du motorn i insprutningsläget för cyl ett.
Detta brukar vara märkt på svänghjulet. OBS tänk på att insprutningen bara sker på vartannat varv på fyrtaktare.
Som valter skrev innan så bör du ta bort avlastningsventilen som sitter i "utloppet" på insp.pumpen. detta gör du genom att ta bort insprutningsröret till cyl ett - detta skall du ändå ta bort inför inställningen.
, sedan lossar du på anslutningen för insprutningsröret på pumpen och lyfter bort ventilen -passa ev fjäder.
Du ansluter ett avkapat bränslerör till utloppet på pumpen som du leder till en burk eller liknande för att samla upp dieseln i.
Du kan ju använda ordinarie rör om du inte har ett extra att sätta dit, men anslut det inte till spridaren utan till burken.
Anslut en separat behållare med diesel till insp.pumpen som har fritt flöde, dvs den skall hållas högre än insp.pumpen så dieseln har självfall till pumpen .
EV kan du ha en medhjälpare som pumpar hela tiden, men det är ett sämre alternativ.
Sätt handgasen på full gas.
Om nu pumpen står i insprutningsläget så kommer pumpelementet (plungen) att hindra dieseln från att rinna genom pumpcylindern och ut i insp.röret.
Backa motorn några grader tills dieseln rinner ut genom röret.
Baxa motorn sakta framåt tills det slutar att rinna genom det avkapade insp.röret,
där har du insprutningspunkten.

Detta eftersom när plungen rör sig uppåt och börjar sitt pumpslag så täpps ju dieselns tillflöde för.
Jämför nu med märkningen på insp.pumpen eller svänghjulet, justera på drivningen till insp.pumpen så det blir rätt.
Gör en ny mätning tills du fått insppunkten rätt enl instr.boken eller märkningen.

Lycka till
Senast redigerad av BMC 20:16:00, 09-04-2010, redigerad totalt 2 gånger.
BMC
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:15, 30-12-2006
Ort: Nättraby/Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 3060
BM 430
MF 3305
Åkerman H11B

nisse

#6 » 22:23:19, 09-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar: då blev man lite klokare idag med. Hur gör man på en CAV (Rotations) pump?

Nisse
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

dimorep

#7 » 22:27:03, 09-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Använder indikatorklocka.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Magnus.W (trådstartaren)

#8 » 22:45:32, 09-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar och bockar! :buga:
Skall prova alternativen nå`n dag när tid finnes,lovar att
återkomma om resultatet.
(det är tur man har er!)
Gammalt gjutjärn och dieselrök är som balsam för själen!
Användarvisningsbild
Magnus.W
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:59:47, 02-10-2008
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: ATLAS attila
Volvo bm
Bolinder Munktell
scania vabis 66
Åkerman H7 mc

Magnus.W (trådstartaren)

#9 » 21:37:29, 20-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hurra! Hurra! :buga: :buga:
En salut till er!
jag tog det "göttaste" ur era beskrivningar,sen hoppade den
igång direkt!
Jag ska prov att fin inställa lite till, tycker inte att den går riktigt 100%
Jag filmade starten (tänkte dela med mig av det heliga ögonblicket)
men med mobkameran blev det usel kvalitet, sen lyckas jag inte lägga ut
det :? Det får bli en annan gång!

Tack och bock!

Ha det!
Gammalt gjutjärn och dieselrök är som balsam för själen!
Användarvisningsbild
Magnus.W
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:59:47, 02-10-2008
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: ATLAS attila
Volvo bm
Bolinder Munktell
scania vabis 66
Åkerman H7 mc

Valter.Öhman

#10 » 13:17:13, 21-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att den startade...
Om motorn inte riktigt går bra så kontrollera först att du verkligen har tätt
över allt från tank via filter och matarpump. Det får inte finnas minsta
läcka innan insprutningspumpen. En diesel skall alltid vara helt ren och
inte svettas i någon anslutning. Torka alltså helt rent och när det inte
läcker en droppe kan du börja justera...
Titta på avgaserna när motorn blivit varm den ska varken ryka vitt, svart eller blått.
Motorn skall oxå starta direkt startknappen trycks in, inte
efter ett antal varv...
Användarvisningsbild
Valter.Öhman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:18:54, 24-12-2008
Ort: Lövånger
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: John Deere 1950
Åkerman H10B
Volvo FH16
Volvo F86

Stefan Lundberg

#11 » 20:03:46, 26-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Valter.Öhman skrev:Om man byter pumpmärke på motorn kan det vara ett annat gradtal som gäller för insprutningen...


Varför blir det ett annat gradtal och hur vet man vilket gradtal det skall vara med den nya pumpen? :klia:
mvh Stefan

"Man måste ju testa annars får man inte uppleva någonting"
Användarvisningsbild
Stefan Lundberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:39, 30-05-2006
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 600 -69

Valter.Öhman

#12 » 18:30:27, 31-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite klumpigt skrivet av mig. Insprutningen ska ske ju vid samma gradtal på
svänghjulet men det är inte säkert att ev märkning vid pumpaxeln eller
på kugghjulet stämmer mot märkningarna som gällde den gamla pumpen.

Dvs om man ställer den nya pumpen så att alla märken stämmer vid pumpens
drivning kan man bli besviken...

Kontrollerar man bara att element 1 ger bränsle vid insprutningsläget på
svänghjulet bör tändningen bli rätt.
Användarvisningsbild
Valter.Öhman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:18:54, 24-12-2008
Ort: Lövånger
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: John Deere 1950
Åkerman H10B
Volvo FH16
Volvo F86

Stefan Lundberg

#13 » 20:02:44, 31-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, då fattar jag. :thummar:
mvh Stefan

"Man måste ju testa annars får man inte uppleva någonting"
Användarvisningsbild
Stefan Lundberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:39, 30-05-2006
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 600 -69


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se