Tänkte bara utveckla det dimorep lite förenklat skrev...
Man kan kolla att ettans cylinder är på rätt varv genom att dra runt
motorn tills inloppsventilen på ettans cylinder stängs och sen nästan
ett halvt varv... man bör då se märket för när insprutningen skall ske
på svänghjulet eller det gradtal som föreskrivs enligt verkstadshandboken
(Insprutningen ska ju ske innan man når ÖD).
När man har motorn i detta läge monterar man pumpen men man vrider
runt den så att pumpens första cylinder påbörjar insprutning, detta kan man kontrollera med ett stigrör
(Man kan titta direkt ner i anslutningen på pumpkolv nr1 oxå) man bör dock ha full gas inställd på pumpen för att se något
bränsle.
Bränslet måste först handpumpas fram och pumpen avluftas....
Ofta finns en märkning på pumpen/kopplingen/kuggarna som gör att pumpen då passar rätt mot motorn...
När pumpen är på plats skruvas den bara fast lagom hårt så att den går att vrida på de avlånga hålen.
Nu kommer finjusteringen genom att man
genom att vrida motorn fram och tillbaka över insprutningsläget kontrollerar att man ligger rätt,
om inte justera genom att vrida pumpen
ett par mm i de avlånga hålen. Pumpa på handpumpen lite då och då
så trycket fram till pumpen består...och försök att se när pumpen ger
bränsle ur
pumpelement ett.(Ett stigrör eller liknande konstruktion underlättar klart)
När du är nöjd dra fast pumpen och fäst spridarrören...
tre små tillägg:
Pumpelement ett brukar vara det element som sitter närmast svänghjulet.
Om man byter pumpmärke på motorn kan det vara
ett annat gradtal som gäller för insprutningen...
Insprutningen blir inte riktigt korrekt med den här metoden eftersom
det sitter en
avlastningsventil under tryckrörsnippeln som egentligen
skall tas bort för att man exakt ska se när insprutningen börjar...
Jag har dock lyckats med manövern utan att ta bort ventilen och utan
att använda något stigrör...
Till sist en liten uppmaning...
Dieselproffsen här på forumet kan väl kompletera/kommentera lite så vi som
är kvacksalvare får lära oss lite mer...